פיילוט ראשון מסוגו בישראל לשילוב אוכלוסיות מגוונות בהייטק

שילוב אוכלוסיות בהייטק. צילום: master1305 / Freepik
שילוב אוכלוסיות בהייטק. צילום: master1305 / Freepik

Infinity Labs R&D מבית מטריקס משיקה הכשרה ייחודית לשילוב מועמדים מאוכלוסיות מגוונות בתפקידי ליבה בעולמות פיתוח התוכנה וההייטק בהשקעה של 2 מיליון ש"ח.

ההכשרה מתקיימת במסגרת תכנית פיילוט של משרד העבודה ושל ג'וינט-תבת ובשיתוף IATI (Israel Advanced Technology Industries), במטרה להרחיב את גיוון קשת העובדים בחברות ההייטק בשוק העבודה הישראלי. הפיילוט עתיד לצאת לדרך במהלך החודשיים הקרובים ובמהלכו יוכשרו תחילה כ-30 מועמדים לתפקידי ליבה בהייטק, שישולבו לראשונה בישראל בקבוצות למידה קיימות, ולא בקבוצות ייעודיות נפרדות כפי שהיה נהוג בתוכניות ניסיוניות קודמות שבוצעו בתחום זה בישראל עד כה. סך הסכום שיושקע במשתתפי ההכשרה מוערך בכ-2 מיליון ש"ח.

חשיבותה של יצירת סביבת עבודה מגוונת אשר משקפת את הרכב האוכלוסייה הקיים ומשלבת עובדים מרקעים שונים בתעשייה, עלתה למודעות יותר ויותר לאחרונה בקרב ארגונים רבים. אם בעבר ארגונים החליטו לאמץ שיטות עבודה וגיוס עובדים מאוכלוסיות מגוונות מסיבות אתיות או מתוקף הנחיות החוק, נדמה שהיום יותר ויותר חברות הפנימו כי סביבות עבודה מגוונות מהוות קרקע פורייה לחדשנות, יצירתיות ואף מגדילות את רווחי החברה, כך לפי מחקרים בתחום. על אף הרצון של ארגונים רבים לגייס לשורותיהן עובדים מכלל קבוצות האוכלוסייה, בפועל, ברוב המקרים, קיים קושי לאתר ולגייס מתוכן כוח אדם בעל השכלה וכישורים מתאימים.

מנהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים וג'וינט-תבת פועלים בדרכים שונות לקידום העסקת אוכלוסיות במקצועות עם פריון עבודה וכושר השתכרות גבוהים ובתעשיית ההייטק הישראלית בפרט. במסגרת הפיילוט הנוכחי, ישתתפו הגופים במימון ההכשרה בהיקף של עד 700,000 ש"ח במודל של תשלום על הצלחות בהכשרה והשמת בוגרי התכנית בתפקידי פיתוח תוכנה.

"על אף פעילות רבה שנעשית בתחום, ניתוח הנתונים עדיין מלמד על ההומוגניות של התעשייה ועל הצורך לפתח כלים ומודלים לשילוב אוכלוסיות, בכמויות גדולות, בתעשייה. זו לא רק בעיה של אותם צעירות וצעירים מוכשרים שהפוטנציאל שלהם לא ממומש רק בגלל העדר שוויון הזדמנויות, זו בעיה של המשק הישראלי ושל ההיי-טק, שאינם נהנים מכוח אדם איכותי, מוכשר ויצירתי". אומרת יוליה איתן, ראש מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה.

לדברי רני דודאי, מנכ״ל ג׳וינט-תבת: "הפרויקט שבנינו בנוי על מודל ה'בוטקאמפ' שהגיע לישראל לפני מספר שנים, במסגרתו, נוכחנו לדעת שגופי הכשרה פרטיים מסבים אקדמאים לתפקידי פיתוח תוכנה בתוך מספר חודשים באמצעות הכשרות אינטנסיביות ואיכותיות, ואחר כך מלווים את בוגריהם לתוך תפקיד הכניסה שלהם בתעשיית ההייטק. נרתמנו לסייע לגופי ההכשרה האיכותיים ביותר להתאים את תהליכי השיווק, המיונים וההכשרה של אותן הכשרות 'בוטקאמפ' חדשניות לאנשים מאוכלוסיות מגוונות שעל אף יכולות  אישיות גבוהות לא הגיעו לאקדמיה".

ייחודיותו של הפיילוט הנוכחי ככזה שמשלב את המשתתפים בקבוצות למידה מעורבות, מאפשרת לתוכנית ההכשרה להעניק לכל משתתפיה הזדמנות שווה ומדמה עבורם את שגרת העבודה האמיתית בעולם המקצועי בו ישתלבו לאחר ההכשרה. למעשה, מטרתה של תוכנית הפיילוט הנוכחית, שמפעילים משרד העבודה וג'וינט-תבת בשיתוף Infinity Labs, היא לגשר על הקושי איתו מתמודדים מעסיקים לגיוס מועמדים מאוכלוסיות מגוונות, כאשר עם סיום ההכשרה היא מנגישה עבורם כוח אדם איכותי עם הידע והניסיון המתאימים, שכבר מוכנים להיקלט באופן מידי בתפקידי ליבה בחברה.

Infinity Labs היא חלק מארגון הגג של חברות הייטק, ארגון ה-IATI, אשר מסייע לה להגיע לחברות וארגונים המעוניינים להשתלב בפיילוט וליישם בארגון שלהם גיוון תעסוקתי. החברות הללו משתלבות כבר בשלב בחירת המועמדים לתהליכי ההכשרה, כאשר ישנו עידוד רב מצד חברות רב לאומיות לקידום התכנית במסגרת פורום Diversity של IATI, בתמיכת משרד העבודה. החברות הללו מתחייבות לקלוט לשורותיהן כמות מסוימת של בוגרים בסיום ההכשרה. במסגרת פיילוט ייחודי זה, חלק מהכספים המושקעים באותם משתתפי הכשרה יוקצו גם לחברות הקולטות עם גיוס הבוגרים, כדי לסייע להן לקלוט אותם בצורה מיטבית וליישם עבורם הכשרות פנימיות נוספות במידת הצורך.

התוכנית פתוחה למועמדים מאוכלוסיות שנמצאות בתת-ייצוג בשוק התעסוקה ובעלי גישה ריאלית בסיסית. על המועמדים לעבור מבחני התאמה בהם תבחן זיקתם הריאלית לתחומי התכנות ופיתוח התוכנה. המועמדים שיימצאו מתאימים ישולבו ללא עלות בתוכנית ההכשרה של Infinity Labs, אשר אורכת שמונה חודשים ומשלבת התנסות מעשית תוך שימוש בגישת לימוד חווייתית וקבלת כלים לפיתוח יכולות עבודה עצמאיות, לצד דימוי עבודה בצוות בשגרת הפעילות של מחלקות פיתוח בחברות בתעשייה.

"מפגש של תרבויות, עולמות ודעות שונות הוא דבר חיוני להצלחת כל חברה בפרט ולהצלחת המשק הישראלי בכלל, וזאת מטרתנו המשותפת כחברה לשלב אוכלוסיות מכל רחבי הקשת בתעשייה הישראלית." אמרה נטלי קרמר, מנכ"לית AT&T ישראל וראש פורום Diversity של IATI ארגון הגג של התעשיות המתקדמות. "התגייסות של בכירי החברות הטכנולוגיות בארץ הכרחית כדי לגרום לשינוי הזה לקרות, ואנחנו כאן בשביל לדאוג שהתוכניות שגובשו מתאימות לצרכי התעשייה באיכות ובמצוינות הנדרשת ולטווח ארוך. אנו מצפים בקוצר רוח לשיתוף הפעולה שנוצר על מנת לקדם את התעשייה שלנו אל עבר עתיד כלכלי וחברתי הרבה יותר טוב". גיא שמש, סמנכ"ל עולמי בנוקיה, אשר מוביל עם קרמר את פורום ה-Diversity הוסיף: "מדובר רבות על החשיבות של יצירת סביבת עבודה מגוונת ואיכותית גם בעולמות ההייטק – זה הזמן לדאוג להכשרות המתאימות ולהתחיל להפוך את החזון למציאות".

חיים גרון. צילום: יובל חן
חיים גרון. צילום: יובל חן

 

חיים גרון, מנכ"ל משותף ב-Infinity Labs R&D, אמר: "מעבר לשילוב החשוב של כוח אדם מאוכלוסיות מגוונות בשוק העבודה, אני רואה חשיבות רבה בהכשרה ושילוב של אותן אוכלוסיות בתפקידי ליבה ומחקר בעולמות ההייטק. למעשה, מדובר באוכלוסיות בעלות פוטנציאל גידול ניכר, כמו למשל המגזר הערבי או המגזר החרדי, ואם נדע לתת להן את הכלים כדי לשלב אותן בחוכמה בתעשייה, הן יהפכו לחלק משמעותי ומוביל בכוח העבודה הישראלי. עד כה, שילבנו באופן עצמאי בתכנית ההכשרה שלנו משתתפים בודדים ממגוון אוכלוסיות, אך לא במסגרת תכנית ייעודית מוסדרת כמו זו. אנו מאמינים כי ביחד עם הג'וינט ו-IATI, בעוד שלוש שנים שיעור משתתפי ההכשרה מאוכלוסיות מגוונות ישלש את עצמו ויתרום משמעותית למינוף הכלכלה הישראלית".

קרין מאייר, מנכ"לית ונשיאת IATI הוסיפה: "לתעשיית ההייטק בישראל יש היום את היכולת להוות עמוד תווך במרכז העשייה של המפעל הציוני בן זמננו. בחברה הישראלית היום קיימות קבוצות שונות. האתגר של חיזוק השותפות ביניהם הוא צורך אמיתי וקיומי. המחסום העיקרי העומד בפני צמיחה של תעשיית ההייטק כיום הינו המחסור בכוח אדם מיומן. שילובם בחברה הישראלית של חילונים, חרדים, ערבים, דרוזים וכל קבוצה באוכלוסיה באשר היא, היא מלאכת קודש בה עוסקת תעשיית ההייטק והם אלו שיכולים לתת את המענה לאתגר הלאומי הזה.

בשבועות האחרונים השקנו פורום לקידום ושילוב אוכלוסיות מגוונות. החיבור עם Infinity Labs מבטיח את שמירת האיכות הנדרשת ולאורך זמן. בנוסף, אנו גם מייעצים ומעודדים את הנהלות חברות ההייטק בישראל לקדם Diversity & Inclusion ומכשירים אותם לכך עם טובי המומחים בעולם.

ה-IATI ימשיך בתור ארגון הגג של ההייטק בישראל לפעול לשילוב כלל האוכלוסיות בתעשיית ההייטק, לקדם מדיניות סדורה ומתוכננת ולעודד חדשנות ויזמות שיתרמו לכלכלת ישראל, מתוך אמונה שלמה שעירוב ושילוב הם הדרך להצלחה. כך נולדת טכנולוגיה פורצת דרך ובעיקר חברה מאוחדת ומתפתחת".

מינהל תעסוקת אוכלוסיות, השותף לפרויקט, מטפל באוכלוסייה החרדית, הערבית, הבדואית, הדרוזית והצ'רקסית, אנשים עם מוגבלויות, יוצאי אתיופיה, אוכלוסיות רווחה, בני 45+, הורים יחידים וצעירים בסיכון. למנהל יש תכניות ותשתיות תעסוקתיות שפרוסות בשטח ונותנות מענה לציבור הרחב, כמו מרכזי 'ריאן' בחברה הערבית, מרכזי 'מפתח' בחברה החרדית, ומרכזי הזדמנות לאוכלוסיות רווחה. בנוסף פועל המנהל גם דרך שיווק באינטרנט, כנסים, עבודה קהילתית ברשויות המקומיות ועוד. התוכנית המוצעת הינה פיילוט ייחודי שהינו חלק ממכלול עשיית המינהל.

ג׳וינט-תבת היא שותפות בין ממשלת ישראל והג׳וינט, המפתחת פתרונות לאתגרי התעסוקה הגדולים של החברה הישראלית. במסגרת שותפות זו, פותחו לאורך השנים תשתיות התעסוקה הגדולות של מדינת ישראל, בהן עשרות מרכזי ההכוון התעסוקתיים לחברה החרדית (מפת״ח), לחברה הערבית (ריאן) ולאוכלוסיות רווחה (מרכזי הזדמנות), מודלים חדשניים לכשרות מקצועיות משולבות מעסיקים (דוגמת ״סטארטר״ לתעשייה ו״וטאלנט דיגיטלי״ לעולמות הדיגיטל) ועוד. על ידי שילוב בין הפרקטיקות והידע החדשניים ביותר בתחומי התעסוקה ובין יכולת בניית שותפויות ייחודיות מהממשלה, מהמגזר העסקי, החברתי והפילנתרופי, מייצרים מודלים ופתרונות חדשניים להתמודדות אפקטיבית עם האתגרים והזדמנויות של עולם העבודה המשתנה.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *