חיל הים האמריקאי מתחיל לתכנן צי לא מאויש בבני אדם

כלי שיט אוטונומי (צילום: POA(Phot) Owen Cooban/MOD)
כלי שיט אוטונומי (צילום: POA(Phot) Owen Cooban/MOD)

חיל הים האמריקאי בחר בחברת לוקהיד מרטין כקבלן ראשי שיבחן כיצד לספק לצי ספינות גדולות אוטונומיות שיכולות לפעול לאורך זמן רב ללא בני אדם.

רק לפני כשבוע סיפרנו לכם אודות הספינה האוטונומית הראשונה מבית IBM שתחצה את האוקיאנוס האטלנטי. ובכן, מסתבר שהתחום הופך להיות יותר פופולרי בימים אלו. חברת לוקהיד מרטין נבחרה על ידי חיל הים האמריקאי (US Navy) לייצר מחקר אודות כיצד לספק לצי ספינות גדולות ואוטונומיות שיכולות להפליג זמן רב בים ללא צורך בחיילים שיפעילו אותן, וזאת כחלק מתחרות LUSV, ראשי תיבות של Large Unmanned Surface Vessel. המטרה של לוקהיד מרטין היא לספק לצי מידע אודות ניהול הפרויקט, שימוש בפלטפורמות, הנדסת מערכות, ניהול קרב, אוטומציה ומומחיות קיברנטית.

בחיל הים האמריקאי מבינים את הצורך בהפעלת כלי שיט בלתי מאויישים מבחינת עלויות וחסכון בחיי אדם כפי שנעשה בזמנים המודרניים עם מטוסים ללא טיס (מל"טים) שהפכו לפופולריים מאוד בקרב צבאות ורשויות אכיפה ברחבי העולם. שדה הקרב העתידי נמצא בכלים בלתי מאויישים, להערכה זו כולם שותפים פה אחד. לכן, בצי רוצים להיות הראשונים שמציגים אל תוך שדה הקרב ספינות כאלו אשר יהיו מאויישות מרחוק על ידי מפעילים ולא דווקא על ידי צוות, מה שמוביל לעלויות גדולות מבחינת שכר, אוכל וציוד אחר.

הספינה האוטונומית העתידית יכולה להיות סירת סיור קלה, ספינת טילים או אפילו צוללת. היתרונות של סירות, צוללות וספינות כאלו הם ברורים לחלוטין וכוללים גם את משך השהייה בים – כלי שיט כזה יכול לשהות חודשים ארוכים בים ללא צורך בעגינה כדי להצטייד באספקה, אלא רק לתחזוקה שוטפת. כמו כן, כלי שיט כאלו יכולים לבצע משימות מסוכנות יותר שכן אין צורך להתחשב בחיי אדם של מפעילי הספינה, מה שהופך אותם לנשק קטלני יותר ובעל יתרון איכותי מבחינה זו.

בחברת לוקהיד מרטין כבר הודיע שהעיצוב החדש לספינה אוטונומית יתבסס על עבודות קודמות של החברה בתחום מערכות אוטונומיות, כולל אלו של המסוק האוטונומי Sikorsky S-76 שביצע טיסה אוטונומית של כמעט 50 קילומטר ללא טייס מסטרפורד, קונטיקט אל שדה התעופה רוברטסון בפליינוויל, קוניטיקט בשנת 2016. "הצוות של לוקהיד מרטין מביא כמעט 200 שנות ניסיון משותפות בבניית ספינות, שילוב, אוטומציה ואוטונומיות" אמר ג'ו גיפיאטרו, סגן נשיא לוקהיד מרטין והמנכ"ל של לוחמה זעירה ומערכות ספינה בחברה. "הצוות שלנו מלא באנרגיה ומתרכז בלמסור לצי את מה שהם ביקשו – עיצוב לכלי שיט זול ובעל סיכון נמוך שיביא את החזון שלהם למציאות".

יש לציין כי חיל הים האמריקאי לא יהיה הראשון לפעול בתחום זה, ובחיל הים של הוד מלכותה הבריטי עובדים על תוכנית דומה כבר מהשנה שעברה, ומפעילים תוכנית הנקראת NavyX במטרה להאיץ את הפיתוח של כלי שיט בלתי מאוישים.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *