השריף שרצה להוריד את אחוזי הפשיעה ובנה אלגוריתם

שריף כריס נוקו
שריף כריס נוקו

שריף מפלורידה אשר בארה"ב פיתח אלגוריתם שמסתמך על נתוני פשיעה ואמור לחזות מי נוטה לבצע פשע בזמן הקרוב. כתוצאה מתחזיות האלגוריתם אזרחים ברחבי המחוז הוטרדו על ידי שוטרים שוב ושוב ואף נעצרו.

לא כל יום שומעים סיפור כזה. השריף, כריס נוקו שמו, נכנס לתפקיד בשנת 2011 כשריף של מחוז פסקו שבפלורידה במטרה להוריד את אחוזי הפשיעה, מה שגרם לו לפתח אלגוריתם שיוזנו אליו נתונים מתיקים פליליים על מנת שיחזה מתוך נתונים אלו מי עלול לבצע שוב פשע בעתיד – רק שלפי Tampa Bay Times חבל שזה לא ממש עבד.

השריף שרצה להוריד את אחוזי הפשיעה ובנה אלגוריתם

בשנת 2011, כאשר כריס נוקו נכנס לתפקיד השריף עקב פרישה של קודמו בתפקיד, הוא היה כבר שנתיים במשרד השריף. כריס בן ה-35 שלא היה מנוסה כמו קודמו בתפקיד בתחום החוק והאכיפה, החל זמן קצר לאחר מכן להוציא לפועל רעיון שהיה במוחו ונשמע כמו עלילה מסרט מדע בדיוני – כריס החל לפתח אלגוריתם שמסתמך על נתוני פשיעה ואמור לחזות מי עלול לבצע פשע בעתיד, וקיבל לשם כך מענק פדרלי של 95,000 דולר, שבהם הוא קנה ציוד ממוחשב והשכיר את שירותיהם של אנליסטים.

בהסתמך על האלגוריתם, שלח השריף שוטרים לבתים של אנשים שלפי האלגוריתם עלולים לבצע פשע – על מנת למנוע מהם לבצע פשע, כאשר השוטרים הגיעו שוב ושוב לבתי האזרחים בשעות לילה מאוחרות ותישאלו ואף עצרו חלק מהם בעקבות עבירות בניה וכל מה שהשוטרים הצליחו רק למצוא. גישתו של נוקו קבעה כי בהסתמך על נתוני הפשיעה שבידיו, באזור שיפוטי שבו כ-500,000 תושבים, הוא יוכל לדעת באיזה אזור תתבצע פשיעה, ועל ידי מי. "במקום להיות תגובתיים", אמר השריף כריס נוקו, "נהיה פרו-אקטיביים".

כדי להבין כיצד הגיע נוקו לתפקיד ולרעיון העתידני הזה, צריך לחזור אחורה מעט. נוקו התקדם בשורות משרד השריף של מחוז פסקו כמפקד וקצין ולפני כן שירת בבית הספר לשוטרים שבפילדלפיה, במשטרת מחוז פיירפקס שבוירג'יניה ומשרד השריף של מחוז ברודוורד שבפלורידה. הוא היה מעורב באירועים בקנה מידה היסטורי בארה"ב כגון פיגועי 9/11, לכידת הצלף שהטיל אימה בוושינגטון הבירה, מעטפת האנטרקס ועוד. בשלב מסויים הוא לקח פסק זמן מעבודות שיטור ועבד כעוזר של מרקו רוביו, סנאטור פלורידה, אז למד לעסוק גם במערכות יותר מורכבות כגון פיתוח כלכלי, תחבורה, משפטים ועוד. נוקו הוא בעל תארים במנהל ציבורי ומשפט פלילי וכמו כן עבר קורסים בניהול מצבי חירום ומשברים, מצויינות בעסקים ואבטחת מידע.

מעבר לבניית אלגוריתם בזמנו הפנוי, השריף נוקו מבצע מהפיכות בכל התחומים, כך למשל הכתבה הבאה מחדשות ABC המדווחים על רצונו לבצע שינויים במערכת 911 (קו החירום בארה"ב):

לבנות את המכונה

משרד השריף של נוקו לא היה סוכנות החוק היחידה שניסתה לחזות פשע. באותה נקודת הזמן, במשרד השריף של הילסבורו כבר החלו לנתח נתוני פשע על מנת לחזות מיקומים מועדים לפשע ופרופילים של פושעים שעלולים לחזור כל הפשע שלהם בשנית. שני משרדי השריף נהגו לחלוק ביניהם מידע וטכניקות חיזוי. בהמשך החל נוקו לדרוש מעובדי המשרד לעבור קורס בן שעתיים על נושא שיטור מובל מודיעין.

בהתחלה האנליסטים התמקדו בזיהוי מיקומים מועדים לפשיעה ואיסוף מידע מאסירים, אך כיום ברשותו של שריף כריס נוקו מחלקה בת 30 עובדים לשיטור מובל מודיעין בעלת תקציב של 2.8 מיליון דולר, כאשר מפקד התכנית הוא אנליסט מומחה למניעת טרור וסגנו הוא קצין מודיעין לשעבר מצבא ארה"ב. 20 אנליסטים סורקים דוחות פשיעה, תיקים פליליים, דפי פייסבוק ועוד, על מנת לחזות מי עתיד לבצע פשע, ומהם המקומות שהכי סביר שזה יקרה בהם, ובכך לסייע לשוטרים למנוע מפושעים לבצע פשע.

שריף כריס נוקו
שריף כריס נוקו

לפי ההיסטוריה של נוקו בוודאי מובן שלא רק שהוא התחבר מאוד לרעיון המהפכני, אלא גם הוביל אותו במצוינות ובנה מחלקה שלמה העוסקת בניטור ובניית פרופילים של פושעים המועדים לחזור על עקבותיהם, ולכן דאג גם לתקציבים גדולים שיתכן ומגיעים גם מהקשרים הרבים שפיתח לאורך השנים עם הצמרת הפוליטית ובמיוחד עם מרקו רוביו, אותו ליווה כאמור.

האלגוריתם שאמור לחזות פשיעה אבל לא ממש עובד

למרות שעל פניו חיזוי פשעים, וניסיון למנוע אותם כאמור, נשמע רעיון טוב באופן כללי, לעתים הוא עלול לחרוג מגבולות החוק האפשרי. כך התוצאה בסופו של דבר לא הייתה כפי שציפו האזרחים שבהתחלה היו נלהבים לשמוע על התכנית למניעת פשיעה של כריס נוקו. התוצאה הייתה שאזרחים שזכו לביקור שוטרים במסגרת מידע שהגיע מהאלגוריתם, קיבלו ביקורים חוזרים שוב ושוב, משום שגם ביקור זה של השוטרים הוזן לאלגוריתם ובדרך כלל ביקורים אלו כללו לפי הוראה מלמעלה מעצרים סתמיים או מעצרים על עבירות שוליות כמו עבירות בניה וכדומה, ואז יוצא שהאלגוריתם נותן את המידע על אותו האזרח שוב ושוב ומציג אותו כעבריין סדרתי.

האלגוריתם הזה עוד רחוק מהמצב האידאלי שלשמו הומצא, וההתנהלות וקבלת ההחלטות שמסביב לתכנית זו הייתה עד היום טעונת שיפור, וגם לא מעט טוענים כי האלגוריתם לא הוריד את רמת הפשיעה, אלא במקום הוא הפך את חייהם של יותר מ-21 משפחות לגיהנום, בחלק מהמקרים מבלי שבוצע פשע מצדם כלל. מעבר לכך, עם כמה שהרעיון הזה עתידני, וכולנו היינו שמחים אם המשטרה הייתה יכולה למנוע פשעים על ידי חיזויים, אי אפשר להתעלם מהעובדה שמה שכריס נוקו עשה כאן למעשה, זה לאפשר לשורות קוד להחליט עבורנו מי פושע ומי חף מפשע.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *