כמעט עבר: חוק צנזורת פורנו בבריטניה

Mockup psd created by rawpixel.com - www.freepik.com

מסתבר שגם לבריטניה יש את המיקי זוהר ושולי מועלם שלהם. לאחרונה ממשלת בריטניה ביטלה הצעת חוק שבמרכזה סינון פורנו מקוון. החקיקה לבסוף לא תתבצע ובמקום זאת הממשלה תציג בהמשך יוזמה חדשה להגנה על קטינים מתוכן "מסוכן" ברשת. אין זאת הפעם הראשונה שאנו שומעים בעולם על תוכניות כאלו ואחרות להעניק לממשלות וגופים ממשלתיים את האפשרות לקבוע איזה אתרים נחשבים לאתרים "מסוכנים" לילדים ובני נוער וזאת תוך התעלמות מכך שהאינטרנט הוא דבר ממנו נהנים גם מבוגרים. במרכז הצעת החוק האווילית הבריטית עמד הרעיון שספקיות האינטרנט יבקשו מלקוחות אשר מעוניינים לבטל את החסימה לשלוח להם מסמך מזהה וכמובן ליצור רשימה של … אנשים שצופים באתרי פורנו. די דומה להצעת החוק של חברי הכנסת זוהר ומועלם שהציעו שהסינון יחול על כל גולשי האינטרנט למעט אלו שיתקשרו מיוזמתם לספקיות ויבקשו הסרת החסימה.

הבעיה היא לא ברעיון לסנן אתרי פורנו והימורים בפני ילדים ובני נוער – הרי זאת יוזמה מבורכת וחשובה מאוד. הבעיה היא שאין ממש דרך לעקוב ולנטר את כל אתרי הפורנו וההימורים בעולם כי הרי בכל יום יורדים מהרשת ועולים לרשת עשרות אלפי אתרים כאלו ולכן לא ניתן לבצע סינון ידני, מה שמשאיר אותנו עם אינטליגנציה מלאכותית שאמורה לבצע את הפעולות בעבורנו. המינוס הענק כאן הוא שכיצד יקבע רובוט הסינון מה הוא אתר פורנו ומה הוא אתר חינוכי? האם ערכים ויקיפדיה בה ישנם תכנים שמדברים על "זקפה", "יחסי מין" ו"גירוי מיני" כמו הערך פין יחסמו? או שכל האתר יחסם לחלוטין?

זהירות - פין! מתוך ויקיפדיה
זהירות – פין! מתוך ויקיפדיה

כאן המקום להזכיר שסינון אתרים על ידי ספקיות האינטרנט, ואגב זה לתשומת לב בתי המשפט בישראל שדואגים להורות לספקיות לחסום אתרים, הוא ממש לא המילה האחרונה בקביעה מי יגלוש לאיזה אתר. מספיק לחפש מעט בגוגל ולמצוא המון מדריכים שמסבירים כיצד להשתמש בשרתי DNS חיצוניים שמבטלים לחלוטין את אפשרות הספקית לחסום בעבורכם אתרי אינטרנט, כך למשל נוהג האתר הסורר "סדרות.טיוי" שממשיך לפעול באין מפריע למרות הוראות חוזרות ונשנות של בתי המשפט לספקיות האינטרנט לסנן את האתר.

יש לציין שישראל ובריטניה הן לא המדינות היחידות בעולם שרוצות לסנן עבורנו את האינטרנט. בצפון קוריאה וסין שברו את השיא בתחום, ומדינות אחרות (בעיקר מדינות ערב ומדינות עולם שלישי דיקטטוריות) כבר נמצאות שם, אך מדינות העולם המערבי עדיין לא הצליחו לפתח את הנוסחה. ארגון "עיתונאים ללא גבולות" הצרפתי פרסם רשימה של מדינות הנחשבות ל"אויביות האינטרנט" ולשמחתנו אנחנו עדיין לא שם אך שימו לב מי מקבל מקום של כבוד כ"אויבות האינטרנט": ארצות הברית, רוסיה, הממלכה המאוחדת, סין והחברים החדשים שלנו ערב הסעודית. מי שנמצא תחת פיקוח ועלול למצוא עצמו בקרוב ברשימה הם אוסטרליה, צרפת, דרום קוריאה, תאילנד וטורקיה.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *