ג'וליאן אסאנג' – אחרון חושפי הסודות בעולם

ג'וליאן אסאנג'. צילום: Cancillería del Ecuador רישיון CC 2.0
ג'וליאן אסאנג'. צילום: Cancillería del Ecuador רישיון CC 2.0

כיצד הפך ג'וליאן אסאנג' מילד אוסטרלי לאם חד הורית לעלם שלא סיים תואר ראשון עד למייסד ויקיליקס והמדליף הגדול ביותר בהיסטוריה העולמית של סודות צבאיים ומדיניים, מדוע עשה זאת והאם הוא הולך לסיים את חייו מאחרי סורג ובריח? כתבת מגזין מיוחדת של עכשיו בטכנולוגיה.

נובמבר 2010 היה הרגע הגדול ביותר של ג'וליאן אסאנג' ואתר ההדלפות שלו, וויקיליקס. מאגד של חצי מיליון מברקים דיפלומטיים של ממשלת ארה"ב שוחררו לאוויר העולם בפרשה שנקראה Cablegate. ההדלפה, שנחשבת למביכה ביותר בתולדות ארה"ב, הייתה זו שהעלתה את אסאנג' למעמד של גיבור בין לאומי יחיד במינו, אחד כזה שכל אזרחי העולם רואים בו גיבור, סוג של רובין הוד מודרני, רק גלובלי. אסאנג' הפך לאביר העיתונות החופשית, זוכה פרסים רבים ומגוונים כגון איש השנה של מגזין TIME ו-Le Monde, פרס סם אדאמס ליושר בתחום המודיעין, מדליית הזהב של אגודת השלום של סידני, פרס מרת'ה גאלהורן לעיתונות ועוד. אסאנג' היה כל כך מפורסם שאף הרשה לעצמו לקום ולצאת מהחדר במהלך ראיון עם ה-CNN. כעבור כמעט 10 שנים, בספטמבר 2020, יטען העציר אסאנג' בפני שופטת בית המשפט המחוזי בלונדון ווסה ברייסטר ויאלץ להתחנן על נפשו שלא יוסגר לארה"ב, שם יעמוד לדין על ריגול עם עונש מקסימלי של 170 שנים בבית הסוהר.

אסאנג' מקבל את מדליית הזהב מאגודת השלום של סידני. צילום: Sydney Peace Foundation
אסאנג' מקבל את מדליית הזהב מאגודת השלום של סידני. צילום: Sydney Peace Foundation

 

ג'וליאן אסאנג' נולד בשם ג'וליאן פול הוקינס ב-1971 באוסטרליה, בן לאם אומנית ואב בנאי ופציפיסט ידוע, שנפרדו טרם לידתו. לאחר מכן נישאה אמו בשנית וג'וליאן אימץ את שם משפחתו של אביו החורג, אסאנג' (אמו וברט אסאנג' התגרשו בשנת 1979). ילדותו של אסאנג' הייתה רצופה בין מעברי דירות (על פי ה-TIME משפחתו עברה כ-30 דירות עד שהיה בן 14). לא הרבה ידוע על ילדותו ונעוריו של אסאנג', אולי בשל המעברים התכופים שלא הותירו עדים רבים להתפתחותו לאורך השנים, אך ידוע כי החל ללמוד תכנות, מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטאות סנטרל קווינסלנד ומלבורן, לימודים אותם לא סיים.

בין תחביביו הרבים של אסאנג' היה האקינג, וכשהיה בין 16 החל לעסוק בתחום תחת הכינוי Mendax ויחד עם שותפיו הקים קבוצת האקינג שנקראה The International Subversives. הקבוצה נחשדה בפריצה למחשבי נאס"א בשנת 1989, אך אסאנג' הכחיש זאת בהמשך. ב-1991 נעצר אסאנג' על ידי המשטרה הפדרלית האוסטרלית לאחר שפרץ לשרת המרכזי של חברת התקשורת הקנדית נורטל. המשטרה צותתה לטלפון של אסאנג', ביצעה חיפוש בביתו ולבסוף האשימה אותו בשנת 1994 ב-31 סעיפים של פריצה למחשבים. לבסוף הודה אסאנג' ב-24 מהאישומים, שילם 2100$ אוסטרלי קנס ושוחרר עקב התנהגות טובה. על אף פעילותו הבלתי חוקית של אסאנג', הוא גם התפרנס מהידע הטכני הרב שצבר. אסאנג' עבד כמתכנת עבור חברות וארגונים, ביניהם ספקית האינטרנט הראשונה באוסטרליה, Suburbia Pubic Access Network. תוך כדי ש"התפתח בתחום", החל אסאנג' לנהל בלוג אבטחה פופולרי (בשנת 1996 היו לו 5000 עוקבים) ותרם למחקרים ולסופרים את הידע הרב שלו.

ויקיליקס, צ'לסי מאנינג ו-Cablegate

בשנת 1999 רשם אסאנג' את הדומיין leaks.org, אך לא השתמש בו. היה זה ככל הנראה התקופה בה החל להשתעשע עם הרעיון של אתר הדלפות שיתן במה למדליפים מתוך ממשלות וארגונים תוך שימת דגש על הסתרת זהותם של המדליפים. בשנת 2006 אסאנג' החליט להקים את הפלטפורמה והקים את Wikileaks – אתר אחד ששינה את העולם. בין השנים 2007 ל-2010 חרש אסאנג' את העולם כדי לגייס מקורות, מימון והכרה לפרויקט שלו. בין היתר בתקופה זו ביקר בשוודיה, ביקור שככל הנראה עלה לו בהמשך חייו כאדם חופשי. בתקופה הזו ויקיליקס הצליחה לעורר את תשומת ליבם של כלי תקשורת מרכזיים בעולם, חיילים ועובדי מדינה, וגם של סוכנויות ביון רבות. בתקופה הזאת החלה לפרסם ויקיליקס מסמכים סודיים, סרטונים צבאיים ומידע חשאי שהצליחו לעורר תדהמה בעולם. בין הידועים שבפרסומים היה המדריך הצבאי בן ה-238 עמודים לסוהרים בכלא גואטנמו הידוע לשמצה, סרטון המתעד חיסול של אזרחים עיראקיים לא חמושים על ידי מסוק צבא ארה"ב ועוד.

Wikileaks cablegate
Wikileaks cablegate

 

הפרסום הידוע ביותר היה חצי מיליון מברקים דיפלומטיים שנשלחו על ידי שגרירים ונציגים של ארה"ב ברחבי העולם. בשיתוף פעולה עם כלי התקשורת המובילים בעולם כגון דר שפיגל, ניו יורק טיימס, הגרדיאן הבריטי ועוד יצאו לאור אלפי מסמכים מביכים שהפכו לדלק שיוביל את אסאנג' בדיוק למקום בו הוא נמצא כיום. ברדלי מאנינג, אנליסט מודיעין בשירות צבא ארה"ב, התרשם נורא מהפעולות של ויקיליקס והדליף להם 400,000 מסמכים צבאיים סודיים ממלחמת עיראק ועוד 91,000 מסמכים צבאיים סודיים ממלחמת אפגניסטן (כולל הסרטון של חיסול האזרחים העיראקיים מהמסוק). מאנינג מאז נתפס, נשפט בשנת 2013 ל-35 שנות מאסר בבית משפט צבאי, שינה את הזהות המינית שלו (ואת שמו לצ'לסי מאנינג) ולבסוף מאנינג, שעתה הפכה לאישה – שוחררה מהכלא בשנת 2017 לאחר שנשיא ארה"ב ברק אובמה העניק לה המתקה של העונש.

על כנפי ההצלחה האדירה מהדלפת המסמכים ותוך ניסיון נואש לשמירה על זהות המדליפים, המשיך אסאנג' להדליף עוד חומרים סודיים ומברקים שכעת הגיעו אליו בקצב אדיר וכל זאת על רקע אותו הביקור בשוודיה בשנת 2010 שהזכרנו קודם. במהלך ביקורו של אסאנג' בשוודיה באוגוסט 2010, כך נטען, פגש אסאנג' 2 נשים אותם הוא לכאורה תקף מינית. בשוודיה פתחו בחקירה רשמית והנפיקו צו מעצר בינלאומי כנגדו. אסאנג' הסגיר עצמו לרשויות הבריטיות והופיע לשימוע ההסגרה שלו ולאחר מכן שוחרר בערבות של 240,000 פאונד, אותם גייס במימון המונים. אך לאסאנג' היו תוכניות שונות ובמקום להמשיך ולהתייצב לשימועים, החליט לצעוד אל תוך שגרירות אקוודור שבלונדון, המקום בו ישהה במהלך השנים הבאות, ולהתבצר שם.

ג'וליאן אסאנג' בשגרירות האקוודורית. צילום: Snapperjack, רישיון CC 2.0
ג'וליאן אסאנג' בשגרירות האקוודורית. צילום: Snapperjack, רישיון CC 2.0

 

בזמן שהותו בשגרירות המשיך אסאנג' את פעילות ויקיליקס תוך שהוא נלחם באמצעות באי כוחו ועורכי דינו בסכנה המשפטית המרחפת מעל ראשו, וזאת תחת צלה של ממשלת ארה"ב הבוחנת כיצד היא מצליחה "לנקום" באסאנג' בעבור המבוכה הגדולה שהוא גם לה. למרות שהחוקרים בשוודיה החליטו לבטל את האישומים נגדו ועל אף שבית המשפט של האיחוד האירופי טען כי הוא נמצא תחת מצור באופן בלתי חוקי ועל ממשלת בריטניה להעניק לו את האפשרות לצאת מן גבולות המדינה, החליט אסאנג' להמשיך ולהתבצר בשגרירות האקוודורית מחשש שברגע שיצא החוצה – ייעצר בעבור הפרת הערבות.

בבחירות 2016 לנשיאות ארה"ב התערב אסאנג' וכתב באתרו כי "יש לי ניסיון רב שנים עם (המועמדת לנשיאות – מ"מ) הילארי קלינטון וקראתי אלפים מהמברקים שלה. היא חסרת אופי שיפוטי ותדחוף את ארה"ב לתוך מלחמות ארוכות וטיפשיות שיפיצו טרור. היא בוודאות לא צריכה להיבחר לנשיאת ארה"ב". במהלך ראיון לאחר מכן אמר אסאנג' שלבחור בין טראמפ לקלינטון זה כמו "לבחור בין כולרה לחררה". עוד הוסיף אסאנג' כי "באופן אישי, לא הייתי מעדיף אף אחד מהם".

לבסוף, בשנת 2019, לאחר שהיחסים בינו לבין עובדי השגרירות בפרט וממשלת אקוודור והעומד בראשה הנשיא לנין מורנו (האשים את אסאנג' בתמונות המקשרות אותו לשחיתות שפורסמו באינטרנט), התירו ראשי השגרירות למשטרה הבריטית להיכנס אל תוך המתחם ולעצור את אסאנג'. מורנו ניצל את ההזדמנות לכנות את אסאנג' "פרחח מפונק" ו-"האקר עלוב". בשל היותו של אסאנג' אזרח אוסטרלי, ראש ממשלת אוסטרליה אמר בתגובה כי ממשלת אוסטרליה לא תתערב בנושא וכמו כן ש"זה עניין של הרשויות בארה"ב".

בארה"ב חיכו המון זמן לרגע הזה. כבר בשנת 2013 כתב האישום של ג'וליאן אסאנג' היה מוכן והם חיכו להזדמנות לבקש את הסגרתו. כתב האישום היה "חתום" ולכן לא זמין לציבור, כך שההאשמות לא היו ידועות, אך מיד עם היוודע מעצרו כתב האישום הוגש כאשר ההאשמות הן קונספירציה לבצע פריצה למחשב שהעונש המירבי על כך הוא 5 שנים, אך מספר חודשים לאחר מכן הוגש כנגדו כתב אישום נוסף בבית המשפט המחוזי בווירג'יניה הכולל 17 סעיפים של ריגול עם עונש מקסימלי של 170 שנות מאסר, וזאת על כך שפעל להשיג והפיץ מסמכים סודיים, פרסום מסמכים המכילים שמות ופרטים אחרים היכולים לזהות סוכנים במדינות זרות ולגרום לסיכון חייהם ועוד. עוזר התובע המחוזי ג'ון דמרס אמר כי "ג'וליאן אסאנג' הוא לא עיתונאי", תוך רמיזה לכך שאין לו כל הסמכה להשיג ולהפיץ מסמכים סודיים, שלא עברו בדיקת צנזורה ממילא.

החיים שאחרי המעצר

במהלך מעצרו של אסאנג' בשגרירות האקוודורית הוא נראה מוזנח ועם זקן ארוך בניגוד לתדמית המסודרת והנקייה שלו. אסאנג' נגרר על ידי 6 גברתנים לתוך ניידת משטרה תוך שהוא זועק לחפותו. בכלי התקשורת החלו לצוץ דיווחים הנוגעים לבריאותו הנפשית של אסאנג', אך כל זה לא שינה כמו אבדן הקסם הגדול שאפף את אסאנג' בכל השנים הללו. מהשמועות על כך שאסאנג' מחזיק באמתחתו סודות הרבה יותר גדולים שיכולים למוטט את האו"ם ואת כל ממשלות העולם שהוא עדיין לא פרסם ועד ליצירה האמנותית שיש לאסאנג' תוכנה מיוחדת שאם הוא לא מקליד בה קוד מסוים פעם ב-24 שעות היא תשחרר אימיילים עם סודות כמוסים לכל כלי התקשורת בעולם. בהוליווד התלהבו ופרסמו סרט על מעלליו אסאנג' בשם "הרשות החמישית" בשנת 2013 וכל זב חוטם שלמד ג'אווהסקריפט חלם להיות הג'וליאן אסאנג' הבא. אבל למעשה חייו של אסאנג' לא היו כל כך מסעירים, ושנותיו בתוך השגרירות האקוודורית היו רווים בוויכוחים עם צוות השגרירות על כך שהוא רועש, לא מנקה אחרי החתול שלו ועוד.

אסאנג' הובא בפני בית המשפט תוך שבממשלה הבריטית כבר דאגו לאשר את הסגרתו לארה"ב, תהליך שמעט התעכב עקב נגיף הקורונה. אם לא יהיו שינויים מרחיקי לכת, בקרוב יועלה אסאנג' אל מטוס וינחת בארה"ב, שם הוא צפוי לבלות את שארית חייו. כיום אסאנג' עצור בבית הסוהר בלמארש שבלונדון, וככל הנראה סובל מבעיות נפשיות ופיזיות רבות. למרות שמעצרו החוקי אמור להסתיים בספטמבר 2020, השופטת ונסה ברייסטר קבעה כי הוא לא ישוחרר בשל הסכנה שהוא יימלט מן החוק. גם עקב נגיף הקורונה הגישו עורכי דינו של אסאנג' בקשה לשחרור בערבות, אך הבקשה נדחתה מאותן הסיבות.

הפגנות במהלך הגעתו של אסאנג' לבית המשפט בלונדון

 

גם בזמן מעצרו ממשיך אסאנג' לייצר כותרות. על פי דיווחים ג'וליאן אסאנג' ניסה לגייס האקרים מהקבוצות LulzSec ו-Anonymous במטרה להשיג סודות מדיניים של ארה"ב, כך טוענים במשרד המשפטים האמריקאי. ההאשמות הללו נוספו לכתב האישום הממתין לו בארה"ב. כמו כן, על פי הדיווח אסאנג' השיג גישה למחשב השייך לנאט"ו ב-2010. משפט ההסגרה שלו בממלכה המאוחדת תופס כותרות רבות ונראה כי החודשים הבאים יהיו קריטיים מאוד עבורו. אסאנג' ניסה לטעון כי לא ייתכן שהוא יוסגר על רקע פוליטי, מה שנראה שפחות מעניין את הרשויות הבריטיות שרק רוצות שהוא יעזוב את המדינה אחת ולתמיד. במידה וכאמור זה יקרה, סיכוייו של אסאנג' שלא להישפט למאסר עד סוף ימי חייו בארה"ב קלושים עד כדי לא קיימים, שהרי הטענה שהוא נשפט על רקע פוליטי לא תעבוד.

לנו רק נותר לסכם את הפרשה עד כה, של אדם שהתחיל את חייו בצורה קשה, הצליח להגיע לאיגרא רמה והפך לאביר העולם החופשי ומשם היישר לבירא עמיקתא כאשר לא קיים אדם שיכול למנוע את הבלתי-נמנע, עונש מאסר ממושך שככל הנראה יתקיים בתנאי בידוד מלאים (לארה"ב לא מעט בתי כלא כאלה המאפשרים זאת).

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *