מסחר אלקטרוני – האם יש עתיד לתחום?

Century III Mall interior. Picture by: Ii2nmd

תחום המסחר האלקטרוני הפך בשנים האחרונות לזירת המסחר החזקה והגדולה ביותר בעולם. מאות אלפי בעלי עסקים מצאו עצמם לא פעם סופרים יותר הכנסות ממכירות באינטרנט מאשר מכירות פרונטליות והמדגמים מדברים על מחזורים של למעלה מ-3 טריליון דולר ברמה העולמית, וזה בטח נמוך יותר מהסכום האמיתי, הרי ישנם שווקים שעוברים מתחת לרדאר כמו למשל בדארקנט או בעסקאות שאינן מדווחות (כמו עסקאות מזומן וכדומה). למעשה, נראה שהמסחר האלקטרוני הפך להיות העתיד של העולם ועם זאת – האם הוא העתיד של האנשים?

הסיבה להקדמה הזאת היא שההיסטוריה בדרך כלל חוזרת על עצמה. בלימודי יחסים בין לאומיים מדברים על זה ומביאים דוגמאות לכך. אז האם גם כאן ההיסטוריה תיכתב בהסתמך על מקרים שקרו בעבר? בואו נבחן זאת. אם עד סוף שנות התשעים האינטרנט היה מבוסס על כמה פורטלים גדולים ומיליוני אתרי אינטרנט קטנים (ימי Geocities העליזים), הרי שבאו הפורטלים (בישראל היו וואלה, נענע, תפוז ואחרים) והוסיפו את הקהילות המקוונות (צ'אטים, פורומים, Q&A) וחיסלו לגמרי את הצורך באתרים קטנים (האם אתם זוכרים שפעם הפורטלים היו דף הבית שלכם? אולי הם עדיין בעבור חלקכם הקטן). ואז באו מנועי החיפוש ואתרי החדשות וחיסלו לגמרי את הפורטלים. ולבסוף באו מפלצות הרשת החברתית (מייספייס ולאחר מכן פייסבוק, טוויטר ושות') וייתרו את הצורך במנועי החיפוש ואתרי החדשות (תשאלו את Yahoo, הם ישמחו לשוחח על כך) ואת מנועי החיפוש הקטנים (מישהו ראה את Lycos, Excite או Altavista לאחרונה?) כאשר גוגל היא השורדת האחרונה. המסקנה היא ברורה – אנחנו חיים בעולם של טרנדים וגם האינטרנט עובד על זמן שאול.

אם פעם הדרך שלכם למכור מוצרים היה דרך אתרי יד שניה ולאחר מכן דרך הרשתות החברתיות, עד לפני מספר שנים כל דוכן מטענים ומגנים לסמארטפון החזיק בחנות אינטרנטית עם מחזורים נאים ומשלוחים לכל הארץ בזיל הזול. אז נכון שהתחרות גדלה אך שימו לב למהפך שעובר האינטרנט – הגיעו ענקיות בדמות AliExpress ו-Amazon והמציאו את השווקים הללו מחדש. היום אותו בעל דוכן מטענים ומגנים לא יכול להתחרות עם המחירים שלהם (ועם משלוחים חינם, לא בזיל הזול) ונראה שאנחנו בדרך לסוג של מהפכה חדשה – או שתמכרו דרך אמזון ועליאקספרס (עם אופצייה לכך שהם יחליטו על גורלכם ואם תעבדו או לא) או שתחזרו לעמוד בדוכן שלכם בקניון. מילא אם היה מדובר רק במוצרים כגון מוצרי חשמל, טיפוח ואחרים. אך אמזון למשל היום מציעה אפילו מוצרי מזון בסיסיים במדינות נבחרות ונראה שזה רק ילך ויתגבר, הם יגיעו בסופו של דבר לכל תחום. ואם זה לא יהיה אמזון זה יהיה מישהו אחר.

במסחר הישן היה תהליך דומה. אם בסוף שנות השמונים היו אלפי מרכזים מסחריים קטנים ברחבי הארץ כאשר חלקם בתוך שכונות מגורים, בתחילת שנות התשעים התחיל עידן הקניונים ובתחילת שנות ה-2000 רוב החנויות הפרטיות החלו להיסגר כאשר הרשתות שמציעות שירות אטרקטיבי עם מחירים מצויינים ושיווק אגרסיבי חיסלו אותם. שימו לב שהיום גם אותן רשתות שיווק מחפשות כל דרך להתפרץ אל תוך הרשת מכיוון שהם כבר הבינו לאן הרוח נושבת, ואני ממש לא מתפלא לראות כתבות מגזין בטלוויזיה אודות עשרות הקניונים הנטושים ברחבי הארץ שהופכים למשרדים פרטיים.

האם העתיד בתחום המסחר האלקטרוני הוא מספר מונופולים גדולים שמנהלים 99.9% מהמסחר האינטרנטי? או שעדיין יש מקום לסוחרים קטנים עם אתרים פרטיים? נראה שבשנים הקרובות אנחנו נקבל את התשובה, אך בינתיים אנחנו יכולים לצפות מהצד במלחמה המתחוללת לנגד עיננו. מי שהוא צרכן יכול רק לחכך ידיים בהנאה. מי שהוא בעל עסק יכול רק להמשיך בציפייה דרוכה ולראות האם מפעל חייו ילך לאבדון.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *