מה זה NFT ולמה זה שווה כל כך הרבה כסף?

NFT. Network vector created by pikisuperstar - www.freepik.com
NFT. Network vector created by pikisuperstar - www.freepik.com

מה זה NFT ? בשנים האחרונות עוד ועוד מחבריכם לעבודה או בני המשפחה מזכירים את המילה NFT ולכם אין מושג על מה מדובר? אז הגעתם למדריך המלא למתחילים בתחום.

בשנים האחרונות צברה תופעת המטבעות הקריפטוגרפיים והטוקנים תאוצה ענקית והפכה לשם דבר. כמעט בכל יום ניתן לקרוא באתרי החדשות השונים, בפורומים ברחבי האינטרנט ובקבוצות הטלגרם אודות NFT ושער הביטקויין. אבל מה זה אומר בעצם – ואיך תמונה של קוף שווה מיליוני דולרים? כדי להבין לעומק את הנושא צריך לצלול אחורה אל ההיסטוריה הדי קרובה.

כהקדמה נסביר בקצרה מהו ביטקויין (או מטבעות קריפטוגרפיים באופן כללי). מדובר למעשה בפרוטוקול ותוכנה לה שער יציג שנקבע על פי מספר רב של גורמים וביניהם היקף המסחר של המטבע. בניגוד למטבעות "קונבנציונליים" הנסחרים בבורסות ברחבי העולם ושייכים למדינות, הביטקויין נסחר בבורסות אינטרנטיות ואינו שייך למדינה, חברה או כל גוף פרטי. למעשה, לא ברור עד עצם היום הזה מי האיש או האנשים שפיתחו את הביטקויין, אך מאמינים שאותו אדם או קבוצה מחזיקים באחד מהארנקים הגדולים ביותר וכפועל יוצא מכך, בהון חסר תקדים.

מעבר לסחר בבורסות אינטרנטיות כמו ביננס (Binance) לדוגמה, המטבע גם נסחר בין עסקים ואנשים פרטיים, וכל אחד שמוריד אפליקציית "ארנק" של ביטקויין (או כל מטבע אחר, למשל את'ריום) יכול לסחור עם אחרים במטבע או סתם להחזיק בו ולראות את השער שלו עולה וכך גם כמות הדולרים שמספר המטבעות שהוא מחזיק שווים בפועל. למרות שמדינות רבות כמו סין והודו מגבילים מאוד את המסחר והשימוש בביטקויין, ישנן מדינות יותר "ידידותיות" למטבע, כמו למשל אל סלבדור בה הביטקויין הינו מטבע רשמי וחוקי.

NFT – השלב הבא בעולם או פיקציה?

NFT, או "אסימון חסר תחליף", הוא פרוטוקול המייצג נכס דיגיטלי ייחודי, בדרך כלל יצירת אומנות כגון ציור, תמונה או מוסיקה. NFT מאפשר להוכיח בעלות ובעצם "לנכס" יצירה, וזאת על אף שניתן לשכפלם בקלות. אחת הדרכים היותר מתקדמות לסחור ב-NFT הוא גם במשחקי רשת. לאחרונה, וכחלק מה-"Metaverse" (על כך במאמר הבא), מאפשרים יוצרי המשחקים לשחקנים לסחור בנכסים דיגיטליים בתוך עולמות המשחק, כגון שטחי נדל"ן, מבנים או כלים ייחודיים שיווצרו בתוך המשחק ויהיו בעלי ערך כספי.

הבעיה הכי גדולה בתחום, שגם גורמת להרמת גבה מצד רבים ברחבי העולם, היא בעצם פיזית. נניח שברצונכם לרכוש בית. אתם חותמים על חוזה מול הבעלים ולמעשה כעת אתם הבעלים של אותו בית אך הבית הוא לא שלכם – כל אחד יכול להיכנס ולגור בו. כך למשל אם תרכשו NFT של תמונה – אתם הבעלים שלה, אך כל אחד אחר יכול להוריד אותה למחשב או להשתמש בה כאוות נפשו וזאת על אף שהינכם לכאורה מחזיקים בזכויות היוצרים של אותה התמונה, אז נניח שתוכלו להגן על עצמכם מבחינה משפטית כנגד שימוש מסחרי בה אך בואו נודה על האמת, אתם בוודאי לא הולכים לבלות את זמנכם בלהגיש תביעות בבתי המשפט ברחבי העולם כנגד פלוני אלמוני שמוכר את התמונה ב-5$ באתר שלו.

מלבד הקשיים המשפטיים להגן על היצירות שרכשתם או השקעתם בהם, בל נשכח את הקשיים הטכניים – מה מונע מקבוצת פיראטים לשכפל את היצירה שלכם, להעתיק אותה או להפיץ אותה? מה גם שבכל יום אנו קוראים בחדשות אודות ארנקים וירטואלים ובורסות קריפטו שנפרצות אחת אחרי השניה על ידי האקרים והנה לכם מתכון לכאב ראש שלם ובריא.

אז האם להשקיע ב-NFT או לדלג?

המסקנה שלנו לא יכולה להיות חד משמעית שכן התחום עוד בחיתוליו וכאמור ישנם המון בעיות, את חלקם ציינו לעיל. בכל זאת מדובר בהשקעה וכמו כל השקעה היא נושאת עמה סיכון כזה או אחר, אך לא ניתן להתעלם מכך שמדובר במשהו שרואים כ"עתיד האינטרנט", וחברות ענק היום משקיעות מיליוני דולרים ברכישת NFTים למיניהם.

לאחרונה נמכר הציוץ הראשון של מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי בכ-3 מיליון דולרים. לא מדובר כמובן בציוץ עצמו אלא רק בתמונה של הציוץ מ-21 למרץ 2006 שדורסי הפך ל-NFT. הרוכש יוכל בעתיד למכור מחדש את ה-NFT עבור רווח גדול יותר, וכך למעשה ניתן לייצר הכנסה מעניינת בעזרת NFT, כך שלמעשה פוטנציאל הרווח יכול להיות ענק.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *