משחקי תפקידים ממוחשבים בעבר בהווה ובעתיד פרק ד'

משחקי תפקידים ממוחשבים פרק ד
משחקי תפקידים ממוחשבים פרק ד

בפרק זה בסדרת הכתבות משחקי תפקידים ממוחשבים בעבר בהווה ובעתיד, סיקרנו עבורכם 3 משחקי פעולה-תפקידים, שכל אחד מהם הוא לא פחות מאגדה חיה. תת-ז'אנר הפעולה-תפקידים התחיל למעשה מוקדם מאוד בהיסטוריה של משחקי המחשב. מדובר בדרך כלל במשחקי אקשן שמשלבים בתוכם אלמנטים של משחקי תפקידים, למשל נתונים של השחקן כגון כוח או הגנה. אך למרות שנשמע שמדובר בסוג של משחקי תפקידים שהם פשוטים יחסית, יש גם כותרים מסוימים שהם מאוד מפותחים, וכוללים בתוכם מערכת קרב מחושבת, אין סוף משימות, עלילה נהדרת, או מערכת קסמים יוצאת מן הכלל. יצאנו עבורכם למסע בזמן שמתחיל בשנות ה-80 ומסתיים בשנת 2011, מסע עם 3 עצירות – Rogue, Diablo, ו-The Elder Scrolls : Skyrim, משחקים שהם בעלי סגנון שונה אחד מהשני, וכל אחד מהם ממכר בדרכו שלו.

Rogue

Rogue פותח במקור בשנת 1980 למערכות מבוססות UNIX על ידי מיכאל טוי  וגלן וויצ'מן, ושוחרר כתוכנה חינמית, ולאחר מכן שוחרר בגרסה מסחרית למחשבים אישיים תחת חברת התכנה A.I. Design, ושווק על ידי Epyx software. מאז שוחררו מגוון של גרסאות למגוון של מחשבים אישיים וקונסולות במהלך השנים ואף קם תת-ז'אנר של משחקי תפקידים-פעולה הנקרא Roguelike ומבוסס כולו על משחק מקורי ומצליח זה. מדובר במשחק פעולה-תפקידים בתורות, שהשחקן נמצא במבוך שנוצר באקראיות בכל משחק חדש. המטרה היא להגיע לחלק הכי תחתון במבוך שורץ המפלצות, שהופכות למאתגרות יותר ויותר ככל שהשחקן מתקדם במבוך, ולמצוא קמע קסום הנקרא Amulet of Yendor. לאחר מכן על השחקן לחזור את כל הדרך לפני הקרקע עם הקמע ובכך נגמר המשחק. במסעו במבוך הנוצר באקראיות, השחקן יכול למצוא או לקנות מגוון של חפצים שיעזרו לו במהלך המשחק כגון, נשקים, שיקויים, מגנים ושריונות.

Rogue המקורי היה משחק תפקידים מבוסס טקסט, כלומר השחקן היה צריך לכתוב את הפקודות על מנת שהדמות תבצע אותן, אך בגרסת ה-DOS ששוחררה מאוחר יותר, כבר היה ניתן לשחק עם המקלדת. מה שמדהים במשחק זה בין היתר זה שהגרפיקה של המשחק המקורי היא מבוססת ASCII, כלומר השתמשו באותיות על מנת לצייר את סביבת המשחק וזה נראה בדיוק כך:

rouge pc game. צילומסך: עכשיו בטכנולוגיה
rouge pc game. צילומסך: עכשיו בטכנולוגיה

אמנם לא מדובר במשחק הכי מפותח בהיסטוריה של משחקי התפקידים, ואין בו שלל של משימות או איזו עלילה עשירה, אך מדובר בלא פחות ממשחק פולחן מגדיר ז'אנר, שפשוט קשה לאמוד את כמות המשחקים שנעשו בעקבותיו. זה רק מראה לנו איך לעתים ניתן למצוא עומק דווקא בדברים שהם יחסית פשוטים, ואיך כשנותנים לדמיון לשחק תפקיד, הדברים הופכים להיות יפים ככל שרק נרצה או נוכל לדמיין אותם.

Diablo

היו מעט מאוד משחקים בהיסטוריה של משחקי התפקידים הממוחשבים שהגיעו להצלחה כמו של Diablo. משחק פעולה-תפקידים זה יצא בשנת 1997 ומכר מעל 2 מיליון עותקים ברחבי העולם עד לשנת 1998, מספר מרשים כאשר מדובר בתקופה שקדמה לימי האינטרנט. המשחק Diablo פותח על ידי חברת Blizzard, שלאחר ההצלחה המסחררת, שחררה חבילת הרחבה, ולאחר מכן עוד 3 משחקי המשך, והחמישי בדרך. החלק הראשון של הסדרה, שאותו אנו מסקרים, זכה לציון ממוצע 94 בביקורות, וסחף אחריו המוני מעריצים ברחבי העולם. הגרפיקה הייתה מצוינת לזמנו של השחרור, המשחק ממכר בטירוף, מלא בחפצים קסומים, שלל אובים קשוחים, ומשימות שמכוונות את השחקן לאורך כל המשחק המצוין הזה, שפשוט ראוי לציון שאותו הוא קיבל.

מדובר במשחק רווי קרבות ודם שמהווים את מרכז המשחק, כאשר העלילה מובילה את השחקן להילחם בכוחות השאול ולהביס את דיאבלו. Diablo מבוסס על משחק מסוג Roguelike בשם Moria, כשבדומה למשחק זה, השלבים של המבוך נוצרים באופן אקראי. יש 16 קומות למבוך, שעל השחקן לעבור לפני שהוא יוכל להתייצב מול דיאבלו הרשע בכבודו ובעצמו. המשחק כולל גם אפשרות של מולטיפלייר עד 4 משתתפים – שיכולים לשחק אחד נגד השני, או ביחד. הקרבות הם בזמן אמת, האויבים מאתגרים, ומגוון החפצים נהדר. קיימים במשחק 3 מקצועות שהשחקן יכול לבחור מביניהם כשהוא מתחיל משחק חדש : לוחם, קוסם, וקשת. כמובן שלכל מקצוע יש את היתרונות שלו, כך שהשחקן יוכל לבחור את הדמות שתתאים לסגנון המשחק שלו. מדובר במשחק ממכר ביותר שיכול לסחוף את השחקן למסע אפל של שעות על גבי שעות במבוך אכזרי.

משחק זה השפיע עמוקות על עולם משחקי התפקידים, ויצאו המון משחקים ששאבו השראה מ-Diablo. זהו משחק פולחן במלוא מובן המילה, משחק בעל חיי נצח, שכל גיימר ממוצע ימצא בו הנאה. היו לא מעט משחקי תפקידים כל כך מעולים שהרשימו לא פחות בביקורות ובביצועים, אך מעטים היו אלה שהפכו למודל לחיקוי עבור כל כך הרבה משחקים אחרים.

The Elder Scrolls V: Skyrim

חברת העל Bethesda, הלא היא המפתחת הבלתי נלאית של משחקי ענק סופר מוצלחים שהופצו ברחבי העולם במהלך השנים, מתגאה במיוחד בסדרת משחקים שהיא בגדר אגדה בעולם משחקי התפקידים הממוחשבים. לפי תיאור זה כמובן שמדובר ב-The Elder Scrolls, סדרת הפנטזיה-פעולה-תפקידים המיוחדת והמקורית שלה. בפרק ב' של משחקי תפקידים ממוחשבים בעבר בהווה ובעתיד סיקרנו את הפרק השלישי – Morrowind, והפעם נסקר את הפרק החמישי – Skyrim. משחק עטור פרסים זה יצא בשנת 2011 ל-PC, PlayStation 3, ו-Xbox 360, וזכה לציון ממוצע בביקורת של 94. עד נובמבר 2016, Skyrim נמכר ביותר מ-30 מיליון עותקים ברחבי העולם, מה שהופך אותו לאחד המשחקים הטובים ביותר בכל הזמנים.

זוהי דוגמה קלסית למשחק פעולה-תפקידים מפותח. למעשה, מדובר במשחק ענק. זהו משחק תפקידים בעולם פתוח שבו השחקן מוצא את עצמו בתחילת המשחק מובל להוצאה להורג כתוצאה מפשע שביצע לכאורה. בזמן שמונף הגרזן, מגיח דרקון ענק ומתקיף את המבצר. השחקן בורח, ומכאן מתחילה הרפתקה ארוכה ומלאת קסם וקרבות בעולם חורפי ושורץ חיות ואויבים, כשמעל הכל מרחפת סכנת הדרקונים שמשליטים טרור על ארץ קסומה זו.
כמו במשחקים רבים אחרים וטובים בז'אנר משחקי התפקידים, גם כאן השחקן יוכל לבנות לעצמו דמות, בעלת מראה מיוחד, ויכולות שונות.

יש מגוון ענק של יכולות שהשחקן יכול לשפר במהלך משחק ענק זה, ויש גם יכולת מיוחדת שיש לשחקן, שצריך להרוג דרקונים כדי להשתמש בה. מדובר במשחק פעולה מדרגה ראשונה, והקרבות בו יכולים להיות כיפיים עד טירוף. למרות שיש במשחק עלילה ראשית חזקה ועמוקה, יש גם כמות ענקית של משימות צדדיות שהשחקן יכול לבצע, שמספקות סיפורים ומסעות מעניינים בפני עצמם. משחק זה עד כדי כך מפותח שהשחקן יכול להתחתן, לקנות בתים, להצטרף לגילדות, או לצבא, להפוך לערפד, או לאיש זאב, לקניבל, לרכב על סוסים, ועוד מגוון מטורף של אפשרויות ששזורות בתוך סיפורי פנטזיה שחלקם הזויים ועמוקים בטירוף.

כנראה שאין אף משחק שיזכה אי פעם בציון מאה, אבל אם יש משחקים שראויים לציון זה, אזי Skyrim חייב להיות ביניהם, שכן מדובר באחד ממשחקי התפקידים הכי נמכרים והכי מושקעים שיצאו לשוק אי פעם. חברת Bethesda הוכיחה שוב שמקומה בין האגדות החיות הוותיקות האחרונות שנשארו בשוק הוא ראוי. בימים אלו שעיקר המכירות של משחקי וידאו הן של ז'אנרים אחרים, טוב לראות שז'אנר משחקי התפקידים עוד חי ובועט, וסוחף אחריו מיליוני מעריצים ברחבי העולם. ובכל הסיפור הזה נשארה שאלה אחת לא פתורה, מתי יצא כבר הפרק הבא של The Elder Scrolls?

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *