משחקי תפקידים ממוחשבים בעבר בהווה ובעתיד

בעולם הקונסולות ומשחקי המחשב תמיד היה ז'אנר אחד שהיה יוצא דופן ומיוחד ומשך אליו סוג מסויים של גיימרים שלא שייך למיינסטרים. כמובן שמדובר במשחקי RPG, או משחקי תפקידים בעברית. למי שלא מכיר את הז'אנר, מדובר בסוג של משחק שהשחקן אמור באמצעות הדמיון והמשחקיות להיכנס לנעליים של הדמות. משחקי תפקידים בדרך כלל כוללים מערכת פיתוח דמות, שיפור יכולות, ובחלקם יש גם מספר סופים או עלילות בהתאם לבחירות של השחקן במהלך המשחק. כמו כן יש משחקי תפקידים שמעורבים עם ז'אנרים אחרים כגון אסטרטגיה, אקשן, ארקייד, הרפתקאות ועוד. מקורם של משחקי התפקידים הממוחשבים הוא בכלל ממשחקי תפקידים שולחניים, או משחקי עט ונייר, שהתפרסמו לראשונה בעולם בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כאשר משחק התפקידים השולחני מבוכים ודרקונים יצא למכירה. כבר אז מערכת המשחק הייתה די מפותחת, אך היא השתפרה המון במהלך השנים, והיא ממשיכה להשתפר עד היום, ותמשיך להשתפר בעתיד. חלק ממשחקי התפקידים הממוחשבים אף מבוססים על משחקי תפקידים שולחניים, ולעתים אף עובדים לפי אותם החוקים. במשחקים השולחניים שיטת המשחק מבוססת לרוב על הטלת קוביות. יש מגוון של קוביות בעלות מספר שונה של פאות למשחקי תפקידים שולחניים.

מבוכים ודרקונים
מבוכים ודרקונים

 

משחקי התפקידים הממוחשבים יצאו לראשונה יותר מאוחר, גם בשנות ה-70 של המאה הקודמת על גבי מחשבים מרכזיים – mainframe computers. מאז משחקי התפקידים התפתחו עם השנים, והשתחררו על כל קונסולת משחק מאז, ועל מגוון של מחשבים שולחניים ונישאים. מכיוון שמדובר בכמות אדירה של משחקים שהשתחררו למחשבים וקונסולות משנות ה70 ועד היום, זו תהיה משימה כמעט בלתי אפשרית לסקר את כולם, לכן זו תהיה סדרת כתבות שבכל פרק נסקר 3 משחקים מובילים, חלקם שייכים לעבר, חלקם להווה, וחלקם טרם השתחררו. בפרק זה נתמקד ב 2 משחקי תפקידים מערביים בולטים שזכו להצלחה, ועוד משחק אפוף מסתורין אחד של חברת בת'סדה שעתיד לצאת.

Darksun : Shattered Lands

Darksun : Shatterred Lands השתחרר בשנת 1993 לפי-סי, ולאחר מכן יצא באוסף המופת של מבוכים ודרקונים בשנת 1996. זהו משחק תפקידים בתורות, בגרפיקת דו מימד, במבט עילי – אלכסוני. במשחק זה יש לשחקן חבורה של 4 דמויות שאפשר לשחק בהם. לפני תחילת המשחק ניתן לבחור סוגים שונים של דמויות, בעלות יכולות שונות, או לעשות 4 דמויות דומות אם השחקן חפץ בכך, לדוגמה חבורה של 4 קוסמים, או כל וריאציה אחרת שבה השחקן יבחר. בגלל שהמשחק מבוסס על משחק שולחני רשמי של מבוכים ודרקונים, המשחק הוא מבוסס קוביות. כמובן שההטלה נעשית מאחורי הקלעים כך שהשחקן לא ירגיש בכך.

darksun shuttered lands
darksun shuttered lands

 

בתחילת המשחק השחקן מוצא את עצמו כגלדיאטור הכלוא בארנה, שצריך להילחם כדי לשרוד. לאחר כמה ימי משחק, כשהשחקן חזק מספיק הוא יכול לברוח מהארנה. משם העלילה מתפתחת כאשר השחקן לוקח על עצמו להילחם, ולהגן על הכפרים שחשופים למתקפות מצד צבא דראג' – הצבא של אותו הקיסר שמהארנה שלו השחקן נמלט בתחילת המשחק. במהלך המשחק השחקן יצא למשימות כדי לעזור לכפרים, ילחם במפלצות ושדים, ויהנה ממערכת קסם מגוונת ויוצאת מן הכלל – מערכת קסם שטרם נראה כמותה ונחשבה מוצלחת מאוד בזמנו. יש גם מגוון לא רע של נשקים שניתן להשיג במשחק. מערכת הקרב בתורות עשויה היטב, והופכת את המשחק לטקטי מאוד, והאמת שכיפי ומספק, ולעיתים אף מותח מאוד. יש לא מעט סודות ודברים נסתרים שאפשר לגלות במשחק זה, ובגלל ריבוי האפשרויות של בניית החבורה, תמיד קיימת הרגשה שאם נשחק במשחק שוב ושוב, עדיין נמצא את עצמנו כל פעם בהרפתקה חדשה, אפילו שהעלילה המקסימה תישאר כמעט תמיד אותו הדבר.

Fallout : New Vegas

Fallout : New Vegas אשר שוחרר בשנת 2010 לפי-סי, פליסטיישן 3, ואקסבוקס 360, שוחרר עלי ידי Obsidian, וזכה להצלחה רבה בקרב הקהל, אך מעט פחות בקרב המבקרים. זהו משחק שמזכיר לא מעט מפולאאוט 2 המיתולוגי, ונעשה על ידי חלק מאותם המפתחים, אך זהו לא משחק המשך רשמי לפולאאוט 2. זהו משחק תפקידים עתידני פוסט אפוקליפטי ששואב את השחקן אל תוך עלילה עמוקה ואכזרית בעולם פתוח בגרפיקת תלת מימד. העלילה בעלת הומור שחור רב, בעולם שנשאר אחרי שואה גרעינית שהרסה את העולם והשאירה ממנו כפרים עלובים, הרים הרוסות, סביבה שאינה ראוייה למחייה, והמון מוטציות.

fallout new vegas
fallout new vegas

 

בפולאאוט ניו וגאס, כמו בכל משחקי פולאאוט הקודמים, בחירות השחקן משפיעות עמוקות על מהלך המשחק, ויש מספר סופים אפשריים, ולא מעט משימות צדדיות. יש מגוון גדול של נשקים, בניית הדמות היא פנטסטית, ומגוונת, ומלאת אפשרויות. הדמויות עמוקות ומשכנעות, וחלק מהסיפורים מפתיעים וסוחפים, והדיאלוגים מעניינים ביותר. כמות האפשרויות בכותר מופת זה היא ענקית, ועולם המשחק הפתוח הוא ענק ומרתק, והשחקן יכול למצוא את עצמו משחק שבועות לפני שמסיים את המשחק הענק הזה. כמו בפולאאוט 3, השייך כמו כל הזכיון לחברת Bethesda, קיימת מערכת אשר מאטה את הזמן ומאפשרת לשחקן לירות באופן מדויק, או להשתמש בהאטת הזמן לשימושי קרב אחרים. השחקן נושא מכשיר אשר נקרא PIP-BOY – מכשיר שדרכו השחקן מנהל את הדמות, והחפצים שהיא נושאת.

מדובר במשחק שהוא לא מושלם, עקב באגים קטנים, וגרפיקה שהיא לא מהמילה האחרונה בשוק יחסית לזמן השחרור, אך כל הסדרה מעולם הייתה בעל אופי דומה, עוד מאז פולאאוט 1. אך באופן כללי משחק זה זכה להצלחה גדולה וזכה לציונים טובים כי בהיבטים אחרים שלו הוא כל כך טוב. Obsidian עוד רצו לשחרר כותר נוסף לסדרת פולאאוט, אך Bethesda דחתה את ההצעה, למרות שבציונים ובמכירות הוא דווקא היה די מוצלח. לסיכום, זה לא משחק ששינה את העולם, אך בהחלט משחק מדהים שראוי לסיקור בסדרת כתבות זו.

Starfield

בשנת 2018, באירוע E3, חברת Bethesda הכריזה על פיתוחו של משחק עתידני בשם Starfield. לפי התיאור זהו משחק לשחקן יחיד המתרחש בחלל. והמשחק תואר כדור הבא של משחקי התפקידים הממוחשבים. יחד עם ההכרזה שוחרר גם טיזר קצר עם מעט פרטים בלבד. למעשה Bethesda כמעט ולא מתראיינים בהקשר למשחק זה, ולא מעט פרטים לגביו הם עדיין מסתוריים. לדברי טוד הווארד, בחברת Bethesda מדברים על משחק זה כבר יותר מעשור, והוא בפיתוח כבר מספר שנים, למעשה הוא בפיתוח מאז שסיימו לעבוד על פולאאוט 4. בשנת 2019 טוד הווארד צוטט אומר שהמשחק לא ישתחרר לקונסולות הדור הנוכחי, מה שמצביע על כך שהפיתוח הולך לארוך מספר שנים.

bethesda's starfield
bethesda's starfield

 

לפי המידע שכן פורסם במהלך השנים האחרונות מדובר במשחק ענק שבו השחקן יוכל לטוס בין כוכבים באמצעות חללית, ויהיה ניתן לחקור את הכוכבים הללו, כך שכנראה שמדובר בעולם משחק שטרם נראה כמותו. משחק זה יהיה לשחקן יחיד, ולמיטב המידע הקיים, כנראה שלא יכלול אפשרות למולטיפלייר. כמו כן בת'סדה הצהירו כי בנו מנוע משחק חדש אך בעל תביעת האצבע המוכרת של בת'סדה למשחק זה. ובנוסף חש לציין שזה המשחק המקורי הראשון שבת'סדה ישחררו לאחר 25 שנים שבהן עבדו רק על משחקי המשך לכותרים קיימים. עקב אכזבה של לא מעט ממעריצי בת'סדה משחרוריה האחרונים כגון פולאאוט 4, ופולאאוט 76, המעריצים נעים בין תקווה אמתית לכותר משובח נוסף מבית בת'סדה – לבין פחד מאכזבה נוספת. כעת, בעקבות השחרור הקרב ובא של דור הקונסולות החדש, האם סוף סוף נקבל תאריך שחרור רשמי של המשחק המסתורי?

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

4 תגובות

  1. בהחלט ג'אנר מעולה שבימים אלו נהיה קצת יותר מורכב כי יש לו הרבה זרועות והיום הרבה משחקים כRPG, אפילו משחקים שבעבר היינו קוראים להם פשוט משחקי פעולה או Hack&Slash
    נקראים היום ARPG

    ואי אפשר שלא לציין גם את MMORPG ג'אנר שמשחקים חדשים מבוטלים בו במשך השנים כמו שאנו מחליפים גרביים.
    Marvel Heroes
    Hellgate
    Tabula Rasa
    WildStar
    The Secret World

    כל אלו משחקים מעולים שקיבלו את הגרזן או נמצאים במצב Life Support
    לחלקם קניתי מנוי לכל החיים שכמו החיים האמיתיים גם המנוי הגיע לסופו.

    האם אני מצטער על כך ששילמתי אלף+ על מנוי כזה שהגיע לסופו?
    ללא ספק לא!
    הם העבירו לי שנתיים-חמש שנים שבהם גיליתי עולמות חדשים וכמובן אנשים מדהימים ולזה אין מחיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *