פורטנייט – המלחמה של האנדרדוג נגד המונופולים

פורטנייט נגד אפל וגוגל. צילומסך: עכשיו בטכנולוגיה
פורטנייט נגד אפל וגוגל. צילומסך: עכשיו בטכנולוגיה

פורטנייט הוא אחד ממשחקי הרשת הפופולריים ביותר בעולם, אם לא הפופולרי ביותר. מולו המונופולים השבעים גוגל ואפל שלא מוכנים להתגמש. כיצד זה יגמר?

כאשר חברת Epic Games שיווקה את משחק הרשת המוצלח שלה, Fortnite באופן עצמאי, כולם שאלו מדוע הם לא נכנסים אל תוך חנויות האפליקציות. כעת, כשהים סוער, מתחילים להבין מדוע פורטנייט לא הייתה שם מלכתחילה. אז זה הסיפור המלא, למי שלא עוקב: פורטנייט הוא אחד ממשחקי הרשת הפופולריים ביותר בעולם בקרב ילדים, בני נוער וצעירים (וגם מבוגרים רבים משחקים בו, אפילו כותב שורות אלו שיחק בו תקופה לא מבוטלת). הפופולריות של המשחק הפכה את אפיק גיימס מחברת משחקים ענקית לחברת משחקים מפלצתית. צריך להבין שאפיק אחראית על מנוע המשחק המוצלח Unreal ועל יצירות ענק שליוו את שנות התשעים והאלפיים כמו Jazz Jackrabbit, Unreal, Unreal Tournament, Age of Wonders, Gears of War, ועוד רבים וטובים אחרים.

כאשר מביטים ברשימת המשחקים ומבינים שאפיק היא לא בדיוק הילדה החדשה בשכונה, אלא אחת ממפתחות ומפיקות המשחקים הותיקות כיום בשוק (נוסדה בשנת 1991) מבינים מדוע אין לה שום בעיה להפשיל שרוולים ולהכריז מלחמת חורמה על השחקניות הגדולות ביותר בשוק כיום – Google ו-Apple. כאשר בגוגל ואפל החלו לגבות סכומים מגוחכים כעמלות עבור ה-Micro Transactions שמתבצעות במשחק (באפל ביקשו 30% עמלה, למשל), באפיק לא התרגשו ופשוט הוסיפו אפשרות תשלום בכרטיס אשראי בתוך המשחק (כולל 20% הנחה למי שישלם באשראי במקום דרך החנות).

אז ב-Apple הסירו את פורטנייט מהחנות, ב-Google חסמו את המשחק בחנות והגדילו לעשות וגם מונעים ממשתמשי סמארטפונים של חברת LG (הסמארטפונים מופעלים באמצעות מערכת ההפעלה Android של גוגל). הבעיה של גוגל ואפל, ששולטות לחלוטין בתחום הסמארטפונים, נוהגות כמונופול אל מול פורטנייט ופותחות צוהר לתביעה עתידית של אפיק, שעדיין ממשיכה לצחוק כל הדרך אל הבנק באמצעות העסקאות המשתלמות מאוד שלהם מול סוני ומיקרוסופט (Playstation & Xbox) וכמובן נהנית מאוד מהפירות המגיעים ממשתמשי המחשבים האישיים שלא חייבים דין וחשבון לאף אחד. רק לפני כשנתיים גוגל נקנסה על ידי האיחוד האירופי בסכום של 5 מיליארד דולר בעבור התנהגות מונופוליסטית, כך שגוגל צריכה לבחון שוב את הרעיון.

עוד משהו קטן על המלחמה של אפיק, שממש לא מפחדת להילחם במונופולים. לא רק שבאפיק כבר השיקו האשטג חדש ברשתות החברתיות #FreeFortnite, היא גם הפיקה פרסומת נגד חברת אפל (הסרטון המצורף לכתבה) המבוססת על פרסומת ישנה של אפל, סוג של סרקזם. בסופו של דבר – גוגל ואפל צריכים לשאול את עצמכם היכן הם טעו. עוד מחשבה מעניינת שאף אחד לא מדבר עליה – האם אפיק תרכב על ההצלחה של פורטנייט, תהנה מהמעמד החדש שלה כאנדרדוג ותנסה להילחם בגוגל ואפל בעזרת כניסה לשווקים חדשים, כמו למשל סמארטפונים או מערכת הפעלה משלה? נראה שאנחנו רק בתחילתה של מערכה ארוכה, אלא אם בגוגל ואפל יצליחו לבלום ברגע האחרון ולהגיע להסכם שיתיר לפורטנייט לגבות תשלום חיצוני בסמארטפונים.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *