קומודור 64 – המחשב האישי הנמכר בהיסטוריה

קומודור 64
קומודור 64

קומודור 64 הלא הוא המחשב הביתי שכבש את לב הקהל בשנות ה-80 של המאה שעברה, וזכה בספר השיאים של גינס כמחשב האישי הנמכר ביותר בכל הזמנים. מחשב זה פעל על קלטות, ויותר מאוחר היה ניתן לצרף לו כונן דיסקטים. בכתבת מגזין זו חזרנו בזמן אל שנות ה-80 העליזות של המאה שעברה בכדי לעשות סיבוב נוסף על מכונת הפלא.

בתור ילד בן 6 אין הרבה זיכרונות שאדם ממוצע זוכר באופן ספציפי לאחר שהוא מתבגר, אך לרבים מאיתנו יש מספר זיכרונות חזקים מגיל זה אשר ילוו אותנו כל החיים. אז אחד הזיכרונות הראשונים שלי כילד בן 6 התחיל על רגל שמאל כאשר אבי כעס עלי ושלח אותי לחדר לחשוב על מה שעשיתי. אז הלכתי לחדר ישבתי וראיתי מולי את הקומודור 64 המופלא, וכמובן שהדלקתי את המחשב. הכנסתי את דיסקט המשחק "The Great Giana Sisters" ונותרה לפני משימה שהיא לא פשוטה עבור ילד בן 6 שלא יודע עדיין לכתוב בעברית, ובוודאי שלא באנגלית – להפעיל את המשחק.

אז באותו הרגע גיליתי שאני דווקא כן יודע, שיניתי את שורת המספרים ל-RUN כמו גדול, ובכך הפעלתי את המשחק.
לאחר מספר דקות אבא שלי נכנס לחדר וראה שאני משחק במחשב למרות שאני בעונש. הסתכלנו אחד לשני בעיניים בשקט במשך דקה ארוכה – שנינו ידענו שעשיתי את הדבר הנכון.

קומודור 64 – מכונת הפלא

הקומודור 64 אשר יוצר על ידי חברת קומודור אינטרנשיונל, ויצא לשוק בשנת 1982, היה מחשב ביתי מהפכני לתקופתו אשר הציג ביצועים וצבע ב-8 ביט כפי שטרם נראו עד לאותה תקופה בתחום המחשבים האישיים. כתוצאה משיווק אגרסיבי ברחבי תבל מחירו צנח במהירות, והוא נמכר בכ-25 מיליון יחידות עד לסוף ייצורו בשנת 1994, מה שהכניס אותו לספר השיאים של גינס כמחשב האישי הנמכר ביותר בכל הזמנים.

מחשב זה הגיע עם מערכת הפעלה מינימלית בשם KERNAL, אשר שפת התכנות Basic מובנית בה, כך שהמחשב הוא למעשה סביבת תכנות מושלמת מוכנה, שחובבי התחום יכלו ליצור בה משחקים ועבודות גרפיקה בקלות בבית.
על מנת להפעיל תוכן חיצוני, המחשב היה מגיע עם כונן קלטות, אך בהמשך ניתן היה להחליף או לצרף כונן דיסקטים.
דיסקטים אלו למי שזוכר, נראו במספר גרסאות במהלך השנים גם אצל מחשבים של חברות אחרות, עד שלאחר מספר שנים החלו להופיע דיסקטים קטנים יותר, קשיחים, ובעלי נפח גדול יותר – שנעלמו גם הם עם הופעת ה-CD-ROM שהוחלף ב-DVD, וכן הלאה.

למחשב הקומודור 64 שוחררו במהלך השנים לא פחות מ-10,000 תוכנות ומשחקים, כך שהמבחר היה אדיר. בשונה מבקרי משחק שהיו נפוצים בקונסולות השונות האותם השנים, הקומודור 64 הגיע עם בקרי משחק נפלאים בעלי מוט היגוי עם כפתורים, מה שהיה מצוין עבור סימולטורי טיסה, והיה גם כיף אדיר בשאר המשחקים.

גן עדן לקהילת הדמואים

למי שלא מכיר, יש קהילות של אמנים דיגיטליים אשר כותבים דמואים. דמואים הם מעין מיצגים גרפיים שנכתבים בדרך כלל בקוד, ומשלבים בתוכם מוזיקה שנכתבה גם היא בתוכנה לרוב. למרות שמדובר ברמת גרפיקה שהיא לא ברמה של גרפיקה שנעשתה בתוכנה ייעודית, ניתן למצוא עבודות מדהימות ומושקעות, וקהילות אלו קיימות ופעילות עד היום.

בשנות ה-80 התפרסמו במגזינים וכתבי עת שורות קוד שניתן לכתוב בבית בקומודור 64, ובכך להריץ תכניות קטנות ונחמדות. ניתן למצוא מגוון של אמולטורים לקומודור 64 ברחבי הרשת, ואף אמולטורים מקוונים למי שלא רוצה להוריד, כך שסצנת הקומודור 64 פעילה עד היום, ואמנים עדיין כותבים משחקים ודמואים לחובבי הרטרו.

נסו תוכנית קטנה היכנסו לאמולטור המקוון של ה-C64 באתר Virtual Consoles וכתבו את הקוד הבא:


10 PRINT "(CLR/HOME)"
20 PRINT CHR$(205.5 + RND(1));
40 GOTO 20

מה שייתן לכם את התוצאה הבאה:

כמו כן תוכלו למצוא ביוטיוב מגוון של דמואים שמתפרסמים כל שנה על ידי מגוון אמני רטרו, ואמנים דיגיטליים, כמו בדמו הבא אשר התפרסם בשנת 2020:

 

המשחקים הגדולים לקומודור 64

למחשב הביתי הנמכר ביותר בהיסטוריה, מן הסתם שגם התפרסמו משחקים כיפיים בטירוף שסחפו את השחקן אל תוך שעות של הנאה כמו למשל Mission Impossible שיצא בשנת 1984, והיה סוג של אבטיפוס לז'אנר של משחקי פעולה דו מימדיים המשלבים בתוכם מתח וחידות.

mission impossible 1984
mission impossible 1984

משחק נוסף אשר שבר את הקופות והיה נפוץ ביותר בקרב המעריצים היה למעשה תואם סופר מריו המוצלח של נינטנדו, משחק בשם "The Great Giana Sisters", אך למרות היותו תואם סופר מריו, היה בעל תחושת משחקיות שונה לחלוטין, גרפיקה מסוגננת, ושתי אחיות כועסות שקופצות ונלחמות במפלצות.

the great giana sisters
the great giana sisters

משחק נוסף שהיה פשוט אך אהוד ונפוץ ביותר בקרב בעלי מחשב הקומודור 64, היה OIL שבו על השחקן להעביר אל תחתית המסך צינור שאיבת נפט מבלי להיתקל בבעלי חיים החיים מתחת לאדמה, מה שיכול להישמע כמשימה פשוטה לכאורה, אך למעשה היה משחק מאתגר ביותר. המשחק די מזכיר את פקמן בשילוב עם סנייק. וכמובן שלא ניתן לכתוב כתבה על קומודור 64 מבלי להזכיר את Boulder Dash המפורסם שסיפק לרבים מאיתנו שעות על גבי שעות של הנאת 8-ביט צרופה. היה מדובר בכורה שעליו לחפש מתחת לקרקע כמות מוגדרת של יהלומים ולאחר מכן לחפש את היציאה מהשלב, כאשר המשחק הכיל 16 שלבים ב-5 דרגות קושי שונות, וכל שלב מוגבל בזמן. משחק זה למעשה נמכר עד עצם היו הזה לקונסולת הנינטנדו סוויץ'.

boulder dash
boulder dash

יש עוד משחקים רבים שהיריעה קצרה מלהכיל כמו Paper Boy, Spy Vs. Spy, Zaxxon, Aztec Challenge ועוד. כיום ניתן לרכוש כיום קונסולות רטרו של קומודור 64 המגיעות עם משחקים ומתחברות למסך הטלוויזיה העכשווי בחיבור HD, קונסולות אלו מגיעות גם עם בקר משחק המדמה את בקר המשחק האגדי המקורי. ניתן לרכוש אותם בארץ ובחו"ל בחנויות של משחקי מחשב וגם באינטרנט.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *