איחוד האמירויות – ההיבט הטכנולוגי של הידידה החדשה

דובאי בלילה. צילום: 123RF
דובאי בלילה. צילום: 123RF

איחוד האמירויות החל מאמש היא אחת ממספר מצומצם של מדינות ערביות שמקיימות יחסים פומביים עם מדינת ישראל. אז בדקנו קצת על הטכנולוגיה שלה.

למדינת ישראל הסכמים עם מספר רב של מדינות, חלקן היו עוינות יותר אותנו בעבר, גם מבחינה מלחמתית, כגון מצרים וירדן, אך חלקן כמו איחוד האמירויות, התנהלו פשוט לפי החלטת ועידת חרטום משנת 1967 הכוללת את "שלושת הלא" – לא שלום עם ישראל, לא הכרה בישראל, לא משא ומתן עם ישראל. אך כעת, עם ההתפתחויות החדשות במזרח התיכון וכמובן הפשרת היחסים עם רבות ממדינות המפרץ, איחוד האמירויות מצטרפת למועדון המצומצם של חברות בליגה הערבית המנהלות קשרים עם ישראל, מה שגם פותח עבור עולם הטכנולוגיה והעסקים עולם חדש.

לצורך הבנת השוק של איחוד האמירויות יש להתחיל עם הכלכלה העצמתית שלה. במדינה, הנחשבת לאחת העשירות בעולם, ישנם 9,890,400 תושבים, כאשר רק 11.6% מהם הם ילידי המדינה. השאר, רובם הודים, פקיסטנים ובנגלדשים, הם עובדים זרים העובדים במגוון התעשיות במדינה שגודלה פי 4 בערך ממדינת ישראל. מבחינת התמ"ג האיחוד ממוקם במקום ה-32 בעולם עם 696 מיליון דולרים, כאשר התמ"ג לנפש הוא 70,371$, מקום 11 בעולם. המטבע המקומי הוא דירהם (AED) וסיומת האינטרנט של המדינה .ae, וקידומת הטלפון היא 971, ממש קרוב אלינו.

ברמה העסקית נחשבת איחוד האמירויות לגן עדן לעסקים – היציבות הפוליטית של הממשלה המעודדת קידמה וטכנולוגיה, יחד עם תשתיות תקשורת מהמתקדמות ביותר בעולם, מציבה אותה (ובעיקר את דובאי) במקום הראשון בעולם כיום בתחום זה. במדינה מתארחים עשרות כנסים בינלאומיים מדי שנה בנושאי עסקים וכלכלה והיא יעד מאוד פופולרי בהקשר זה. פלוס גדול מבחינת העסקים (ומינוס גדול מבחינת העובדים) הוא שבמדינה אין זה חוקי להקים ועדי עובדים, והמדינה לא מכירה בזכויותיהם של עובדים לשבות ושר העבודה רשאי להורות על עובדים לשוב לעבודה לאלתר. עובדים זרים המשתתפים בשביתה עלולים למצוא עצמם עם רישיון עבודה מבוטל, על מטוס בדרך חזרה לארץ המקור שלהם.

אינטרנט מהיר לצד צנזורה כבדה

מבחינת תקשורת, למדינה שתי ספקיות תקשורת ענקיות, הראשונה היא אטיסלט (Etisalat) והשניה היא דו (du). אטיסלט היא חברת ענק הפועלת ב-15 מדינות ברחבי אסיה, המזרח התיכון ואפריקה והיא מפעילת התקשורת הסלולרית ה-14 בעולם, עם למעלה מ-167 מיליון משתמשים, ובשנת 2012 הוכרזה כהחברה החזקה ביותר באיחוד האמירויות על ידי פורבס. דו, לעומתם, היא ספקית תקשורת קטנה יותר (שהוקמה ב-2007 כדי לפרק את המונופול של אטיסלט) במדינה ופועלת באופן מקומי בלבד. שתי החברות פועלות תחת מגבלות הצנזורה של הרשות הרגלוטורית של האיחוד, וחוסמות תוכן על בסיס החלטות הרשות כגון פורנוגרפיה, סמים, הפרת זכויות יוצרים, הפליה, גזענות וחילול הדת, וכמו כן קטגוריות אחרות הנקבעות על ידי המדינה. יש לציין כי במדינה נפרסה טכנולוגיית 5G כבר בשנת 2019 על ידי חברת Huawei.

חברת טכנולוגיה נוספת הפועלת במדינה היא ISA, ראשי תיבות של Information Systems Associates. חברה זו מספקת תוכנה לחברות תעופה, שדות תעופה וסוכני נסיעות ברחבי העולם. למרות שמרכז הפיתוח של החברה נמצא בסרי לנקה, משרדי החברה ממוקמים באיחוד האמירויות. תוכנת הדגל של החברה, aeroMART, פועלת על בסיס Java וכוללת מספר תת-תוכנות, בהתאם לתעשייה אליה הם מיועדות. חברת Alpha Data היא חברת IT המספקת מספר פתרונות בתחום IoT (האינטרנט של הדברים), אבטחת סייבר, שרתים, פתרונות אחסון בענן ועוד.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *