אלון מאסק מפתח חזירים קיברנטיים

אלון מאסק מפתח חזירים קיברנטיים
אלון מאסק מפתח חזירים קיברנטיים

אלון מאסק חשף היום בשידור חי ביוטיוב במסגרת דיווח ההתקדמות של החברה שהקים – Neuralink, חזירים קיברנטיים בעלי שתל מוחי, במסגרת מאמצי החברה שבבעלותו ליצור ממשק שבאמצעותו ניתן יהיה לשלוט במחשב באמצעות המוח בלבד.

לטענתו של אלון מאסק, שתל מוחי זה אשר הושתל לחזירה, הוחדר מבלי להשפיע על בריאותה של החזירה. "החזירים נראים שמחים ובריאים", אמר אלון מאסק, מייסדה של Neuralink בהתייחסו לחזירים הקיברנטיים. " כמו כן ניתן לראות כי חזירים אלו אינם נבדלים מחזירים רגילים".

חזירים קיברנטיים

חזירים קיברנטיים אלו הם למעשה רגע חשוב בדרך למטרה של חברת Neuralink ליצור ממשק שיאפשר לנו לשלוט במחשב באמצעות המוח שלנו. בסטרים ניתן לראות חזירה בשם גרת'רוד אשר מטיילת להנאתה במכלאה, ואוכלת ומתנהגת כרגיל חרף העובדה שמותקן שתל מוחי במרכז החוטם שלה. השתל עצמו מכיל מאות חוטים אשר קטנים יותר משערה של בן אנוש, ותפקידם הוא לשמש כמו מעין אלקטרודות שמטרתן לקלוט אותות מן המוח. אולם במקרה של החזירה גרת'רוד, Neuralink משתמשת בשתל על מנת לקרוא את הפעילות העצבית של החזירה כאשר היא מבצעת פעולות מסוימות כמו להריח, לאכול וללכת.

"כאשר היא מטיילת בכלוב ונוגעת בדברים באמצעות החוטם שלה, נשלח אות עצבי ממוחה אשר נקלט אצלנו". אמר אלון מאסק, והוסיף לאחר מכן: "השתל קיים במוחה של החזירה כבר חודשיים".

חזירה נוספת שהוצגה היא דורותי – חזירה אשר בעבר הותקן במוחה שתל של חברת Neuralink, אשר הוסר לאחר מכן, ובכך ניתן לראות כי החזירה נשארה בריאה ושמחה גם לאחר שהוצא השתל ממוחה. מאסק חשף סרטונים אלו על מנת להראות כי החזירים לא נפגעים כתוצאה מניסוי זה והם ממשיכים להיות בריאים ושמחים לאורך זמן, ושהשתלים יציבים מספיק, שהרי חזירים נוהגים להשתולל לעתים ולהתנגח אחד בשני באמצעות הראש, ולמרות כל אלו השתלים נשארים במקומם וללא פגע. כמו כן Neuralink התנסתה בשניים ושלושה שתלים שונים לחזירים בודדים, והתוצאות נותרו כשהיו – החזירים נותרו ללא פגע.

 

 

לשלוט במחשב באמצעות המוח

אז חזירים קיברנטיים זה בינתיים לא ממש מועיל לנו, כך שהשאלה הנשאלת למעשה היא מה כל זה אומר לגבי שליטה במחשב באמצעות המוח. לדברי Neuralink, השתל שמותקן במוחה של גרת'רוד, הוא מדויק מספיק על מנת שנוכל לחזות איך הפעילות העצבית תזיז את מפרקיה של החזירה באמצעות אותות הנשלחות ממוחה.

אז לצערנו החדשות הם לא ש-Neuralink הצליחו לאמן חזירים כך שיוכלו לשלוט במקלדת או עכבר באמצעות מוחם, אך מאסק הצהיר כי החברה שינתה את האופן בו מושתל השתל על מוחם של בני אדם. במקור השתל של Neuralink היה מושתל מאחורי האוזן, אך השתל החדש מושתל בקודקוד הגולגולת מתחת לשיער, אך לקרחים שבינינו אין סיבה לחשוש, משום שהצלקת שמשאיר הניתוח היא מאוד קטנה. השתל הנוכחי של Neuralink הוא בגודל של מטבע, ומושתל מתחת לגולגולת, במקום פיסה מן הגולגולת באותו הגודל, כאשר אל ההמכשיר מחוברים חוטים באורך של כמה סנטימטרים ומשמשים כקולטנים לאותות הנשלחים מן המוח.

"הקטנו את המכשיר לגודל של מטבע", אמר מאסק. "הוא נכנס לגולגולת במקום חלק קטן ממנה, והחוטים מחוברים לשטח קטן במטבע בגודל של אינץ' בודד". ולאחר מכן הוסיף: "זה כמו שעון חכם עם חוטים קטנטנים אשר מושתל בגולגולת שלך, המכשיר נטען בעצמו ממש כמו שעון חכם שאין לו צורך בבטרייה, כך שניתן להשתמש בו לאורך כל היום ולטעון אותו בלילה, ועדיין לקבל פונקציונליות מלאה".

השתל אמור לתקשר עם הסמארטפון שלנו באמצעות בלוטות', ובתקווה שגם יוכל לתקשר עם מכשירים נוספים כמו מקלדת או עכבר. השתל, במידה ויצליח, יקרא את האותות אשר יוצאים מן המוח שלנו ויתרגם אותם לפעולות שברצוננו לבצע. על מנת להחדיר את השתל למוח, חברת Neuralink מסתמכת על רובוט כפי שניתן לראות בסרטון. לשיטתה של החברה השימוש ברובוט הוא מדויק יותר, ובטוח יותר מאשר השתלה ידנית המתבצעת על ידי מנתח. לטענת Neuralink ההשתלה נעשית ללא צורך בהרדמה, היא אורכת כשעה ואינה מכאיבה. כעת החברה נערכת לביצוע הניסוי הראשון בבן אנוש, כאשר  לפניה ניצבת המשימה הלא פשוטה בכלל של להשיג את האישורים הנחוצים על מנת לבצע ניסוי שכזה.

צער בעלי חיים, פרטיות בני האדם ומה שביניהם

אך יש שאלות אתיות אשר עלינו לשאול כאשר אנו מדברים על ניסויים שבוצעו בבעלי חיים, כמו למשל האם כחברה אנו מקלים ראש בניסויים המתבצעים על בעלי חיים, הרי מה שראינו בסרטון זה חזירים שאכן נראים בריאים ושמחים. אך על השאלה כמה חזירים סבלו לפני שהחברה הגיעה למצב שהשתל אינו מפריע לחזיר לתפקד בצורה נורמלית, ושהניתוח מתבצע ללא כאב, כנראה שלעולם לא נקבל תשובה.

שאלות נוספות שעליהן להישאל הן דווקא בתחום אבטחת המידע, כמו למשל האם אנו מספיק מודעים לסכנות הטמונות בטכנולוגיות מסוג זה, שכן מדובר במכשיר הנמצא בתוך הגולגולת שלנו וקולט אותות הנשלחים מן המוח שלנו. מה יקרה אם עקב מכשיר מסוג זה המושתל בראשנו, יוכלו אנשים פרטיים כמו האקרים למשל, לקבל אינפורמציה הנשלחת ישירות מן המוח שלנו, או האם הפרטיות המחשבתית שלנו תיפגע עקב מכשיר כזה המותקן בראשנו?

מאז ומעולם המדע הסתמך על ניסויים, שחלקם אף בוצעו באכזריות בבעלי חיים ובבני אדם, אך כחברה מתקדמת אשר מתקנת את דרכיה מעשור לעשור ומשתפרת בכל נושאי המודעות הסביבתית, עלינו לשאול שאלות אלו, ולדעת להמשיך להתפתח טכנולוגית מבלי להזיק לסביבה שלנו, על מנת שנוכל להיות חברה בריאה יותר אשר מתקיימת בסביבה נקייה ומשגשגת, למעננו ולמען הדורות הבאים אחרינו.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *