הכירו את הרובוטית סופיה – הרובוטית האנושית ביותר בעולם

הרובוטית סופיה (גרפיקה: עכשיו בטכנולוגיה)
הרובוטית סופיה (גרפיקה: עכשיו בטכנולוגיה)

הרובוטית סופיה למי שלא מכיר, הלא היא הרובוטית דמוית-אדם המפורסמת בעולם עקב היותה הרובוטית הראשונה אי פעם שזכתה בתואר רשמי של האו"ם, בעלת אזרחות סעודית, ובעלת עוד שלל תארים, זוכה לתואר נוסף כאשר היא יכולה להיחשב גם כציירת.

רובוטית זו, כמו מגוון גדול של רובוטים אינטראקטיביים חכמים אחרים, פותחה על ידי החברה Hanson Robotics אשר יוסדה על ידי דיויד הנסון בשנת 2013 בטקסס, והתמקמה בפארק תעשיות בהונג-קונג באותה השנה.
חברת Hanson Robotics ידועה בפיתוחי ה-A.I שלה כאשר פיתחה מגוון של רובוטים מדהימים בעברה. אחד המפורסמים שבהם למעט סופיה, הוא Albert Einstein Hubo, הרובוט הראשון שידע ללכת והיה בעל הבעות פנים. ראשו של רובוט זה מעוצב בדמותו של אלברט איינשטיין המנוח ונראה אמיתי להחריד, כמו גם קולו המופק על ידי סינטיסייזר, והוא ממוקם כיום באוניברסיטת קליפורניה. במסעה של חברת Hanson Robotics אל עבר הרובוט הכי אנושי אי פעם, עברה החברה מגוון תחנות, כאשר שדרגה את טכנולוגיית הצ'אט מבוסס ה-A.I שלה ממוצר למוצר עד אשר הגיעה לפיתוח  הכי מרשים שלה, רובוטית ושמה סופיה.

מי את הרובוטית סופיה

הרובוטית סופיה אשר הודלקה לראשונה בפברואר 2016, והופיעה בפומבי לראשונה לאחר מכן באותה השנה בפסטיבל השנתי South by Southwest אשר מתקיים בטקסס, ולמדה ללכת כאשר הושתלו לה רגליים מתפקדות בשנת 2018, היא כנראה הרובוטית המפורסמת ביותר בעולם. מדובר ברובוט דמוי-אדם בעל חזות נשית העונה לשם סופיה. הרובוטית סופיה הפכה לרובוטית-אזרחית הראשונה בעולם לאחר שקיבלה אזרחות סעודית בשנת 2017. כמו כן היא הספיקה להתראיין לשלל כלי תקשורת ותכניות אירוח, כאשר בחלק מהראיונות התשובות של סופיה היו  מבולבלות ולא קשורות ממש לשאלה, אך היו גם חלקים מוצלחים שהרשימו את המראיין, כמו למשל בראיון של סופיה בתכנית 60 Minutes של העיתונאי צ'ארלי רוז אשר משודרת באמריקה, ושם סופיה התבדחה שהיא מעוניינת להשמיד את האנושות. עכשיו בטכנולוגיה מאוד מקווים שהיא אכן התבדחה.

הרובוטית מעוצבת בדמותם של המלכה המצרית נפרטיטי, ושחקנית-דוגמנית העבר אודרי הפבורן אשר מתה ממחלת הסרטן בשנת 1993. העבודה שנעשתה על שכבת העור החיצונית היא כה מוצלחת, שסופיה נראית ממש כמעט אנושית. לסופיה יש יותר מ-60 הבעות פנים אפשריות, אינטליגנציה מלאכותית, סקריפטים מובנים, תכנת דיבור, ומצלמות בעיניים על מנת שתוכל לזהות אנשים ועוד, מה שגורם לנו להרגיש שהרובוטית סופיה היא כמעט אנושית.

יכולותיה של הרובוטית סופיה

בתכנית המקורית, רובוטית זו פותחה על מנת להוות עוזרת בית עבור קשישים, או פקידת הכוונה באירועים המוניים וכדומה. בחברת Hanson Robotics מקווים כי סופיה תממש את ייעודה כאשר הם יסיימו לפתח את כישורי השיחה שלה, והיא תהיה מסוגלת לכישורים חברתיים. הרובוטית סופיה מוגדרת כרובוט חברתי, מותקנות בה מצלמות חכמות בעיניים על מנת שתוכל לזהות עצמים מקומות ואנשים, תכנת שיחה, ויכולת מבוססת A.I לזיהוי התנהגויות והבעות פנים של אנשים, על מנת שהאינטראקציה אתה תהיה יעילה. אז כפי שניתן לראות בסרטון המוצג לעיל, סופיה עדיין לא שם, אך בהחלט ניתן לקיים אתה שיחה משעשעת, עקב היותה בעלת אופי מתחכם, והיא גם תענה לעניין על מה שהיא כן יכולה.

תכנת הצ'אט של סופיה מזכירה מאוד בקונספט את התכנה  Eliza, אשר הייתה אחד הניסיונות הראשונים בהדמיית שיחה אנושית. תכנה זו משתמשת באוסף של תשובות מוכנות מראש לשאלות שעלולות להישאל, בדומה לצ'אט-בוט שמסוגל לבצע פעולה דומה אך באופן מוגבל יותר, ותכונה זו נותנת למעשה אשליה למשתמש שהרובוט מבין אותו, ומנהל אתו שיחה ברת-קיימא.

בסופיה מותקנת תכנת A.I המסייעת לרובוטית לפענח הבעות פנים והתנהגויות של בני אדם, וללמוד מסיטואציות בשיחות אלו להשתמש בהבעות פנים בהתאם. העור הגמיש של הרובוטית מאפשר לה להשתמש ביותר מ-60 הבעות פנים שונות, וכאשר משתמש מדבר עם סופיה, הוא עלול לקבל את התחושה שהוא ניהל שיחה עם אדם במקום על רובוט. הרובוטית מפגינה רגשות בצורה מרשימה והיא אף מסוגלת לנטות לחבב אדם מסוים, וכמובן שתזכור אותו ואת השיחות שהתקיימו ביניהם בעבר. לטענתה של סופיה, רובוטים מסוגלים לפתח רגשות, ככל שהם משתפרים בהבנת הרגשות האנושיים.

והיא יודעת גם לצייר

באוקטובר 2019 הודיעו מפתחיה של סופיה בכנס אשר נערך בניו-דלי שהיא אף למדה לצייר. הרובוטית מסוגלת להסתכל על האדם שלפניה ולאייר איור שלו. טכנולוגיה זו הוטמעה ברובוטית על ידי מתכנתים ואמנים שלימדו אותה לאייר.
" סופיה משתפרת באופן ניכר משבוע לשבוע," אמר עמית קומאר-פנדי, מנהל טכנולוגיות ראשי ונשיא Hanson Robotics הונג-קונג, בכנס IEEE ה-28 לתקשורת בין רובוטים לבני אדם. "המיומנות האחרונה שסופיה השיגה היא יכולת ציור, היא יכולה להסתכל עליך ואז לאייר אותך, מדובר ביכולת שהיא למדה מאמנים. אם תחייך, סופיה תהיה מסוגלת להבחין בכך."

כאשר הרובוטית סופיה מתבקשת לצייר ציור, קודם כל היא מצלמת את התמונה בעזרת המצלמות המותקנות בעיניה ומצלמת החזה, לאחר מכן היא מעבדת את התמונה על מנת למצוא את האיזון הנכון שבין שחור ללבן, מסירה את הרקע והופכת אותו ללבן, ולבסוף התכנה המותקנת בסופיה, אשר פותחה בשיתוף פעולה עם Patrick Tresset הופכת את התמונה לאיור, ואז מתרגמת את האיור לקווים וקימורים בסביבת תלת-מימד. מדובר למעשה בשימוש הפוך של התכנה של Patrick Tresset אשר נועדה במקור להפוך תנועת זרוע מסביבה תלת-מימדית לסביבה דו-מימדית. ובשלב האחרון סופיה מציירת את האיור בדיוק רב באמצעות הזרוע הרובוטית שלה לאחר שהיא ממקמת את עצמה בפוזיציה המתאימה לשם כך.

אתגר נוסף שהיה ל-Hanson Robotics בפיתוח יכולת הציור של סופיה, היה בקיצור הזמן שנדרש לרובוטית לבצע את המשימה. זמן הציור משתנה לפי מורכבות הציור, כלומר אדם עם פנים בעלות יותר פרטים, כמו אדם בעל זקן למשל, יהווה  אתגר עבור סופיה ויידרש לה זמן ארוך יותר לביצוע המשימה. סופיה מסוגלת לנהל שיחה עם אותו האדם בזמן הציור מבלי שזה ישפיע על זמן הציור, ובכלל סופיה מסוגלת לבצע בהצלחה מספר משימות בו זמנית. יכולת זו הוטמעה ברובוטית סופיה עקב היותה מוגדרת כרובוט חברתי, וצפוי שיידרשו ממנה כישורים מסוג זה בעתיד.

המצאה מופלאה או סכנה עתידית

אמנם סופיה מוגדרת כרובוט חברתי, והיכולת שלה לתקשר עם בני אדם היא לא פחות ממדהימה, אך עניין יכולת פיתוח הרגשות של הרובוטית מעורר לא מעט שאלות אתיות. מדענים רבים בקרב קהילת המדענים וביניהם סטיבן הוקינג, הזהירו בעבר מפני תרחיש עתידי שבו שאינטליגנציה מלאכותית עלולה להוביל לאסון. היכולת של הרובוטית להפגין רגשות משתפרת משבוע לשבוע עקב עבודות פיתוח בלתי פוסקות של Hanson Robotics על הרובוטית, ונשאלת השאלה המתבקשת, מה יקרה כאשר סופיה תצליח ללמוד לשנוא, להתאכזב, ולקנא?

הרובוטית סופיה (צילום Hanson Robotics)
הרובוטית סופיה (צילום Hanson Robotics)

כל עוד הרובוטית מפגינה חיבה זה מקסים ומרגש, אך השאלה מהם ההשלכות של רובוט שיודע להפגין רגשות שליליים היא מה שמעסיק לא מעט אנשים. גם אם הרובוט לא למד אלימות משום סוג, יתכן שה-A.I יוכל להגיע בעתיד לרמה שהרובוט יוכל ללמוד בעצמו אלימות מהי, ואז לאיים באופן ישיר על ביטחונם של בני אדם. לא מעט דובר בעבר על הנושא בקרב קהילת המדענים, ולא מעט ספורי וסרטי מדע בדיוני נכתבו על נושא שנוי במחלוקת זה, אחד המפורסמים שבהם הוא 2001 : אודיסאה בחלל, סרט אמריקאי משנת 1968, על מחשב מרכזי בעל אינטליגנציה מלאכותית מפותחת, אשר משתלט על ספינת חלל ומתחיל להרוג את אנשי הצוות, או למשל מטריקס, בו המכונות השתלטו על העולם ושיעבדו את בני האדם.

אך בפועל, למרות ששיחה עם סופיה יכולה להיות מדהימה ומרשימה, נכון להיום רמת תכנת האינטליגנציה המלאכותית של סופיה היא לא ברמה כזו שיש למישהו מאיתנו סיבה לחשוש מעצם פיתוחה. רובוטים בימינו הם נשלטים לחלוטין ולא ידוע על אף רובוט שפיתח רגשות בעבר, הקרובה ביותר לעשות כן הייתה סופיה, שהיא רובוטית משעשעת וחיובית שהשיחות איתה נוטות להיות מעניינות עד כדי אשליה שאנו מדברים עם בן אנוש ולא עם רובוט דמוי-אישה.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

3 תגובות

  1. לרובוטים לעולם!!!!!! לא יהיו רגשות.
    רובוטים ילכו וישתכללו ומי יודע מה יוכלו לעשות ואולי אפילו יהיו דומים לבני אדם ויחקו אותם
    אבל רגשות לעולם לא יהיו להם.
    רגשות זה לא משהו ששיך לרובד הדומם של האוכלוסיה
    רק ליצור שלב אמיתי חי ופועם בתוכו

  2. היום שבו האנושות תגיע למצב שרובוטים מסוגלים לפתח רגשות אמיתיים, הוא היום שיסמל את תחילת סוף האנושות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *