הנפילה הגדולה של Cyberpunk 2077

cyberpunk 2077 באגים (מתוך Youtube)
cyberpunk 2077 באגים (מתוך Youtube)

Cyberpunk 2077 היה אמור להיות יצירת מופת, משחק השנה ואולי אף העשור. מיליוני גיימרים ברחבי העולם ציפו בכיליון עיניים "למשחק הטוב ביותר אי פעם". ובכן, זה לא קרה. מה הוביל לנפילה הגדולה?

כמכלול, Cyberpunk 2077 הוא לא משחק כזה נורא. בסך הכל הוא מלא באגים, ממש כמו אלפי משחקים שנוצרו לפניו ועוד כאלו שיצאו לאור בעתיד. משחקי מופת ששינו את עולם הגיימינג כמו סדרת משחקי FIFA, Fallout ו-The Elders Scrolls מלאים בבאגים משלהם, אך עדיין לא זכו לכמות הביקורות השליליות להן זכו Cyberpunk 2077 וחברת CD Projekt Red. בסופו של דבר הסיבות לנפילה מגוונות, אך למעשה מדובר במשחק שעשה היסטוריה לפני שהוא יצא, בזמן שהוא יצא וגם לאחר מכן. זהו המשחק AAA הראשון שמוסר כל כך מהר מחנויות המשחקים (של סוני ומיקרוסופט) ואפילו GameStop מציעה לרוכשים את כספם בחזרה. אז מה בדיוק קרה שם?

הכרזה מוקדמת, הייפ של 8 שנים

על סייברפאנק שמענו לראשונה במאי 2012, אז הכריזה החברה שהיא מתחילה לפתח את המשחק. בינואר 2013 כבר שוחרר הטריילר הראשון למשחק. הטריילר היה מדהים, הגרפיקה הייתה איכותית והיה נראה שב-CD Projekt Red עובדים על משהו שלא נראה לפני כן. הטריילר יצר הייפ מטורף בקרב קהילות הגיימינג ברחבי העולם ועל כן הציפייה הגדולה שליוותה את כולם במשך שנים ארוכות "למשחק הכי טוב שנוצר" (או שהשתעשעו בתגובות כמו התגובה הבאה לטריילר הראשוני: "בואו ניתן רגע של כבוד לכל הגיימרים שמתו בזמן שחיכו למשחק הזה").

אך גם ההייפ הגדול והציפייה, לצד דחיית מועד השקת המשחק מספר פעמים, שכמובן הובילו בסופו של דבר למכירות מקדימות והתנפלות גדולה ביום יציאת המשחק, אולי אחראיות במקום מסויים לרמת האכזבה מהמשחק. ככל שהציפייה הייתה גדולה יותר, כך גם רמת הלעג של הגיימרים השונים מהבאגים והגליצ'ים הרבים. כמה הם רבים? צפו בסרטון הבא:

חוסר תאימות לקונסולות

בואו נודה על האמת, משחק שנמצא בפיתוח במשך 8 שנים לעולם לא יוכל להתאים לכל סוג מכשיר אפשרי. במחשב, בהתאם לנתונים כמובן, המשחק עובד חלק. בקונסולות המשחק לא מצליח להתרומם, ייתכן שבעקבות החומרה הפחות מתקדמת. כמה זה חמור? למעשה שחקני Sony Playstation יכולים לבטל את רכישת המשחק ולקבל את כספם בחזרה. משחק שעבר פיתוח במשך שנים כה ארוכות לא יכול, בפירוש, להתאים לכל מכשיר וקונסולה ולעקוב אחרי כל שינוי בשוק.

הסטרימרים מקבלים קודם, העיתונאים חוטאים

כיממה לפני השקת המשחק, כשכולם מחכים בכיליון עיניים לאחר ששילמו 269 ש"ח (או 59.90$, תעשו את החשבון לבד או תקראו את הכתבה הבאה) קיבלו מאות ואף אלפי סטרימרים ומשפיעני רשת ברחבי העולם עותק של המשחק, וזאת על מנת לשדר אותו לגולשיהם. מצד אחד זאת אסטרטגיה שיווקית יעילה, מצד שני זה מתפרש כזלזול מוחלט בשאר הלקוחות שרכשו את המשחק במכירה מוקדמת.

ב-metacritic, אתר הדירוגים המוכר והפופולרי ביותר בעולם, נתנו ל-Cyberpunk 2077 ציון מדהים של 91, כאשר רוב המסקרים, חלקם עיתונאים מוכרים ומכובדים, מציינים איזה משחק מדהים, משחקיות מדהימה, גרפיקה מדהימה. נראה שהם לא שיחקו באמת או ממש במשחק, ואפילו יש טעם לפגם ותחושה של חוסר אובייקטיביות מצידם. הציון של 91 היה נכון ליום השקת המשחק, וכרגע הציון כבר ירד ל-86.

אם העיתונאים והמסקרים למיניהם לא הצליחו להבין שמדובר ב"פאדיחה" ברמה הבינלאומית, אז למה הם קיימים ומדוע הם מסקרים משחקים? הם היו אמורים להיות הראשונים שמגלים שהמשחק אינו "שחיק" בקונסולות ומלא בבאגים וגליצ'ים מוזרים שלעיתים לא מאפשרים לשחק במשחק. גם אלו שכבר גילו את הבאגים במשחק במהלך הסיקור שלהם עדיין נתנו למשחק ציון 100, וזאת בתוספת "ממתינים לפאצ'ים הראשונים". נו באמת. בניגוד לדעתם הלא בדיוק מובנת של העיתונאים הנכבדים, שימו לב לדעתם של הגולשים: 15,901 נתנו למשחק ביקורת חיובית, 1749 מעורבת ו-6211 ביקורת שלילית, זאת אומרת יותר מ-50% מהביקורות אינן חיוביות.

דברים נכונים כותב למשל המשתמש Its_over_ שנתן למשחק ציון 3 (מתוך 10) וכתב: "אני רוצה לשחק משחקים מעניינים, אבל להעמיד פנים שמשחק רע, כמעט חובבני הוא טוב, לא הופך את הדברים לטובים יותר, רק לגרועים יותר וזאת מכיוון שכעת כולם חושבים שהם יכולים לשווק לנו משחק במשך 8 שנים ואז לשחרר בלאגן לא גמור ומשעמם שיש בו NPC's עם אינטליגנציה מלאכותית גרועה יותר ממשחקי 2008". אם בא לכם לצלול פנימה אל התגובות, מוזמנים כמובן ללחוץ כאן.

העתיד של Cyberpunk 2077

לאחר שכמובן סקרנו מספר גישות המאפשרות לקבל מושג לגבי מה השתבש במהלך ההשקה, כעת נסתכל קדימה. המשחק לא כזה נורא, יש לו סיפור מרכזי וקווסטים צדדיים. מדובר בעולם פתוח עם טכנולוגיית נהיגה, כלי נשק מרתקים וסגנון מיוחד בפני עצמו. ב-CDPR כבר שחררו כמה פאצ'ים ואני מניח שישחררו עוד תיקונים במהלך הזמן על מצת לשפר את המשחק והמשחקיות. בסופו של דבר יהיה כאן משחק טוב, רק צריך לשדרג אותו ולשפר אותו. להזכירכם, ממש כמו בתחילת הכתבה, אף משחק אינו מושלם ובמשחקים רבים ישנם באגים וגליצ'ים גם בשלב ההשקה וגם לאחר מכן, אז צריך לקחת הכל בפרופורציות.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *