קווין מיטניק: לאן נעלם ההאקר הגדול בהיסטוריה

קווין מיטניק. צילום: Urbanista32, רישיון CC 4.0
קווין מיטניק. צילום: Urbanista32, רישיון CC 4.0

אם גדלתם בשנות השמונים או התשעים, את השם קווין מיטניק אתם חייבים להכיר. מדובר באדם שהתפרסם כהאקר הגדול בהיסטוריה שנעצר רק לאחר מצוד של ה-FBI.

בשיחות סלון של גיקים רציניים על האקרים והאקינג אי אפשר לפספס שם אחד – קווין מיטניק. מדובר ביהודי כשר שהצליח להמציא את סיפורי ההאקר החמקמק שמצליח לברוח פעם אחר פעם מרשויות האכיפה. מיטניק היה האדם המבוקש ביותר בארה"ב בשנות התשעים בנוגע לפשעי מחשב וסייבר והיה בין החלוצים בתחום, כשכבר בגיל 12 הצליח לעקוף את מערכות הכרטוס באוטובוסים הציבוריים בלוס אנג'לס. המרדף אחריו פורסם במאות כלי תקשורת ברחבי העולם (כולל בישראל) ולתקופה מסויימת לא היה נדיר לפגוש ילד שאומר שהוא רוצה להיות "האקר כמו מיטניק" כשהוא יגדל. השאלה הכי גדולה היא – היכן מיטניק היום ולמה קולו כבר לא נשמע? בשביל זה אנחנו כאן.

קווין מיטניק נולד וגדל בשכונת ואן נוייס, השכונה הגדולה ביותר בעמק סן פרננדו שבלוס אנג'לס בשנת 1963 להורים יהודים. במקום הזה טופח מי שיתברר כאחד הכשרונות הגדולים ביותר בעולם לפריצת מערכות מחשוב דווקא בתקופת הפריחה של קליפורניה בפרט וארה"ב בזמן המלחמה הקרה. מיטניק למד בבית הספר ג'יימס מונרו שבלוס אנג'לס והתעניין רבות ברדיו ואף החל להפעיל רדיו חובבני משלו. בגיל 12 כבר הצליח מיטניק, כך מספרים, לעקוף את מערכת הכרטוס של האוטובוסים הציבוריים בלוס אנג'לס בשיטה הבאה: הוא ביקש מנהג אוטובוס לדעת היכן ניתן לרכוש את המנקב המיוחד שנהגי האוטובוס משתמשים בו (לנקב כרטיסים) לפרויקט בית ספרי. הנהג האדיב הפנה את מיטניק לחנות הצריכה של התחבורה הציבורית, שם הוא רכש מנקב בסכום של 15$ שהלווה מאימו, ולאחר מכן מצא בפח הזבל הסמוך כרטיסים ריקים (ללא ניקוב). מיטניק החל לנקב לעצמו את הכרטיסים הריקים וכך יכל לנסוע בתחבורה הציבורית ברחבי לוס אנג'לס לגמרי בחינם.

"שלט לחלוטין ברשת הטלפוניה של Pacific Bell"

הסיפור הראשון אודות מיטניק ממחיש את כושר ההמצאה שלו בשילוב מסוכן עם חוסר-מצפון בכל הקשור לזלזול בחוקים, דבר שיהפוך מאוחר יותר לעסק ממשי עבורו. במהלך נעוריו המשיך מיטניק להשתמש בכישרון שלו וכשהיה בן 16, מיטניק פרץ לראשונה למחשב. מיטניק קיבל מחבר את מספר הטלפון של Ark, מערכת המחשוב שבה Digital Equipment Corporation השתמשו על מנת לפתח את מערכת ההפעלה RSTS/E. מיטניק פרץ לתוך רשת המחשבים והעתיק את התוכנה לעצמו. מיטניק הורשע על עבירה זו בשנת 1988 ונשפט ל-12 חודשים בבית הסוהר ו-3 שנות מאסר על תנאי, מה שלא מנע ממנו לקראת סיום העונש לפרוץ אל שרתי הדואר הקולי של חברת הטלפוניה Pacific Bell. מיטניק, תוך חיקוי טכנאי טלפון ושימוש במושגים טכניים מסובכים, הצליח לקבל קודים ומספרים סודיים שאפשרו לו לצותת לכל קווי הטלפון של החברה, להשיג מספרי טלפון חסויים ולבצע שיחות מחוץ לאזור החיוג שלו (דברים טריוויאליים בימינו). בשלב מסויים, הוא למעשה שלט לחלוטין בכל הרשת של החברה.

כשנשאל על כך שנים לאחר מכן אמר מיטניק: "אחד הדברים שעשיתי כדי לבנות אצל האדם בצד השני של הקו תחושה שאני עובד אמיתי בחברה, היה לשדר פרסומות של של Pacific Bell בזמן ששמתי אותם על המתנה. הקלטתי את הפרסומות ויצרתי קלטת שחוזרת על עצמה. אז כשהייתי מתקשר לעובד בחברה הייתי אומר לו "יש לי שיחה בקו השני, תמתין" ומנגן לו את הפרסומות. כך הם היו בוטחים בי ברמה של "אחד מהחבר'ה". ברגע שהם היו מרגישים שאני אחד מהחבר'ה, הייתי מקבל שיתוף פעולה מלא מהם".

מבוקש - קווין מיטניק
מבוקש – קווין מיטניק

 

המצוד אחר מיטניק מתחיל

מיטניק המשיך להתפתח בתחום ההאקינג והקראקינג, ובשנות התשעים המוקדמות הוא פרץ לכאורה לרשתות מחשבים של חברות הענק Sun Microsystems ו-Motorola, שאז נחשבו לבין השחקניות הגדולות ביותר בעולם, משהו בהשוואה לאפל ומיקרוסופט כיום. ישנם עוד מאות סיפורים ופריצות המיוחסות למיטניק, אך הוא לא הודה או נשפט בעבורם ולכן נשאיר לקוראינו הנאמנים מקום לדמיון בנוגע לדברים שיכל מיטניק לעשות, ואכן עשה.

בחברת Pacific Bell עלו על מיטניק בסוף והתלוננו נגדו. סוכני FBI החלו לעקוב אחריו בחשד לפריצה למערכות המחשוב של Pacific Bell ומיטניק עשה את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב – החל לצותת לטלפונים של הסוכנים שדלקו אחריו. כאשר ב-FBI החליטו לפשוט על ביתו של מיטניק, הם מצאו בפנים קופסת סופגניות ועליה פתק "סופגניות FBI". צו מעצר הוצא נגדו, אך הפעם מיטניק החליט שהוא לא יתפס בקלות, וכך החל המצוד אחריו שנמשיך כשנתיים וחצי.

בשנת 1995 ה-FBI הצליח לשים את ידיו על מיטניק והוא עמד למשפט על הפשעים שביצע. מיטניק הודה, הורשע ונכלא ל-5 שנים. בתקופת משפטו ומאסרו יצאו אלפי אנשים ברחבי ארה"ב בקריאה לשחרר אותו – "FREE KEVIN". מיטניק הפך לכוכב קולנוע, סופרסטאר עולמי. אגדות אורבניות החלו לצוץ בכל עבר על חייו המסעירים של ההאקר החמקמק שהצליח לשגע את הרשויות. השמועות סיפרו שבמהלך משפטו הוא הצליח בעזרת הונאת טלפון לבטל את כרטיסי האשראי של השופט (לא באמת נכון). אתר האינטרנט Yahoo נפרץ בדצמבר 1997 ובמקום הדף הראשי הציג הודעה שבמידה ומיטניק לא ישוחרר, האינטרנט יעבור קטסטרופה עד חג המולד.

במהלך מאסרו מיטניק בילה 8 חודשים בבידוד מלא מן העולם וזאת לאחר, כך על פי מיטניק, שנציגי רשויות האכיפה שכנעו את השופט שלמיטניק האפשרות "להתחיל מלחמה גרעינית בעזרת סדרת שריקות אל תוך הטלפון", וזאת אם ישיג גישה לטלפון ציבורי בכלא ויחייג למודם של NORAD (מפקדת ההגנה האווירית של ארה"ב). במהלך מאסרו מיטניק דרש כי יוגש לו אוכל כשר ואף מחה בכך שסירב לאכול. מיטניק שוחרר מהכלא בשנת 2000 והמשיך להיות משוחרר על תנאי עד שנת 2003. בזמן זה היה אסור למיטניק להשתמש בכל צורת תקשורת מלבד טלפון קווי. לאחר ערעור שהגיש, הורשה למיטניק להשתמש גם באינטרנט. כמו כן, כחלק מתנאי שחרורו, נאסר על מיטניק להרוויח תמלוגים בעבור סרטים או ספרים המתעדים את הפשעים שביצע.

נעלם מהעין אך לא מהלב

שנים לאחר מאסרו מיטניק המשיך להוות דוגמה ומופת לעברייני רשת זוטרים וגדולים כאחד, וזאת על אף שבשנת 2002 פרסם ספר בשם "אומנות ההתחזות" ובו טען כי מעולם לא פרץ למחשבים באמצעות תוכנות או כלי פריצה, והשיג סיסמאות רק בעזרת "הנדסה חברתית – Social Engineering", משמע השיג את הסיסמאות מאנשים באמצעות שיחה והתחזות לאחר. על מיטניק נכתבו ספרים ואף יצאו סרטים הוליוודיים מרשימים שעשו דרמטיזציה שלמה לאישיות שלו והפשעים שביצע.

קווין מיטניק. צילומסך מתוך אתר מיטניק סקיוריטי
קווין מיטניק. צילומסך מתוך אתר מיטניק סקיוריטי

מיטניק עצמו החליט שלא לחזור לעולם פשעי הסייבר והרשת, הקים חברת ייעוץ בשם "מיטניק ייעוץ אבטחה" בה הוא מתפקד כ"מנהל האקינג". החברה מייעצת בתחום האבטחה והסייבר לחברות ענק וגם ל-FBI, מנהלת ניסיונות פריצה לחברות על מנת לאמוד את האבטחה שלהן וגם מעבירה סדנאות אבטחה לחברות ורשויות אכיפה. מיטניק גם שותף בחברת אימון האבטחה KnowBe4 וגם היה יועץ בדירקטוריון חברת Zimperium המפתחת מערכות התראה מפני פריצה לסלולר, ומציג עצמו בעזרת כרטיס ביקור ממתכת שמשמש גם לפריצת דלתות. לבסוף מיטניק הפך למיליונר בזכות החברות שהקים והתמלוגים מהסרטים והספרים שנכתבו אודותיו.

כיום הוא כמעט ואינו נראה בעין הציבורית ונעלם לחלוטין. ככל הידוע הוא אינו עוסק באופן פעיל בפריצה למחשבים, רשתות או התחזות בטלפון, ומקווין מיטניק נשארה רק האגדה על "ילד טוב ירושלים", Nice Jewish Boy, קווין מיטניק – ההאקר הגדול ביותר בכל הזמנים ששיגע את הרשויות בארה"ב, ברח במשך שנתיים וחצי מרשויות האכיפה וסיפורי מדורה שיכולים למלא ספר שלם.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *