איך באמת נראה האינטרנט הישראלי בשנת 2000

altavista. פעם מנוע החיפוש הפופולרי בעולם
altavista. פעם מנוע החיפוש הפופולרי בעולם

קודם כל אנחנו רוצים לברך את ynet לרגל יום הולדתם ה-20, באמת רגע מכונן ומרגש בתולדות האינטרנט הישראלי. ynet היו שם בשנים הראשונות והציגו אתר מאוד טכנולוגי ומרשים בתקופת ה-HTML השמחה. יחד עם זאת, המאמר הבא הולך להיות מעט ביקורתי כלפיהם וכלפי ד"ר כרמל וייסמן, "חוקרת תרבות דיגיטלית" באוניברסיטת תל אביב. לרגל חגיגות ה-20 שלהם החליטו ב-ynet לפרסם את הכתבה הבאה: גולשים בזמן: כך נראה האינטרנט הישראלי בשנת 2000. לרגל פרסום הכתבה המטעה והלא מדוייקת בעליל, הנה כמה דיוקים שצריך לתקן:

גוגל לא הייתה אנדרדוג, היא לא הייתה כלום ושום דבר בשנת 2000. לעומת זאת, יאהו, לייקוס ואסק ג'יבס היו האנדרדוגס של אלטה ויסטה, מנוע החיפוש הטוב ביותר. בכתבה ד"ר כרמל וייסמן מצוטטת כאומרת "לרוב האנשים עוד לא היה אינטרנט מהיר בבית, והם השתמשו בעיקר באימייל, ובעיקר לצורכי עבודה. רובנו חשבנו אז על האינטרנט בתור מרחב טקסטים גדול, סוג של ספריה אחת גדולה, וניגשנו אל כל המידע הזה באמצעות פורטלים". קודם כל נכון שלרוב האנשים לא היה אינטרנט מהיר בבית – לאף אחד לא היה אינטרנט מהיר בשנת 2000 בבית (ב-2002 בערך זה הגיע לכולם…). אבל גם הקביעה שהשתמשנו באינטרנט בעיקר בשביל אימייל ולצורכי עבודה היא שטות מוחלטת וגמורה. היינו משתמשים באינטרנט לצ'אטים (ימי mIRC העליזים – עבריתנט, מקרון, ישראלנט, דאלנט, אפנט וחבריהם), לשיתוף קבצים, הורדת מוסיקה, פורומים, האזנה למוסיקה, ICQ, למידת שפות תכנות ומשחקי רשת. רק מי שלא באמת היה חלק מזה יכול לדמיין שלא היה מה לעשות באינטרנט.

geocities, המקום להיות בו בשנת 2000
geocities, המקום להיות בו בשנת 2000

 

ואם חשבתם שד"ר כרמל וייסמן סיימה את הציטוטים המביכים, קבלו את הדבר הבא: "אנשים לא עשו הרבה דברים מעבר לזה באינטרנט, אף אחד לא בנה לעצמו אתרים". אוי ואבוי, מייסדי GeoCities מתהפכים בקברם. שוב אחזור ואומר כי רק מי שלא היה באותה התקופה חלק מהאינטרנט יכול לקבוע קביעה כה שערורייתית. כולם בנו אתרי אינטרנט. לא היה פייסבוק או טוויטר והדרך שלך להציג מי אתה, מה אתה אוהב וכ"ו היה על ידי הקמת אתר אינטרנט. כולנו הקמנו אתרים קטנים, חלקנו השתמש בשירותי דומיין כמו cjb.net, היו כאלה שלמדו HTML והקימו לעצמם אתר, היו כאלה שהשתמשו בתכונות כמו 1st page 2000 או פאבלישרים אחרים למיניהם. כולם חלמו להקים את הפורטל הבא. "הטוקבקים היו היישום החברתי הראשון של ווב 2.0, רגע לפני הבלוגים וההתפרצות של רשתות חברתיות" גורסת ד"ר ויסמן, ושוב אנחנו נאלצים לתקן אותה: הרבה לפני הטוקבקים היו בלוגים. היו פורומים. היו צ'אטים. היו Guestbooks. אינטראקטיביות תמיד הייתה חלק מאתרי האינטרנט, עוד מאז ימי ה-BBS העליזים.

שנות הזהב של האינטרנט הישראלי

אם רוצים לצלול אל תוך נבכי האינטרנט בתחילת שנות ה-2000, אז צריך להתחיל מהצ'אטים, כי זה היה המקום. קודם כל אני מקבל את העניין של האנונימיות כי אכן הייתה אנונימיות מלאה באינטרנט. יכולתם להיות חתיך13 או דוגמנית12 בצ'אטים וכולם האמינו. בצ'אטים מבוססי JAVA שהתחברו לרשתות IRC יכולנו להכיר אנשים מהארץ ומהעולם, יצרנו חברויות חוצות יבשות והאינטרנט הגיע להישגים מאוד גדולים ביצירת קהילות מקוונות. בדרך כלל מי שהתחיל בצ'אטים חיש מהר עבר גם ל-mIRC, קליינט ה-IRC הפופולרי בזמנו. ב-mIRC (או "מירק" כמו שנהגנו לקרוא לתוכנה בעברית) היו שרתים, ערוצים, מנהלים ואפילו שפת תכנות שנבנתה במיוחד עבורו. המירק היה פרסונלי וכל אחד יכל לתכנת אותו כך שיהיה לו "סקריפט" פרטי משלו, ואפילו יכל להפיץ אותו לחבריו (מי זוכר את היברו מירק או mulez script?).

mirc
mirc

 

אתרי אינטרנט כל אחד יכל ורצה להקים. היו קבוצות של בני נוער, היו בודדים והיו גם מספר מצומצם של חברות שחשבו שלהקים אתר יכול להביא להם פרנסה. היו פורטלים למבוגרים, פורטלים לצעירים (אחלה, לימון, מלון, ישראלים, וואלה, נטקינג) ואפילו פורטלים לילדים (יויו, ערוץ 6 וכ"ו). באופן אישי אני למדתי HTML כבר בגיל 12, וכשאני אומר גיל 12 אני מתכוון לשנת 1998. כל מי שהכרתי באינטרנט היה עסוק בהקמת אתרים – אתר פרטי לעצמו שבו הוא מפרט את התחביבים שלו, אתרים סאטיריים, אתרי פורנו, אתרי שיתוף קבצים (Warez), אינדקסים של אתרים אחרים ואתרים שמייצגים שרתי IRC, ערוצי IRC, שרתי רדיו אינטרנטי וכל דבר אחר אפשרי.

חוץ מהעבודה והאימיילים של ד"ר ויסמן, היו גם משחקי רשת. Unreal Tournament, Sierra's ARC, Counter Strike ועוד. אז היינו משחקים אל תוך השעות הקטנות של הלילה במשחקים, מצ'וטטים ב-IRC, מקימים לעצמנו אתרי אינטרנט, מורידים קבצי MP3 של שירים שאנחנו אוהבים, משדרים בשרתי רדיו, מתכנתים בוטים ב-IRC (כן, "בוטים" לא הומצאו בבחירות האחרונות על ידי ביבי וגנץ), לומדים איך מפעילים Eggdrop כדי שלא יגנבו לנו את הכינוי ב-EFnet ו-DALnet כי לא היו שירותי רישום כינויים בשרתים הללו. וכן… גם עוסקים בהאקינג ופריצות למחשבים (הזקנים יזכרו ב-xscan ו-iroffer עם דמעה קטנה בקצה של העין). היינו מחפשים מספרים סידוריים לתוכנות שהורדנו, תמונות מגניבות, סרטונים קצרים, שומרי מסך, פאצ'ים למשחקים (הפאץ' שמבטל את הטשטוש של הסימים ב-The Sims כשהם יוצאים מהמקלחת?) וכן, גם קריקטורות והומור.

warez.com, אחת המחתרות הראשונות
warez.com, אחת המחתרות הראשונות

 

אני לא יודע בדיוק מתי ה-Golden Years של האינטרנט הישראלי הסתיימו, אבל יום אחד נכנסתי למירק והוא פשוט היה ריק. כל רשתות ה-IRC התרוקנו, כולנו התחתנו, לקחו משכנתאות והתחילו את החיים האמיתיים. הזיכרונות של ה-IRC, Eggdrops, iroffer וה-Warez נשארו רק שם, עמוק בתוך הלב. פתאום כולם משתפים סטטוסים בפייסבוק, קונים מנוי לנטפליקס, מעלים תמונות של הילדים שלהם. פעם לא היית מצליח להוציא מהחבר הכי טוב שלך באינטרנט את הכתובת שלו, והיום כולם מפרסמים את מסלול הג'וגינג שלהם בשידור חי. האינטרנט לעולם לא יהיה כמו שהיה ומה שיש היום הוא אפילו לא רבע מתחילת שנות ה-2000, אז הדברים קרו מהר, בצבע. כל דבר הכי קטן ריגש את כל הקהילה הישראלית, רעידות האדמה כש-IOL התאחדו עם וואלה, כשסגרו את נטקינג, כשגוגל השיקו את Gmail (למוזמנים בלבד!!!). אז אם רציתם הצצה קטנה לאיך האינטרנט נראה לפני 20 שנה, אני מקווה שהבנתם. ואם זכיתם להיות שם, אתם יודעים בדיוק על מה מדובר…

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

5 תגובות

  1. השאלה למבינים באמת – מי זוכר את "הטמפון של טלי"? ה-אתר להדלפת שמועות וכביסה מלוכלכת מאתרי הפורומים שקדמו לרשתות החברתיות

  2. הייתי מוכר לחברים מהשכבה הזמנות לג'ימייל בעשר שקל חחחחחחחחחחחחחח

  3. מי זוכר את isratrance, משטרה.קום, מייספייס, במה חדשה, goatrance, winamp, kazaa, emule, napster…

    1. מנית בדיוק את האתרים שהייתי נמצא בהם כל היום, במיוחד isratrance, ימי האינטרנט היפים של אז…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *