ממירי ה-YouTube משיבים מלחמה נגד ארגוני זכויות יוצרים

אתר האינטרנט flvto.biz. (צילום: עכשיו בטכנולוגיה)
אתר האינטרנט flvto.biz. (צילום: עכשיו בטכנולוגיה)

ממירי ה-YouTube, אתרי האינטרנט FLVTO ו-2conv משיבים מלחמה כנגד ארגוני זכויות יוצרים המייצגים חברות תקליטים: "אין לבית המשפט בארה"ב סמכות לדון בתביעה".

כאשר אתם מעוניים להוריד סרטון (או רק קובץ שמע כדוגמת MP3) מאתר YouTube, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לחפש ממיר בגוגל, להקליד את כתובת הסרטון המבוקש, והוא מיד ירד אליכם למחשב. נשמע קל ופשוט, אך לטענת ארגוני זכויות יוצרים המייצגים חברות ענק כגון אולפני יוניברסל, האחים וורנר וסוני, מדובר בהפרת זכויות יוצרים. בשנת 2018 הוגשה תביעה בנושא נגד שניים מהאתרים הפופולריים ביותר בעולם בתחום, FLVTO ו-2conv. במקרים כאלו, בדרך כלל, האתרים אינם מנסים להילחם שכן המשאבים הנדרשים לכך מבחינה כלכלית (וגם נפשית) הם עוצמתיים (ראו לדוגמה את מקרה עוזי ניסן). אך הפעם הבעלים של האתרים, אזרח רוסיה בשם טופיג קורבנוב, החליט להשיב מלחמה ושכר עורכי דין.

הבעיה הגדולה של ארגוני זכויות היוצרים המייצגות את חברות התקליטים והוליווד היא שהם לא כל כך מכירים את מפת העולם ובטוחים שגם רוסיה, ממנה פועלים ממירי ה-YouTube של קורבנוב, נמצאת אי שם ברוסיה. בית המשפט המחוזי בוירג'יניה, למזלו של קורבנוב, אינו סובל מאותה חוסר הידיעה ודחה את התביעה בשל חוסר סמכות מקומית לדון בה. בית המשפט קבע כי "האתרים פועלים ממדינה זרה ואין להם שום כוונה לייצר אינטראקציה עם משתמשים בארה"ב". עד כאן הגיוני. אך כפי שקרה במקרה עוזי ניסן שהזכרנו ובאלפי מקרים אחרים, לחברות התקליטים יש המון כסף וזמן פנוי, והוגש ערעור על ההחלטה. הערעור התקבל חלקית ובית המשפט המחוזי התבקש לדון שוב בתיק. בית המשפט המחוזי הפעם החליט שקורבנוב כן פעל בארה"ב, בעיקר במדינת וירג'יניה, ולכן עיקרי התביעה התקבלו.

כאן העניין מסתבך הרבה יותר, שכן באם קורבנוב לא ינסה להילחם בהחלטה שהוא אכן פנה לאזרחי ארה"ב רק בשל העובדה שהוא מחזיק באתר אינטרנט, המשמעות המשפטית התקדימית היא שכל אתר אינטרנט בעולם שמוצג בשפה האנגלית יכול להיות מוכר ככזה שפונה לאזרחים אמריקאים ובכך להעמיד בסכנה אתרים רבים אחרים שאינם פועלים בארה"ב או פונים לאזרחי ארה"ב ולהפוך אותם לברי תביעה וכפופים לחוקי ארה"ב. המשמעות היא שמאבקו של קורבנוב הוא מאבקם של מיליונים אחרים, אם ירצה בכך או לא.

קורבנוב ועורכי דינו יכלו להמשיך ולנהל את המשפט בבית המשפט המחוזי ולראות לאן זה יוביל אותם, אך במקום זאת הם יגישו בהמשך החודש ערעור לבית המשפט העליון על ההחלטה המוזרה, ובינתיים הגישו בקשה להקפאת הליכים בבית המשפט המחוזי עד שתתקבל החלטה בבית המשפט העליון. השאלה שתעמוד בפני בית המשפט העליון היא האם קורבנוב, שאינו אזרח ארה"ב כאמור ומפעיל אתרי אינטרנט ברוסיה ואינו פונה באופן ישיר לאזרחים אמריקאים, יכול לעמוד למשפט תחת חוקי ארה"ב מבחינת סמכות מקומית.

"מר קורבנוב, אזרח יליד רוסיה, שמעולם לא דרך בארה"ב, הינו בעל זכות לאתגר את הסמכות של בית המשפט כאשר הם מפירים את זכויותיו לתהליך הוגן, וכמובן הזכות להיות חופשי מתהליך משפטי יקר ומתמשך בארה"ב" אמר עורך דינו.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *