אינטרנט אקספלורר: הפרידה האחרונה מהחבר הותיק

אינטרנט אקספלורר עכשיו בטכנולוגיה
אינטרנט אקספלורר עכשיו בטכנולוגיה

אם חשבתם, ולו לרגע, שלא נכתוב כתבת מגזין עמוקה אודות אינטרנט אקספלורר ומלחמת הדפדפנים הגדולה של שנות התשעים והאלפיים, כנראה שאתם לא מכירים אותנו עדיין. כאשר כתבנו ביום שלישי האחרון אודות כיבוי מכשירי ההנשמה המלאכותיים של הדפדפן שאהבנו לשנוא (אינטרנט אקספלורר מגיע לקיצו: מיקרוסופט תפסיק את התמיכה), כבר התחלנו לתכנן את הכתבה הזו, כדי שנוכל להתרפק על זכרונות העבר מהימים בהם אקספלורר לא היה הדפדפן הכי פופולרי בעולם ועד לזמנים המודרניים בהם אקספלורר עדיין לא הדפדפן הכי פופולרי בעולם.

אינטרנט אקספלורר תמיד יהיה בליבנו. זה לא ממש משנה אם הוא הדפדפן הכי פופולרי בעולם, אם הוא גוזל ראם מורשע ואם הממשק שלו היה מסורבל ולא נוח, וזאת בלשון המעטה. אקספלורר היה שם במשך כל ימי ילדות האינטרנט, ליווה אותו אל בית הספר התיכון, אל הצבא ואל האזרחות, ממש כמו חיית מחמד נאמנה. אך כמו חיית מחמד, וכמובן שעם כל הכבוד וללא מטרה להעליב אף אחד, גם היחס שנתנו לאקספלורר דעך עם השנים. אבל לא תמיד זה היה כך – בשנות התשעים הדפדפן הפופולרי בעולם היה בכלל נטסקייפ נביגייטור – Netscape Navigator שניצח במלחמה קרה את דפדפן Mosaic. הנביגייטור פעל בכל מערכות ההפעלה ונהנה משלל ביקורות חיוביות ומהללות. את עיקר הפרסום שלו הצליח להשיג דווקא במהפכה – הוא היה הדפדפן הראשון שטען אתרי אינטרנט בצורה מהירה יותר – ראשית היה טוען את הטקסטים והצבעים ומציג אותם על המסך, ואז היה טוען תמונות ואלמנטים של גרפיקה, מה שבשנות התשעים העליזות היה גוזל לעתים קרובות כמה דקות ארוכות.

כשמיקרוסופט שחררו לאוויר העולם את Windows 95, הוא לא היה מיועד לשימוש באינטרנט. זאת אומרת – הייתה בו תמיכה ברשת, אבל הם עדיין לא היו שחקנים גדולים בתחום האינטרנט. הייתם צריכים להשיג את התוסף Plus! כדי לקבל את הדפדפן החדש מבית מיקרוסופט – Internet Explorer. זה היה די מצחיק, כי בערך 80% מהעולם השתמש בדפדפן נטסקייפ באותו הזמן, וחשוב לציין ש-80% מהעולם זה לא הרבה, כי באותה תקופה לא היו המון משתמשים באינטרנט. הסיבה הייתה הקלות – הדפדפן ניתן להורדה בחינם לשימוש לא מסחרי. מיקרוסופט ביססו את הדפדפן החדש שלהם, ממש כמו נטסקייפ, על קוד המקור של Mosaic ויצרו דפדפן שינסה להתחרות בדומיננטיות הרבה של נטסקייפ, וכך החלה מלחמת הדפדפנים, מתועד בפרק א' של היסטוריית האינטרנט העולמית.

מכיוון שנטסקייפ היה פתוח לכל הפלטפורמות האפשריות, מיקרוסופט נתקלה בבעיה. בחברה רצו מאוד להשתלט על שוק הדפדפנים, ולצורך כך הם היו צריכים לבצע פעולה שהם ממש לא אהבו באותה התקופה, ולשחרר את Internet Explorer 2 גם למחשבי מקינטוש. אך בכל זאת, מדובר היה בגרסאות הראשונות של הדפדפן והוא לא הצליח להתחרות בדפדפן המנוסה של נטסקייפ. לכן, בגרסה 3 של הדפדפן (1996) במיקרוסופט הצליחו כבר להשיג את הטכנולוגיה של נטסקייפ. מעבר לטכנולוגיה ושיפורים, במיקרוסופט לא בדיוק רצו לנהל תחרות, בטח שלא אחת שמעמידה את השם שלה בסכנה, וזאת לנוכח אי יכולתה למנוע מנטסקייפ לעבוד על הפלטפורמה שלה. לכן, גרסה 4 שולב כחלק בסיסי מהתקנת Windows 98. כך, למעשה, כל מי שהתקין את מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט זכה גם לקבל באופן אוטומטי עותק של Internet Explorer, מה שהעלה באחוזים אדירים את כמות המשתמשים.

אינטרנט אקספלורר הופכת לכוכב על

עכשיו נשאלת השאלה – קניתם מחשב, התקנתם חלונות. במחשב כבר מותקן דפדפן. למה אתם צריכים לחפש דפדפן אחר באינטרנט? ובכן, קהילת האינטרנט שאלה את עצמה בדיוק את אותה השאלה, וכך החלו להופיע ברוב אתרי האינטרנט בעולם הסמל הנכסף – "נראה הכי טוב בנטסקייפ" או "נראה הכי טוב באקספלורר". כשמלחמת הדפדפנים הזו החלה, כאמור, נטסקייפ החזיקו 80% משוק הדפדפנים. אך חברה קטנה ובלתי מבוססת שמרבית ההכנסה שלה בנויה רק על הדפדפן שלה, וגם זאת בעבור גרסאות הפרימיום שלו, לא יכולה להתמודד לאורך זמן מול חברה שמחזיקה ב-90% משוק מערכות ההפעלה בעולם. אז למרות היחס החיובי כלפי הדפדפן וגם מספר המשתמשים הרב, בנטסקייפ לא הצליחו להשאיר את הראש מעל למים והדפדפן שלהם החל לדעוך. כפי שאמר בזמנו מנכ"ל נטסקייפ, ג'ים ברקסדייל: "מעט מאוד פעמים בלוחמה כוח קטן גבר על כוח גדול". למרות שבשנת 1998 נרכשה נטסקייפ על ידי AOL בסכום של 4.2 מיליארד דולר, עד שנת 2001 אקספלורר החזיק 96% משוק הדפדפנים העולמי וניצח במלחמה.

קץ המלחמה מול נטסקייפ הביא גם לקיפאון גדול מאוד בהתפתחות אינטרנט אקספלורר. בשנת 2001 יצאה גרסה 6 של הדפדפן, ועד שנת 2006 לא טרחה מיקרוסופט להמשיך ולפתח גרסאות נוספות. האקספלורר הפך לגוזל זיכרון, לדפדפן כבד ועייף, מלא בסרגלי כלים שכפו את עצמם על הגולשים כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת, ולא הציג שום חדשנות. הקיפאון הזה, יחד עם חוסר התחרות וחוסר החשק של מיקרוסופט, הוביל להקמה של קרן מוזילה, שהתבססה על קוד המקור של נטסקייפ כדי לפתח דפדפן חדש. כך, בשנת 2004, יצא לאוויר העולם Mozilla Firefox . פיירפוקס בהתחלה לא היווה יריב שקול לאקספלורר, אך עם הזמן במיקרוסופט שוב החלו להרגיש מאויימים.

סרגלי כלים באינטרנט אקספלורר.
סרגלי כלים באינטרנט אקספלורר.

 

עכשיו שימו לב ללוח הזמנים הבא. בשני הדפדפנים העתיקו את ריבוי הטאבים מדפדפן אופרה לדפדפנים שלהם בהפרש של כמה ימים – אינטרנט אקספלורר 7 ששוחרר לאוויר העולם ב-18 לאוקטובר 2006, ובמוזילה פיירפוקס 2 ששוחרר ב-24 לאוקטובר 2006. בגרסה 7 של אקספלורר הוסיפו מנוע חיפוש לשורת הכתובת, מה שהיום אנו מכירים כדבר טבעי לחלוטין. כמו כן הוסיפו תמיכה בקבצי PNG (תמונות חתוכות ללא רקע) והגנה מפני מתקפות פישינג. הבעיה הייתה שאת כל זה כבר היה בפיירפוקס, שמצידם הוסיפו לגרסה 2 שלהם את האפשרות לפתוח מחדש טאבים שנסגרו, התאוששות מהירה מקריסה של הדפדפן ובודק איות לטפסים באינטרנט. בשנת 2009 אקספלורר עדיין החזיק 70% משוק הדפדפנים, בעוד המתחרה מפיירפוקס ב-25% מהשוק (האחוזים הנותרים בידי ספארי ואופרה). זה גם היה תחילת הסוף של אקספלורר.

גוגל כרום ומאבקים חדשים

בשנת 2008 גוגל שחררה לאוויר העולם דפדפן חדש – Google Chrome. הכרום היה הצלחה כבירה מהרגע הראשון – נקי, מהיר, כמעט ולא קורס. בכרום שחררו גרסאות בקוד פתוח גם בשם Chromium לחלונות, iOS ולינוקס, מה שהעלה את קרנה באופן משמעותי בעיני הגולשים שהיו צמאים למהירות. באקספלורר לא אמרו עדיין נואש וגרסה חדשה של הדפדפן יצאה לאוויר העולם ב-2009. Internet Explorer 8 היה דפדפן יעיל, מהיר וחכם, ממש כמו המתחרים. במיקרוסופט סוף סוף השכילו לייצר דפדפן שיכול להתחרות מבחינת נוחות וממשק, אך ככל הנראה היה מאוחר והשעון הביולוגי של אקספלורר כבר עבר את חצות.

אינטרנט אקספלורר. צילומסך: עכשיו בטכנולוגיה
אינטרנט אקספלורר. צילומסך: עכשיו בטכנולוגיה

 

בשנת 2011 עקף גוגל כרום את פיירפוקס במספר המשתמשים ובשנת 2012, לראשונה מאז מלחמת הדפדפנים של שנות התשעים, גוגל כרום עקף את אקספלורר והפך לדפדפן הפופולרי בעולם. במיקרוסופט ניסו עוד להחיות את הדפדפן עם גרסאות 9, 10 ו-11, אך ללא הועיל. האנשים בחרו בגוגל כרום וגם עליית הסמארטפונים הובילה להידרדרות המהירה בשימוש בדפדפן. בשנת 2015 רק 10% השתמשו באקספלורר, ובשנת 2020, עם פרק הסיום של הדפדפן, רק 2%. במיקרוסופט זנחו את הפרויקט והחלו לפתח את הדפדפן החדש שלהם, Edge, המבוסס על קוד המקור של כרום, Chromium. פיירפוקס ממשיך לחיות באמצעות הקוד הפתוח שלו ומשמש פלטפורמה לדפדפן TOR המציג את אתרי הדארקנט ("הרשת האפלה").

הימים שאחרי אינטרנט אקספלורר

אינטרנט אקספלורר הגיע ככל הנראה למיצוי. הדפדפן שהיה בחיינו משנת 1995 נותר גלמוד ויתום. אתר האינטרנט שמשמש כדף הבית של הדפדפן, MSN, הוא לא יותר מאוסף של קישורים לאתרי חדשות, משולב עם מנוע החיפוש Bing מבית מיקרוסופט. העיצוב הישן של הדפדפן ודף הבית שלו הם בסך הכל מראה המציגה את חוסר הרצון והחשק של מיקרוסופט לעסוק בתחום הדפדפנים, יש להם דברים גדולים יותר וחשובים יותר. גם כתבכם הנאמן השתמש באינטרנט אקספלורר בימים ההם שלא הייתה אלטרנטיבה משמעותית מסיבות ברורות – בוני האתרים היו חייבים להקים את האתר שלהם בצורה שמותאמת לאקספלורר מכיוון שרוב הגולשים השתמשו בו. כיום האתרים כבר עובדים לפי תקן אחיד מבית W3C שאמור לפעול בכל הדפדפנים, אך עדיין נאלצים להוסיף קודים נפרדים לתאימות באקספלורר. אולי זאת עוד אחת משלל הסיבות שהצגנו בכתבה זו שמסבירות מה קרה לאקספלורר והיכן טעו במיקרוסופט.

כעת, כשמיקרוסופט מציגה את הדפדפן החדש שלה שמבוסס על כרומיום, מאפשרת הפעלת תוכנות ה-Office שלה במכשירי אנדרואיד וגם משיקה טלפונים סלולריים הפועלים על מערכת הפעלה זו, ואף עוסקת בהפצות לינוקס, נראה שהיא סוף סוף מתיישרת עם השוק הרחב. צריך להבין שמיקרוסופט יכלו לבסס גרסאות עתידיות של אינטרנט אקספלורר על כרומיום, אך השם הרע של הדפדפן לא היה מאפשר לו להתחרות עם כרום, פיירפוקס, ספארי ואופרה גם אם התשתית שלו הייתה משתנה, המוניטין שלו נהרס באופן שיטתי במשך שנים על ידי המתחרות ועל ידי היוצרים שלו בעצמם.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

2 תגובות

  1. פשוט לא מדויק… Edge היה מבוסס על trident במשך 3 שנים האחרונות, ורק אז התחילו להחליפו בזה המבוסס על chromium.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *