האם AI הולך לשנות את העולם ואיך

AI שנוצר על ידי leonardo.ai
AI שנוצר על ידי leonardo.ai

טכנולוגיית AI (אינטליגנציה מלאכותית) נמצאת כאן כבר זמן רב, אך כעת עם הפופולריות הגואה של מודולי שיחה כמו ChatGPT, הזרמים השתנו.

ראשית נבהיר כי מאמר זה לא נכתב על ידי AI, וחשוב להגיד שאנחנו לא מצפים בקוצר רוח ליום שבו אינטליגנציה מלאכותית תחליף את כותבי התכנים. נכון שכמות נכבדת מאתרי האינטרנט בעולם לאט לאט משנים את גישתם ומגישים לקוראים יותר תוכן שנכתב על ידי מודולי שיחה כמו ChatGPT, אך רחוק היום שבו הטכנולוגיה תחליף את כותב התכנים מבחינת הרמה והאיכות. הפסקה הזו לא הולכת להיות פופולרית בקרב חובבי ז'אנר ה-AI הרבים, אך היא אמת לאמיתה: המגע האנושי יהיה חסר.

אם אתם שואלים – כותבי תוכן הוא התחום היחיד שאנו נסבול מכך שיפגע? ובכן, לא. גם התמונה הראשית של מאמר זה יוצרה על ידי אינטליגנציה מלאכותית (leonardo), כך שגם מעצבים גרפיים, יוצרי וידאו, יוצרי מוסיקה, מתכנתים, מנהלי חשבונות ועוד נמצאים על אותה הכוונת בדיוק.

אך בכל זאת, עם כל האהבה לעולם הכתיבה והיצירה, אנחנו עומדים בפני קידמה – זו שלא השפילה מבטחה כאשר הרכבת החליפה את הסוסים, הטלוויזיה את הרדיו והסמארטפון את המחשב. תמיד יהיו כאלה שיתבוננו בהינד ראשם ויגידו שבזמנם זה לא היה ככה, אז היה הרבה יותר פשוט. אבל אנחנו, בתור בני אדם, צריכים לדעת להסתגל לשינויים המתרחשים סביבנו ולאמץ אותם, הרי אף אחד לא יעצור בשבילנו. אז התשובה לשאלה הראשונה בכותרת היא בהחלט כן, ועכשיו נותר לדון על מתי.

אינטליגנציה מלאכותית (AI) – כמה זמן אנחנו כבר בעידן הזה?

עידן האינטליגנציה המלאכותית התחיל כבר לפני עשורים, אך לא ידענו שאנו נהנים ממנו עד לתקופה האחרונה בה ChatGPT עלה לכותרות. למעשה, כל בעל אייפון יודע שסירי, החברה הטובה, עומדת לנגדו בשעת ביצוע משימות פשוטות וגם טיפה יותר מורכבות. אך גם הרבה לפני סירי היקרה האינטליגנציה המלאכותית פעמה בחיינו. למרות שהמחשב הביתי והסמארטפונים מבוססים על המחשבה שלנו, הם למדו לבצע פעולות רוטיניות וגם לחקור את עצמם באופן אוטומטי כבר בשנות השמונים. לקרוא לזה אינטליגנציה מלאכותית? קצת קשה, כאשר אנו רוצים לקלוע בדיוק למטרה.

כשאנו מדברים על AI וחושבים על ChatGPT, אנחנו בעצם חושבים על מושג שנקרא NLP, ראשי תיבות של Natrual Language Processing. מדובר בענף בתחום המחשוב אשר מתמחה בעיבוד והבנת שפה טבעית, כמו אנגלית או עברית. התחום הזה כולל טכנולוגיות אשר מנתחות ומעבדות ביטויים ומשפטים ומאפשרות למודל AI להפוך את אותם המשפטים וביטויים למחרוזות שהוא יכול להבין ולהפיק מהם מידע.

בשנת 1954 בוצע ניסוי מעבדה באוניברסיטת ג'ורג'טאון שבארה"ב בשיתוף חברת IBM, בה תורגמו בעזרת מחשב כ-60 ביטויים משפטים מהשפה הרוסית לשפה האנגלית. בימינו מדובר בדבר טריוויאלי, אך למעשה היה זה אחד הניסויים הפומביים הראשונים בהם מחשב הצליח לתרגם בעצמו וללא סיוע חיצוני משפה לשפה. המחשב הבין את המשפטים שהוזנו לו ברוסית וכתב אותם מחדש באנגלית, פלאי הטכנולוגיה.

כיצד העולם הולך להשתנות

ג'פטו (או יפת, ChatGPT מוכן להיות מה שתרצו), תכתוב לי ספר תחת הכותרת "מבוא לאבטחת מידע" תוך התמקדות בראטורים של TP-Link.

הפרומפט הזה, בעזרת קצת שיפצורים ושינויים, יפיק לכם ספר שלם ש-ChatGPT יהנדס בתוך כמה שניות. אבל אם אנחנו לא ממש טכניים ורוצים ספר ילדים שנקרא "הכלב העיקש והגמל הכבד"? אין שום בעיה, בעזרת AI תקבלו את התוצאה הרצוייה. אבל ChatGPT, עם כל הכבוד לפריצת הדרך הנהדרת שעשה, הוא רק חלק ממארג של שירותים שחברת OpenAI מציעה, אם זה DALLE שיודע לייצר תמונות בהתאם לרצונותיכם, ועד לשירותים כמו leonardo.ai שמייצר אסטים למשחקים וחברות אחרות שיודעות לשכתב טקסט באופן מקצועי וייחודי, וחברות אחרות שמציעות סרטונים שלמים בהם אנשים אמיתיים עומדים, מדברים ומזיזים את השפתיים בהתאם לתסריט שהזנתם להם (ש-AI כתב?).

האינטליגנציה המלאכותית כבר משנה את העולם, אנחנו נמצאים בתוך העידן הזה כבר תקופה ארוכה ורובנו בכלל לא יודעים זאת. מאות שירותים ברחבי האינטרנט מציעים כיום שלל יכולות ושירותים שבעבר היו נשמעים דמיוניים ומופרכים (דיפ פייק של פנים וקולות של מפורסמים למשל), ובעזרת CGI איכותי ביותר השמיים הם הגבול. לא רחוק היום בו נראה סרט בקולנוע שנכתב על ידי AI, עובד על ידי AI ואפילו המוסיקה חוברה, נכתבה ובוצעה על ידי AI ללא התערבות אנושית.

חברות הייטק מתחילות לייצר מודולים של AI שיפתחו עבורם תוכנות ושירותים, בנקים וחברות כלכליות בוחנות כיצד האינטליגנציה תוכל לעבוד עבורם ולהחליף עובדים קיימים, קבוצות ספורט משתמשות בניתוחים סטטיסטיים ואפילו אם תנהלו שיחת עבודה במיילים עם הקולגות שלכם, בקרוב מאוד תוכלו לסכם את השיחה ולבצע חלוקת משימות בקליק אחד בלבד.

אנחנו יכולים להילחם, להתעלם, לחבק, לאהוב ולשנוא, אבל העולם כפי שאנו מכירים אותו עומד להשתנות.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *