ארכיון האינטרנט מסתבך: תביעת ענק מחברות הוצאה לאור

ארכיון האינטרנט - archive.org
ארכיון האינטרנט - archive.org

בימים כתיקונם ארכיון האינטרנט (www.archive.org) הוא אחד האתרים החשובים ביותר באינטרנט. מדובר בארכיון המכיל העתקים של אתרי אינטרנט מקוטלגים לפי זמנים וכמו כן מוסיקה, משחקים וספרים שכבר אינם בנמצא בעולם. הפופולריות של האתר היא אדירה ועם זאת גם חשובה, הרי דרך הארכיון ניתן לגלוש לעותקים ישנים של דפים ואתרי אינטרנט ולגלות שינויים שנעשו בהם במרוצת הזמן (אם בא לכם לראות כיצד אתר וואלה היה נראה בשנת 2000, או האם כתבה שפורסמה לפני שבוע נערכה מאז). הארכיון הוקם בשנת 1996 והוא מופעל על ידי עמותה ללא מטרות רווח ומתקיים בעזרת תרומות של הציבור הרחב.

כל זאת לא הפריע לארבע מחברות ההוצאה לאור הגדולות בארה"ב (פינגווין רנדום האוס, האצ'ט בוק גרופ, הרפר-קולינס ו-ווילי) להגיש תביעת הפרת זכויות יוצרים כנגד האתר וזאת בשל כך שהיא הציעה יותר ממיליון עבודות וספרים לציבור, לכאורה באופן בלתי חוקי. "בלי רישיון או תשלום ליוצרים והמוציאים לאור, ארכיון האינטרנט סורק ספרים, מעלה אותם למרשתת ומפיץ עותקים דיגיטליים שלהם" נטען בכתב התביעה שהוגש לבית המשפט הפדרלי בניו יורק ביום שני האחרון. "בעזרת כמה קליקים, כל אדם המחובר לאינטרנט יכול להוריד עותקים דיגיטליים של היצירות המוגנות תחת זכויות יוצרים".

במרץ האחרון הכריז ארכיון האינטרנט על הקמת "ספריית חירום לאומית" וזאת בתגובה להתפרצות וירוס הקורונה אשר השבית בתי ספר וספריות ברחבי ארצות הברית. לפי הארכיון, הספריה נועדה לשימוש ככלי חינוכי ומחקרי, מה שמוגן בחוק זכויות היוצרים. "אנו מקווים שהיוצרים יתמכו במאמצינו כדי להבטיח גישה זמנית לעבודתם בזמן זה של משבר" אמרו בארכיון האינטרנט. מסתבר שהדבר לא בדיוק עלה בקנה אחד עם הכוונות של היוצרים והמוציאים לאור שכאמור הגישו את התביעה. יש לציין כי בעבר התובעים ניהלו מלחמות דומות מול גוגל, אמזון ואחרים בנושאים דומים. ב-2019 מספר מוציאים לאור תבעו את אתר Audible.com השייך לאמזון בשל תוכנת מוסיקה מתוכננת לבתי ספר אשר הכילה חומרים המוגנים בזכויות יוצרים השייכים לתובעים, אך הצדדים הגיעו לבסוף להסדר מחוץ לכתלי בית המשפט ו-Audible הודיעה כי היא תבקש רשות מבעלי זכויות היוצרים להבא לפני השימוש בתכנים.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *