שיא מהירות האינטרנט נשבר: 178 טרה לשניה

ד"ר לידה גלדינו

שיא מהירות האינטרנט נשבר לפני מספר ימים בלונדון, כאשר מהנדסים מאוניברסיטת לונדון הצליחו להגיע למהירות של 178 טרה לשניה.

אם אי פעם תהיתם כמה זמן יקח להוריד את כל ספריית נטפליקס, התשובה היא שניה אחת בלבד – כך עולה מניסוי שנערך באוניברסיטת לונדון (UCL). בשיתוף פעולה עם שתי חברות, Xtera ו-KDDI Research, הצליח צוות המחקר של ד"ר לידה גלדינו מהפקולטה לאלקטרוניקה והנדסה באוניברסיטה הגלובלית של לונדון, להשיג העברת נתונים של 178 טרה בייט לשניה (178,000,000 מגהבייט לשניה), מהירות בלתי נתפסת. השיא, שהוא יותר מכפול מכל מערכת מחשוב אחרת הפעילה כיום בעולם, הושג על ידי העברת מידע דרך מגוון גדול יותר של אורך גל וצבעי אור ממה שבדרך כלל מועבר בסיב אופטי.

סיבים אופטיים. שיא מהירות האינטרנט? צילום: 123RF
סיבים אופטיים. שיא מהירות האינטרנט? צילום: 123RF

 

למעשה, ניתן לשדרג באמצעות הפיתוח של צוות המחקר כל סיב אופטי בעזרת התקנת מגבר בכל 40-100 קילומטר בעלות של 70,000 ש"ח כל אחד (וזאת לעומת העלות היקרה להחריד של פריסת סיבים אופטיים נוספים). במהירות זו, יקח פחות משעה כדי להוריד את המידע שמכילה התמונה הראשונה בעולם של חור שחור (בגלל גודלה של התמונה, היא מאוחסנת על גבי חצי טון של כוננים קשיחים). המהירות קרובה למגבלת המהירות התיאורטית שנקבעה על ידי המתמטיקאי האמריקאי קלוד שאנון ב-1949.

"כרגע מערכות הענן המתקדמות ביותר יכולות לשדר עד 35 טרה לשניה" אמרה ד"ר גלדינו, "אנחנו עובדים עם טכנולוגיות חדשות שממצות את היעילות של התשתית הקיימת, הופכים את השימוש ברוחב הפס של הסיב האופטי לטוב יותר ומאפשרים שיא עולם בהעברה בקצב של 178 טרה בייט לשניה". המחקר של ד"ר גלדינו מגיע על רקע עלייה של 60% בשימוש באינטרנט מאז פרץ מגיפת הקורונה, וזאת על רקע שימוש מוגבר בשיחות וידאו וצפייה ישירה. "על אף מגיפת הקורונה" אומרת ד"ר גלדינו בהקשר זה, "תעבורת הנתונים באינטרנט גדלה מאוד ב-10 השנים האחרונות ללא שום קשר. הפיתוח של טכנולוגיות חדשות היא קריטית כדי לשמור על עלות נמוכה תוך ביצועים טובים יותר שיעמדו בביקוש שימשיך לגבור, וזאת עם אפליקציות חדשות שעדיין לא חשבו עליהם שישפרו את חיי בני האדם".

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *