פרשת Megaupload: איפה הם היום?

קים דוטקום
קים דוטקום

פרשת Megaupload לא הסתיימה גם 11 שנים אחרי ההסתערות על ביתו של קים דוטקום ונפילת "אימפריית שיתוף הקבצים". מה העתיד צופן בפרשה?

לפני 11 שנים החלה אחת מפרשיות האינטרנט הזכורות והידועות ביותר. מאות שוטרים ניו זילנדים בליווי מסוקים פשטו על אחוזתו של קים דוטקום, הבעלים של Megaupload, דאז אתר שיתוף הקבצים בין הגדולים ביותר בעולם. דוטקום, או בשמו האמיתי קים שמיץ, נעצר ורכוש רב מתוך האחוזה הוחרם. היה זה מבצע בין לאומי שהתנהל תחת חסותה של ממשלת ארה"ב, אשר דורשת עד עצם היום הזה לקבל לידה את דוטקום תחת הסכם ההסגרה בין המדינות.

על אף הפשיטה המתוקשרת והמעצר שהיכה גלים ברחבי העולם, דוטקום לא הוסגר לארה"ב ולמעשה עד היום נמצא בניו זילנד. אתר Megaupload נסגר (ואחריו גם המתחרה Rapidshare מחשש ל"טיפול דומה"), ודוטקום הקים פלטפורמה חדשה בשם Mega וזאת בזמן שההליכים כנגדו ממשיכים. כעת, יותר מ-11 שנים כאמור, התביעה האזרחית נגדו עומדת להגיע למיצוי.

התביעה האזרחית נגד דוטקום בעוון הפרת זכויות יוצרים עדיין עומדת בארה"ב, אם כי על פי החלטת בית המשפט הפדרלי בוירג'יניה, היא תעבור למצב של השעיה בשל חוסר פעילות. המאבק המשפטי להסגרת דוטקום נכשל פעם אחר פעם, ונראה שההיתכנות להסגרתו נהיית נמוכה מיום ליום. גם אם במהלך השנים הבאות דוטקום אכן יוסגר לארה"ב, הוא יעמוד לדין פלילי וייאלץ לרצות את העונש במידה שזה יוטל עליו, ורק לאחר מכן יוכלו ארגוני זכויות היוצרים RIAA ו-MPA לנהל נגדו הליך אזרחי. מדובר כמובן בעשרות שנים קדימה, כך שהסבירות שזה יקרה נמוכה לאין שיעור.

שניים אחרים שמואשמים בפרשה, מתיאס אורטמן ובראם ון דר קולק שכיהנו כבכירים בחברה, חתמו לפני כשנה על הסכם לפיו יועמדו לדין בניו זילנד וכך למעשה לא יוסגרו לארה"ב. העונש המקסימלי שיכול להיות מוטל עליהם הוא עד 10 שנות מאסק בפועל בעוון "קשירת קשר כחלק מארגון פשיעה מאורגן". הסכם זה מותיר את דוטקום היחיד שמועמד להסגרה לארה"ב, שם ממתין לו כתב אישום הכולל הפרת זכויות יוצרים, פשע מאורגן והלבנת הון.

דוטקום עצמו, מעבר להקמת פלטפורמת Mega, הפך לצייצן מוביל בטוויטר ונוהג לצייץ רבות בגנות ארה"ב והמערב, מפיץ תיאוריות קונספירציה שונות ומדווח על אירועים בטחוניים כמו למשל מלחמת רוסיה-אוקראינה. בעבר סיפרנו לכם על דוטקום – מיליונר שהרוויח את הונו מסטארטאפים וחברות טכנולוגיה שונות שהקים, כמו גם גיימר מוכר מאוד שנחשב לאחד הטובים בעולם במשחק Call of Duty: Modern Warfare 3.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *