משחקי תפקידים ממוחשבים בעבר בהווה בעתיד – פרק ג'

משחקי תפקידים פרק ג
משחקי תפקידים פרק ג

בעקבות התגובות הנהדרות שאנו מקבלים מאלפי הגולשים, השבוע אנו ממשיכים את סדרת הכתבות המיוחדת שלנו אודות משחקי תפקידים בעבר, בהווה ובעתיד.

לאחר פרק א' ופרק ב' בסדרה, השבוע אנו נסקר משחקי תפקידים בסגנון Cyberpunk. למי שלא מכיר, Cyberpunk הוא תת ז'אנר של מדע בדיוני, אשר לרוב משלב בין טכנולוגיה מתקדמת, לעוני ומסכנות. תת ז'אנר זה החל להתפתח עם הגל החדש של סיפורי המדע בדיוני אשר התפרסמו בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת. מה שהבדיל את סיפורי ה-Cyberpunk מסיפורי מדע בדיוני אחרים, זה השילוב של סיפורי מדע בדיוני עם עלילות רוויות סמים, סקס וטכנולוגיה. רוב סיפורי המדע בדיוני שקדמו לתקופה זו לעומת זאת, היו בעלי דימוי אוטופי לעתיד, אם נזיז לרגע הצידה את כל אלו שמתמקדים במתקפות חייזרים על כדור הארץ וכדומה. במשחקי המחשב, תת ז'אנר זה הופיע כמעט מההתחלה, ויש לא מעט משחקי תפקידים בסגנון Cyberpunk שהשתחררו במהלך השנים, אך חלקם הם משחקים שהפכו לאגדה. בפרק זה נתמקד ב-3 כותרי Cyberpunk שכל אחד מהם הוא בעל סגנון מיוחד – אחד ששיך לעבר, אחד להווה, ואחד לעתיד.

System Shock 2

משחק היברידי זה אשר יצא בשנת 1999 ל-PC, הופץ על ידי Electronic Arts, ופותח על ידי 2 חברות – Irrational Games ו-Looking Glass Studios. מה שהיה מיוחד בין היתר ב-System Shock 2 זה שהוא שילב בצורה יוצאת מן הכלל בין 3 ז'אנרים בעיקר – הישרדות-אימה, משחקי תפקידים, ויריות מגוף ראשון. השחקן מגלם את דמותו של חייל אשר תקוע על ספינת חלל באווירת ה-Cyberpunk של שנת 2114. מטרתו של השחקן היא לבלום התפרצות של הדבקה גנטית שהרסה את הספינה והפכה את כל הצוות לזומבים. בנוסף להיותו משחק יריות קשוח, השחקן יכול לפתח יכולות כגון האקינג או טלקינזיס. משחק זה הצטיין בביקורות עם ציון ממוצע של 92, וגם זכה להצלחה גדולה בקרב הקהל. למרות היותו משחק ישן, System Shock 2 נמכר עד היום כי הוא פשוט משחק כל כך טוב. היו בעבר משחקי תפקידים עם גרפיקה טובה, אך לרוב, משחקי תפקידים הם בעלי תקציב נמוך יותר, ולכן הגרפיקה בהם היא לא ברמה הכי גבוהה שיש. אך ב-System Shock 2 לעומת זאת, הגרפיקה הייתה טובה יחסית לתקופה שבה המשחק שוחרר. העלילה האפלה משפיעה עמוקות על האווירה של המשחק, והסגנון הגרפי העתידני-הרוס מתחבר בשלמות למשחקיות הדומיננטית – תערובת של כל טוב שמספקת הנאה לשעות רבות.

system shock 2
system shock 2

 

כמו ברוב משחקי התפקידים, גם ב-System Shock 2 בתחילת המשחק השחקן בוחר מקצוע כאשר לכל מקצוע יש את הבונוסים והיכולות שלו. יש מגוון יכולות שניתן לשפר במהלך המשחק על ידי שימוש במכונות אוטומטיות שנראות כמו מכונות שתייה. יש גם מכונות שניתן לקנות בהם ציוד כגון ערכות עזרה ראשונה ועוד. השחקן יכול גם לאסוף איברים של אויבים כדי ללמוד עליהם ולהגדיל על ידי כך את הנזק שניתן לגרום להם בשעת קרב. כמו כן יש נשקים מסוימים במשחק שניתן יהיה להשתמש בהם רק על ידי ביצוע מחקר. המשחק נוטה להיות קשה, והוא הוא אמור להיות כזה, שכן בין היתר זהו משחק הישרדות – אימה. לעתים השחקן יתקשה למצוא תחמושת ואז הוא יתקשה בקרבות מול אויבים מסוימים. משום שהאווירה אפלה והמשחק קצת חשוך, הזומבים יכולים להפתיע את השחקן, הם באים כל כך בשקט, שהשחקן פשוט לא מבין מאיפה זה בא, ובנוסף יש רוחות רפאים של הצוות שנהרג שמלוות אותנו לאורך משחק מצמרר זה. היכולות המיוחדות שניתן לפתח במשחק הם תוספת מטורפת וראויה שכן מדובר ביכולות מיוחדות כמו טלקניזיס, כוחות פסיוניים, האקינג, ועוד. יש מגוון של נשקים במשחק והם עלולים להישבר אם השחקן לא יטפל בהם ויתקן אותם בזמן. כמו כן יש סוגים שונים של תחמושת, כגון כדורים חודרי שריון, או תחמושת לנשקי אנרגיה ועוד. למי שמשחק בתור סוכן OSA, יש יכולת להשתמש בנשקים שונים, ויכולים ללמוד יכולות כמו להפוך לבלתי נראים, או לירות כדורי אש.

מדובר במשחק תפקידים מגדיר ז'אנר, למעשה עד היום יוצאים כותרי ענק מוצלחים בסגנון זה בדיוק, אך לא רק שזהו המשחק הראשון מסוגו, הוא היה פשוט מצוין לתקופתו, ולמעשה הוא רלוונטי עד היום. המשחק שקדם לו – System Shock, זכה אף גם הוא להצלחה אדירה. לא יצא משחק המשך לאחר מכן, אך יצא עדכון שהוסיף למשחק אפשרות למולטיפלייר, מה שכמובן האריך עוד את חיי המשחק. יש הגורסים כי Bioshock הוא הממשיך הרוחני של System Shock 2, אך אין קשר ישיר בין שני המשחקים. בשנת 2015, Night Dive Studios, רכשו את הזיכיון והודיעו כי יעבדו על רימייק. בשנת 2019 שוחרר טיזר של System Shock 3 במהלך אירוע מתוקשר של יוניטי בוועידת המפתחים GDC מה שמעורר תקווה ממשית אצל המעריצים שאולי נזכה לראות משחק המשך בסופו של דבר.

Shadowrun: Dragonfall – Director's cut

Shadowrun: Dragonfall הוא משחק תפקידים טקטי בתורות, אשר יצא בשנת 2014 כחבילת הרחבה לקודמו בסדרה – Shadowrun Returns, ולאחר מכן באותה שנה השתחרר כמשחק עצמאי ל-PC, Linux, OS X, iOS, Android. משחק זה אשר פותח על ידי Harebrained Schemes מבוסס על עולם של משחקי תפקידים שולחניים הנקרא Shadowrun או מרוצללים, אשר פותח במקור על ידי חברת FASA בשנת 1989. משחק עתידני זה מתרחש בברלין של שנת 2054. בעולם בדיוני זה, כוחות הקסם החלו לחזור לעולם, וכמוהם גם האלפים והאורקים והדרקונים ועוד הומנאידים. ברלין היא עיר-מדינה חופשית הנמצאת במצב של אנרכיה. השחקן מגלם את דמותו של Shadowrunner – מעין סוכן המבצע משימות בצללים – לא ממש חוקיות לרוב, מסוכנות, ודורשות מיומנויות מיוחדות של לחימה או האקינג – או שניהם. השחקן שהגיע לאחרונה לברלין, מצטרף לצוות של Shadowrunners אשר מנהיגה אותו מכרה ותיקה שכבר עבדה איתו יחד בעבר. המשחק מתחיל במשימה שהצוות יוצא אליה, משימה שהיא מעין פרולוג למשחק, וכל מה שנספר מעבר על משימה זו, כבר יהיה ספויילר למשחק.

shadowrun - dragonfall
shadowrun – dragonfall

 

הקרב במשחק זה הוא בתורות, הקרב הוא מאוד טקטי, ומלווה באווירה של אקשן עתידני חזק. יש מגוון של יכולות שהשחקן יכול להשקיע בהן ולפתח במהלך המשחק, חלקן מיוחדות יותר כמו האקינג למשל – יכולת שימושית מאוד שנעשתה פשוט מצוין – כאשר השחקן מתחבר למטריקס – מעין אינטרנט של העתיד, השחקן נכנס למעין עולם מקביל בטכנולוגיה של מציאות מדומה, ושם הוא יכול לפרוץ למחשבים – אם הוא מספיק מנוסה. יש גם מגוון לא קטן של נשקים שהשחקן יכול להתמחות בהם, ויש גם אפשרות להשתיל שתלים בגוף על מנת לשפר יכולות, או להקנות יכולות מיוחדות לשחקן. אך שחקן שיש לו יותר מדי שתלים, או שתלים בכלל, לא יוכל להשתמש בקסמים. למרות שהקרב בתורות, הוא נוטה להיות חזק ומותח, ומוסיף המון להנאה מהמשחק.

הסיפורים עשויים היטב ומרתקים את השחקן למשך שעות במשחק מעולה ורווי קרבות זה. בשנת 2015 יצא משחק המשך בשם – Shadowrun : Hong Kong. סדרת משחקים מוצלחת זו אמנם לא שינתה את עולם משחקי התפקידים, אך מדובר במשחק אינדי שהפתיע את הגיימרים הוותיקים והצעירים כאחד, משחק זה זכה לציון ממוצע 81 בביקורות, ובצדק, הרי מדובר בעבודה יוצאת מן בכלל של Harebrained Shemes, שנעזרים במימון המונים באמצעות Kickstarter.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 הוא משחק שעתיד להשתחרר בנובמבר 2020 ל-PC, Playstation 4, Xbox One, Stadia, ובשנת 2021 ל-Playstation 5, Xbox Series X. משחק מסקרן זה אשר נמצא בפיתוח אצל CD Projekt Red, אותם המפתחים שהביאו לנו את סדרת המופת עטורת השבחים The Witcher, כאשר על משחק זה עובדים צוות של כ-500 עובדים.
CD Projekt הכריזו על המשחק בשנת 2012, ובשנת 2013 שחררו טיזר, כך שעולם הגיימינג ממתין בציפייה לשחרור המשחק כבר 7 שנים. מדובר במשחק שמבוסס על עולם משחקי תפקידים שולחני הנושא את השם Cyberpunk. במשחק עולם פתוח זה, זווית הראייה היא מגוף ראשון, כאשר השחקן יגלם שכיר חרב שיכול לפתח כישורי מכונאות, האקינג ועוד. קיים במשחק ארסנל גדול של נשקים, אך השחקן יוכל גם לפתח יכולות התגנבות כך שיוכל לגבור על אויביו בשקט. כמו כן תהיה אפשרות להשתיל שתלים בגוף שיכולות להקנות יכולות מיוחדות למיניהן לשחקן. האקשן במשחק אמור להיות חזק ביותר, שכן מדובר במשחק היברידי המשלב בין משחק פעולה מגוף ראשון למשחקי תפקידים, והקרב הוא בזמן אמת.

CyberPunk 2077 בקרוב
CyberPunk 2077 בקרוב

 

העלילה מדברת על ארצות הברית של שנת 2077, שנשלטת על ידי תאגידים. העיר עתידנית ומרשימה והגרפיקה נראית מרשימה בכלל, כנראה שאם התוצאות יהיו קרובות למה שרואים בפרומואים, אז זה הולך להיות משחק לא פחות ממטורף וענק מבחינת אפשרויות, מקומות לחקור, קווסטים, דמויות מעניינות, קרבות חזקים, ועוד. בעולם המשחק הרובוטיקה נראית מכל עבר, המכוניות עתידניות והנהיגה תהיה כנראה חלק בלתי נפרד מהמשחק. האינטרנט מנוהל על ידי הצבא והתאגידים, וקיימת התמכרות לקוסמטיקה, ופשיעה נרחבת בקרב האוכלוסייה, ולכן לאזרחים מותר לשאת נשק משום שהעיר אלימה ומסוכנת, ובעלת עוני רב שנראה בשולי הרחובות העתידניים עתירי הרובוטיקה. תאריך השחרור הרשמי כבר נדחה יותר מפעם אחת וכולנו תקווה שלא תהיה דחייה נוספת, שכן נראה שעומד לנחות כאן אחד ממשחקי התפקידים הכי איכותיים שנראו בשנים האחרונות. השאלה הכי מרתקת מבחינתנו היא מה תפקידו של קיאנו ריבס בכל הסיפור (רואים אותו לרגע בסוף הטריילר הרשמי בדקה 1:56 – לחצו כאן).

 

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *