נינטנדו – החברה שקובעת לעצמה את כללי המשחק

נינטנדו - החברה שקובעת לעצמה את כללי המשחק
נינטנדו - החברה שקובעת לעצמה את כללי המשחק

נינטנדו היא אחת מחברות המשחקים הוותיקות בעולם, ומתהדרת ברשימת כותרי ענק, מהאחים סופר מריו ועד לדונקי-קונג, נינטנדו שברה את השוק עם מגוון כותרים במהלך השנים, וסיפקה רגעי גיימינג בלתי נשכחים לדורות על גבי דורות של גיימרים, מ-1899 ועד היום, כאשר היא ידעה להמציא את עצמה כל פעם מחדש אך ידעה לא מעט מהמורות בדרך. 

בתחילת דרכה בשנת 1899 עסקה נינטנדו בייצור ושיווק קלפי משחק מסוג Hanafuda, שהם קלפי משחק יפניים אשר ניתן לשחק בהם מגוון של משחקים, למעשה נינטנדו ניסתה את מזלה במהלך השנים במגוון של תחומים, מחברת מוניות ועד רשת טלוויזיה וייצור מזון אינסטנט, אך נינטנדו סגרה חברות אלו אחת אחרי השנייה משלא הצליחו כפי שציפתה. עד שבסופו שדבר נינטנדו התמקדה בדבר שלשמו הוקמה – כיף. נינטנדו החלה להיכנס לתודעה העולמית כבר בסוף שנות ה-70 כאשר החלה לשחרר לשוק קונסולות משחק. מאז הפכה נינטנדו להיות שם שגור בפי גיימרים ברחבי תבל, כאשר משחקיה וקונסולות המשחק המקוריות שלה זכו לפופולריות עצומה בקרב המעריצים.

מי את נינטנדו

לחברת הענק אשר הוקמה ב-1899 והייתה לאגדה ושם דבר בעולם משחקי הווידאו כבר בסוף שנות ה-70, יש סיפור מרתק. כמוזכר לעיל, בתחילת דרכה שיווקה נינטנדו קלפי משחק מסוג Hanafuda, וזכתה להצלחה ענקית שבשיאה אף חתמה הסכם שותפות עם דיסני, והחלה למכור קלפי Hanafuda עם דמויות של דיסני. במהלך השנים הבאות עסקה רוב הזמן בשיווק קלפים וצעצועים, אך בשנות ה-60 של המאה ה-20 החלה לחוות קשיים עקב ירידה בביקוש לקלפי המשחק שלה, ועקב כך בשנות ה-70 של המאה שעברה, נינטנדו עשתה את המהלך ששינה את פני החברה לעד, והפך אותה לחברה סופר-מצליחה ברחבי תבל, נינטנדו נכנסה לתחום משחקי הווידאו הצעיר שהיה כבר בתנופה עקב ההצלחה המסחררת של אטארי, ומכונות משחקי הווידאו.

קלפי אנפונדה. מתוך האתר nintendosegajapan
קלפי אנפונדה. מתוך האתר nintendosegajapan

 

בשנת 1977 שחררה לשוק נינטנדו את הקונסולה הביתית הראשונה שלה – Color TV-Game, אשר זכתה להצלחה ונמכרה בכ-3 מיליון עותקים ברחבי העולם. אך ההכרה האמתית של נינטנדו הגיעה למעשה בשנת 1985 כאשר שחררה את קונסולת הפמיקון אשר הצליחה בצורה מסחררת ביפן, בגרסה אמריקאית אשר נקראה Nintendo Entertainment System או NES בקיצור. מאז שחררה החברה מספר ענק של קונסולות, חלקם הצליחו בצורה בלתי נשכחת כמו ה-Nintendo 64 שנמכרה ב-33 מיליון יחידות ברחבי העולם והוכרזה כקונסולה התשיעית המוצלחת בכל הזמנים על פי IGN, וחלקם אכזבו וירדו מפס הייצור במהרה, כמו ה-Virtual Boy למשל.

אך נינטנדו היא לא סתם עוד חברת משחקים שפשוט הצליח לה, נינטנדו היא חברה שידועה בזכות המקוריות שלה, מאז ומתמיד היא הייתה כעוף מוזר בין יצרניות הקונסולות, שלא רק שהיו לה לא מעט מוצרים חלוציים, אלא גם המשחקים שבקונסולות שלה הם לרוב משחקים בלעדיים לנינטנדו, אך למרות כך היא אחת החברות היציבות מבחינה כלכלית ביפן כיום. ה-Nintendo Wii למשל, הייתה כנראה הקונסולה הראשונה אשר זיהתה את תנועת השחקן, לקונסולה זו היו מגוון אביזרים שהיה ניתן לרכוש ולהשתמש בהם כגון שלט אקטיבי, חרב או מחבט טניס. מלבד קונסולה זו, היו מגוון של קונסולות משחק שנינטנדו שחררה לשוק והיו אבן דרך בעולם הגיימינג, חלקם ניידות, כמו הגיים-בוי האגדי למשל, שהיה הקונסולה הניידת הראשונה שניתן היה להחליף לה כרטיסי משחק.




 

חברת המשחקים שידעה להמציא את עצמה כל פעם מחדש

כאמור, נינטנדו היא חברה אשר ידועה בחדשנות ובמקוריות שלה, והפתיעה את השוק עם צעצועים משחקים וקונסולות משחקים שהיו מהפכניים יחסית לזמנם, והיו כאבן דרך חשובה בהיסטוריה של קונסולות המשחקים הביתיות. מפני שהדף קצר מכדי לסקר את כל קונסולות המשחק שנינטנדו שחררה אי-פעם, נסקר בקצרה את המשחקים וקונסולות המשחק המהפכניות ביותר שנינטנדו שחררו לשוק במהלך השנים.

 Laser Clay Shooting System – עוד לפני שנינטנדו נכנסה לתחום משחקי הווידאו, כבר היו לה פיתוחים מדהימים. בשנות ה-60 של המאה שעברה פיתחה סדרה של אקדחי צעצוע מבוססי אור. בשנת 1973, פיתחה נינטנדו מערכת משחק אשר נקראה Laser Clay Shooting System והייתה מבוססת על אקדחי האור שלה. נינטנדו בנתה מתחמים באולמות באולינג נטושים ביפן שבהם ניתן היה לשחק במערכת זו, אשר עיקרון הפעולה שלה היה מבוסס על מקרן אשר מקרין על הקיר את המשחק, והשחקן אשר מצויד ברובה אור היה מנסה לצלוף בדמויות שעל הקיר, כאשר הפגיעה הייתה נקבעת לפי החזר של האור מהקיר.

Game & Watch – בשנות ה-80 שחררה נינטנדו סדרת קונסולות משחק ניידות אשר נקראה Game & Watch או Trictronic. אלו היו משחקים ניידים מבוססי טכנולוגיית 4-ביט, אשר לרוב היה להם שני משחקים בכל קונסולה, כאשר בדרך כלל הראשון היה גרסה קלה יותר של המשחק, והשני קשה יותר, אך היו קונסולות שבהן טעונים 2 משחקים שונים. היו סך הכל 59 משחקים שניתן היה לרכוש, ועוד אחד נדיר שהיה ניתן לזכות בו בתור פרס בתחרות. בין המשחקים הבולטים שניתן היה לרכוש, היו Donkey Kong, Mario's Bombs Away, ועוד רבים וטובים.

Game Boy – בשנת 1989 שוחרר לשוק הגיים-בוי האגדי, אחת מקונסולות המשחק הניידות הנמכרות בהיסטוריה, אשר מכר עד לשנת 2011 יותר מ-200 מיליון עותקים ברחבי העולם על דגמיו השונים שהשתחררו במהלך השנים. המכשיר המקורי אשר היה להיט עולמי שובר שוק בשנות ה-90, היה למעשה קונסולת המשחקים הניידת הראשונה אשר היה ניתן להחליף בה כרטיסי משחק, מה שתרם לא מעט לפופולריות הרבה שצברה הקונסולה במהלך השנים, כאשר השתחררה כמות ענקית של משחקים במהלך השנים. הדור הראשון של הקונסולות היה בעל תצוגת LCD של שחור לבן, ובדגמים המאוחרים יותר כבר היו צבעים.

Virtual Boy – בשנת 1995 שחררה נינטנדו לשוק קונסולת משחק מקורית ושאפתנית העונה לשם Virtual Boy. מדובר היה בניסיון של נינטנדו להביא לשחקן מעין חווית מציאות מדומה. מדובר היה בקונסולת המשחק הראשונה שלה סטריאוסקופיה דמוית תלת-מימד, אך למעשה התוצאה הייתה הרבה פחות מרשימה ממה שזה נשמע. הביצוע לא היה טוב מספיק, התצוגה דמוית תלת-המימד הייתה רחוקה מלספק את העין, המכירות היו הרבה מתחת ליעדים, ולכן והתוצאה הייתה שהקונסולה נגנזה על ידי נינטנדו כבר בשנה שלאחר מכן.

Nintendo 64 – ידועה גם בשם N64, שוחררה לשוק בשנת 1996 והייתה הקונסולה האחרונה שהשתמשה בקסטות משחק ואשר הכילה מעבד עוצמתי לזמנים ההם של 64 ביט, בעוד המתחרות עדיין השתמשו ב-32 ביט (כמו ה-Dreamcast של Sega שיצא שנתיים מאוחר יותר). הקונסולה הציגה משחקיות משופרת, גרפיקה ברמה שרק ה-Playstation התחרה בה ובעיקר את Super Mario 64 בתלת מימד. הקונסולה הצטיינה במכירות וכ-33 מיליון עותקים ברחבי העולם עשו את דרכם אל המעריצים ברחבי העולם. בסופו של דבר הקונסולה הניבה רווח השווה ערך לסכום של 326 מיליון דולר בימינו.

Nintendo Wii – בשנת 2006 שוחררה לשוק קונסולת ה- Wii, שהייתה אמורה להוות מתחרה ישירה ל-Xbox של Microsoft, ול-Playstation של Sony, אך למעשה הקונסולה הביתית החדשה של נינטנדו הייתה חדשנית והגיעה עם מגוון אביזרים שהפכו אותה למהפכנית. ה-Wii הפתיעה אפילו את נינטנדו עצמה, כאשר עקפה את קונסולת ה-NES במכירות, ושברה שיאים במכירות של החודש הראשון כאשר יצאה לשוק. מה שהיה כל כך מיוחד בקונסולה אגדית זו של נינטנדו, זה שהיא פנתה למגוון גדול יותר של קהל, כאשר בשילוב עם המצלמה המותקנת במכשיר והאביזרים הנלווים, ניתן היה לשלב משחקים עם פעילות ספורטיבית או חברתית, או להקנות למשחקים חוויה מציאותית יותר, ועוד. אחד האביזרים המדהימים שהגיעו עם ה-Wii היה שלט אקטיבי שהיה מצויד בחיישן תנועה אשר יכל לזהות תנועה במרחב תלת-מימד. בהמשך יצאה גרסה מחודשת של הקונסולה בשם Nintendo Wii U ואיתה מגוון של אביזרים נלווים נוספים, אך זכתה לפחות הצלחה מקודמתה.

Nintendo Switch – במרץ 2017 יצאה קונסולת המשחק ההיברידית נינטנדו סוויץ'. קונסולה זו מצטיינת במכירות ומתהדרת באלפי משחקים כאשר חלק גדול מהם שייך לז'אנר האינדי. הסוויץ' נחשבת קונסולת משחק היברידית כי היא ניידת, אך יכולה גם להתחבר לטלוויזיה באמצעות כבל HD. שלט המשחק הוא לא פחות מגאוני, כאשר הוא יכול להיות מחובר משני צדדי הטאבלט, או להיות מוחזק אחד בכל יד של השחקן, או להפוך לשני שלטים נפרדים לשני שחקנים במשחקים התומכים בקונפיגורציה זו, או להתחבר למין מתקן ההופך את שני השלטים לשלט אחד אשר יותר מזכיר בקר משחק קלסי של קונסולות משחק ביתיות, אך מעוצב ומסודר בצורה נוחה להפליא. השלטים מצוידים בחיישני תנועה, וכמו כן יצאו אביזרים נלווים נוספים, כמו הגה, או הרינג-פיט, שתרמו לא מעט לפופולריות של הקונסולה בקרב המעריצים.

המשחקים הגדולים של נינטנדו 

עובדה נוספת שהופכת את נינטנדו לחברת משחקים מיוחדת במינה, היא שמרבית המשחקים אשר משתחררים לקונסולות המשחק שלה הם משחקים אקסלוסיביים, אשר חלקם אף מיוצרים על ידי נינטנדו. משחקי נינטנדו הם בדרך כלל משחקי ארקייד ברמה הגבוהה ביותר, אשר כיכבו מאז ומתמיד במדדי הפופולריות. הבולט שבהם הוא כנראה מריו, השרברב המפורסם בתבל, אשר ידוע ביכולותיו האימתניות לקפוץ על ראשן של מפלצות, לאכול פטריות קסם שמקנות לו יכולות נוספות, ולהשתחל דרך ביובים אל שלבי בונוס. השרברב המפורסם נקרא על שמו של האדם שהשכיר להם את המחסן שבו עבדו כאשר פיתחו את המשחק, כתוצאה ממריבה שנתגלעה בינו לבין הצוות על רקע תשלום שכר הדירה, מריבה שהסתיימה בכך שהמשכיר הסכים להמתין עם תשלום שכר הדירה – והצוות החליט לקרוא לדמות על שמו. מריו הפך לאייקון תרבותי, והוא הקמע של נינטנדו. עקב ההצלחה של משחקי מריו, דמותו זכתה אף לקומיקס, סדרת טלוויזיה, סרטים, מגוון חולצות ומרצ'נדייז. כמובן שיצאו למריו אין ספור משחקי המשך במהלך השנים לקונסולות המשחק השונות של נינטנדו, למכונות משחק, ואף למחשבים האישיים, ועוד.

סופר מריו
סופר מריו

 

משחק נוסף של נינטנדו שהוא פופולרי בצורה בלתי רגילה הוא דונקי-קונג, יריבו המושבע של מריו ואחד מהקופים המפורסמים ביותר בעולם משחקי הווידאו, או אפילו בגלקסיה. הקוף החל לככב בשנת 1981, וכמובן שמגוון של משחקי המשך, ומשחקים נוספים שבהם הופיע דונקי-קונג שוחררו למגוון הקונסולות של נינטנדו במהלך השנים. למי שלא מכיר, במשחק המקורי הגיבור הוא למעשה מריו שקופץ מעל חביות שמגלגל לעברו הקוף, ומטפס על סולמות על מנת להציל את חברתו הנסיכה מידי הקוף גדול המימדים.

דונקי קונג
דונקי קונג

 

נינטנדו גם הצטיינה במשחקי תפקידים, כמו זלדה למשל, אחת מהנסיכות האמיצות ביותר שעולם הגיימינג ידע אי פעם. משחקי זלדה משלבים בתוכם הרפתקאות, פתירת חידות, ופעולה בנוסף להיותו משחק תפקידים. למשחקי זלדה תמיד הייתה עלילה מצוינת וסוחפת, והמשחקיות הייתה כיפית והופכת את המשחק לקלסיקת נינטנדו אמתית. זלדה הפכה לאחד המותגים הבולטים והפופולריים ביותר של נינטנדו עקב סך מכירות מטורף של מעל ל-47 מיליון עותקים ברחבי העולם רק עד לשנת 2005.

האגדה של זלדה
האגדה של זלדה

בימים האחרונים, כפי שפורסם בעכשיו בטכנולוגיה, דלף מאגר של קוד מקור של משחקי עבר של נינטנדו לרשת וכעת ניתן להוריד ולשנות תכנים אלו, מה שהולך כנראה להיות להיט בקרב חובבי התחום, ומעניין איזה מודים מטורפים עתידים להשתחרר על ידי מפתחים עצמאיים חובבי הרטרו כתוצאה מכך בשנים הקרובות.

נינטנדו במבט לעתיד

קונסולת הסוויץ' אשר שחררה נינטנדו בשנת 2017 למעשה לא מתחרה באף קונסולה אחרת ונראה שיש לה אופי מיוחד וקונספט משל עצמה. בחברת נינטנדו מאמינים כי קונסולת הסוויץ' תמשיך להיות רלוונטית גם לעוד מספר שנים ושהמומנטום עדיין חזק. אנו נכנסים בקרוב לשנה הרביעית של הסוויץ' ונראה שהקונסולה ממשיכה להצליח במכירות, ומשחקים חדשים ממשיכים לצאת ללא הפסקה לקונסולה. יש לנינטנדו תכניות לעתיד ועבודות פיתוח על קונסולת המשחק הבאה שלה. אך לדברי נשיא נינטנדו, שונטרו פורוקאווה, ניטנדו נותנת כרגע את כל הפוקוס לסוויץ' כל עוד הוא רלוונטי.

נינטנדו סוויץ' Nintendo Switch
נינטנדו סוויץ' Nintendo Switch

 

אך כעת מצטרפים שחקנים חדשים לתחרות. חוץ מקונסולות משחקי רטרו ניידות שהחלו להופיע בשנים האחרונות וחלקן אף מתחברות לטלוויזיה בחיבור HD בנוסף להיותן ניידות, גם מצטרפות קונסולות הדור הבא של Sony, Microsoft, ו-Google, ונראה שגם תחום משקפי המציאות המדומה והרבודה תופס תאוצה, כך שלמרות מקוריותה של הקונסולה הנהדרת, כנראה שהירידה במכירות של הסוויץ' תגיע במוקדם או מאוחר, וכמובן שהמעריצים סומכים על נינטנדו שתדע להמציא את עצמה מחדש פעם נוספת.

 

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *