אירופה: המשטרה פרצה רשת מאובטחת ועצרה מאות עבריינים

encroChat. עיבוד: עכשיו בטכנולוגיה, freepik.com
encroChat. עיבוד: עכשיו בטכנולוגיה, freepik.com

הסוף של EncroChat, רשת מאובטחת לעבריינים: במבצע משותף של רשויות האכיפה ברחבי אירופה נעצרו 800 עבריינים שהשתמשו ברשת.

במבצע משותף של רשויות האכיפה ברחבי אירופה ובממלכה המאוחדת בפרט, נעצרו 800 עבריינים שהשתמשו ברשת EncroChat, הלא היא רשת מאובטחת גלובלית בה השתמשו כ-60,000 בני אדם על מנת "לתכנן סחר בסמים, הלבנת כספים, סחיטה ואף מעשי רצח". EncroChat היא למעשה אפליקציית צ'אט שמותקנת על מכשיר מבוסס אנדרואיד מותאם אישית ופועלת על מערכת ההפעלה EncroChat OS, שקיימת לפחות משנת 2015. מערכת ההפעלה מקודדת ומוצפנת ובעלת הגנות משמעותיות על המשתמשים בה, כולל מחיקה מלאה של כל נתוני הטלפון הנייד בהקשת מספר קטן של סיסמאות שגויות. כמו כן, משתמשים יכולים למחוק את כל נתוני הטלפון מרחוק.

פשיטת encroChat. צילומסך: יוטיוב, חדשות ערוץ 4
פשיטת encroChat. צילומסך: יוטיוב, חדשות ערוץ 4

 

בתקשורת הבריטים דווח בעבר כי מערכת ההפעלה ואפליקציית הצ'אט נועדו בתחילה למפורסמים על מנת שיוכלו לשוחח ביניהם ללא חשש לזליגת מידע, אך הטכנולוגיה אומצה על ידי גורמים עבריינים מרחבי העולם. הרעיון של מכשיר מאובטח שאינו מכיל כרטיס SIM, פונקציות כגון מצלמה, GPS, מיקרופון או חיבור USB אינן זמינות – קסם לעבריינים מרחבי אירופה שהחלו להשתמש במכשירים הללו באופן קבוע. כבר ב-2017 משטרת צרפת החלה לעלות על הטלפונים אך לא הצליחה לפצח אותם. למשטרה הצרפתית נודע כי המכשירים נמכרים בסכום של 1650€ הכוללים מנוי של חצי שנה לשירות, וברשת ישנם כ-60,000 משתמשים. עם המידע הזה המשטרה הצרפתית גייסה תקציבים וסיוע של משטרת הולנד וסוכנויות ביון אירופאיות, וכך בעצם בשיתוף פעולה הצליחו לפרוץ אל הרשת ולפענח מיליוני הודעות שנשלחו ברשת.

במהלך הפשיטות שביצעו רשויות האכיפה בכל אירופה נעצרו 800 אנשים כאמור, נתפסו 54 מיליון ליש"ט במזומן, 77 כלי נשק כולל רובי סער, מכונות ירייה, אקדחים, ארבע רימונים ו-1800 כדורי תחמושת, 2 טון של סמים מסוכנים, 28 מיליון גלולות החשודות כסמים, 55 מכוניות פאר ו-73 שעוני יוקרה. "מספר רב של חשודים נעצרו בעוד מספר מדינות שלא היו חלק מהמבצע המשותף" מסרו ביורופול, "אבל החקירה שלנו השפיעה על השימוש הבלתי חוקי של הטלפונים הללו על ידי עבריינים פעילים בארגוני פשיעה כולל בממלכה המאוחדת, בשוודיה ובנורבגיה". עוד אמרו ביורופול כי "ההד של המבצע הזה עוד ישמע במעגלי פשיעה לשנים רבות, וזאת בשל המידע הרב שהשגנו".

בעקבות גלי המעצרים החליטו בחברת EncroChat להפסיק את ייצור הטלפונים ואת מתן השירות.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *