אפליקציות קורונה – האם מדובר בסכנה לפרטיות שלכם?

אפליקציות קורונה
אפליקציות קורונה

לאחרונה אופנת אפליקציות קורונה צברה תאוצה וחברות רבות משחררות לאוויר העולם מגוון פתרונות שיכולים להציל אתכם מהידבקות, אך מה לגבי הפרטיות?

כבר חצי שנה שנגיף הקורונה מנהל את חיינו. מדובר באחת התקופות הקשות ביותר לאנושות מאז מלחמת העולם השניה, ויש מדינות שמעולם לא חוו סגר או בידוד כזה. כלכלות שלמות קורסות, תחומים שבעבר היו הוד ופאר כמו תעופה ותיירות על סף שבר, אך דווקא תחום הטכנולוגיה צובר תאוצה ונהנה מהמשבר. אפליקציות הקורונה קוראים להן, תוכנות שמבטיחות לעקוב אחר התנועה שלכם בעזרת רכיב ה-GPS המותקן בטלפון הנייד שלכם, ולדווח לכם בזמן אמת אם שהיתם בקרבת חולה קורונה מאומת ועליכם להיכנס לבידוד. האם מדובר באפליקציות מצילות חיים או בחדירה עמוקה לפרטיות שלכם (שגם ככה ממילא כבר כמעט ואינה קיימת), זאת שאלה שרבים שואלים אותה.

את רוב האפליקציות הללו בונות ומפיצות ממשלות (לאחרונה: הודו, קנדה וגרמניה וגם אפליקציית המגן של משרד הבריאות), אם כי גם גוגל ואפל מעורבות בנושא. מעבר לכך, הממשלות פונות לחברות פרטיות על מנת להיעזר בהם בתיכנות ובבניה של האפליקציות שלאחר מכן מופצות לציבור. במדינת ישראל לדוגמה השב"כ ביצע את המעקבים הללו מבלי לשתף חברות פרטיות, וזאת ככל הידוע לנו – הציבור. זה לא שכשהמידע הכל כך רגיש הזה נמצא בידי ממשלה הוא הרבה יותר בטוח, אך כאשר הוא בידיים פרטיות הסכנה מכופלת וכפולה. הזכרנו בעבר ונמשיך להזכיר את דליפת מרשם האוכלוסין של משרד הפנים הישראלי ("אגרון") שעדיין מטייל לו להנאתו ברחבי המרשתת. "אנחנו מודאגים שהממשלות פעולות בפזיזות בהוצאת אפליקציות מעקב קורונה מבלי לשקול אלטרנטיבות אחרות שיכולות להכיל את הפצת הקורונה עם פרטיות למשתמש" אומרת ראשה עבדול ראחים, סגנית יו"ר אמנסטי טק. "אנו מבקשים שהממשלות יוודאו שזכויות אדם ופרטיות עומדות בראש סדר העדיפויות".

איזה מידע אוספים אודותינו?

עיקר המידע שאותן אפליקציות אוספות היא להיכן הלכנו ואת מי פגשנו. מדובר בנתון מאוד מעניין כי בעזרתו ניתן לצייר מפה של פעילויות שאנו מבצעים, חברים שאנו פוגשים (ובגידות, רומנים או סתם מעשים שאינם מקובלים על בני\בנות הזוג). כבר עם תחילת המשבר עלה החשש שמעקבי השב"כ אחר האזרחים כולל הודעות ה-SMS עלולות לפגוע באמון בין בני זוג למשל. זה לא שזה עזר, הממשלה החליטה וכאן זה נגמר. אבל כפי שציינו, כאשר המידע נמצא בידי הממשלה מדובר בחצי נחמה. תארו לכם שעובד בסטארט אפ שיושב בהרצליה יוכל לגשת למאגר מידע ולספר לחבריו היכן הנשים שלהם מסתובבות או עם מי נפגשות, או בכלל עובד בחברת תמיכה טכנית בהודו יחזיק במידע דומה ויוכל לסחור בו. הנזק הוא ענקי.

Hacker work front of his laptop computer with dark face. Background photo created by jcomp - www.freepik.com
Hacker work front of his laptop computer with dark face. Background photo created by jcomp – www.freepik.com

 

תארו לכם שחברה פרטית תשיג מידע אודות החנויות שאתם מבקרים בהם ותוכל להרכיב פרופיל אישי שלכם. לבנות עץ של החברים הקרובים שלכם (מידע שקיים היום בידי גורמים רבים גם כך – גוגל, אפל, פייסבוק, טוויטר וכ"ו). אולי גורם עויין שבמקרה ישים ידיו על מאגר כזה ויראה את מבנה הסיורים של צה"ל לאורך הגדר (גם אחרי חיילי צה"ל מתבצע מעקב). בסך הכל אפליקציות הקורונה עלולות ליצור משוואה חדשה בה לא תוכלו לנהל חיים פרטיים יותר בשל הסכנות הטמונות בכך, וזה לא שהאקרים למיניהם לא מחכים בכיליון עיניים להשיג מידע כזה. לסיכום, אם הפרטיות שלכם חשובה לכם, גם אם אתם לא דווקא מנהלים רומן מחוץ לנישואים או מסתירים משהו אחר, עדיף לכם להימנע מאפליקציות קורונה, מפתות ככל שיהיו.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *