ניהול הרשאות אירגוני: מהו ולמה הוא משמש?

ניהול הרשאות אירגוני. קרדיט תמונה: PIXABAY
ניהול הרשאות אירגוני. קרדיט תמונה: PIXABAY

2023 כבר פה ועמה אינספור איומי סייבר חדשים ומתוחכמים. האקרים מוכיחים יכולות מרשימות בגניבת זהויות, ובכך מהווים איום משמעותי עבור שלל ארגונים. ברגע שהאקר מצליח לגנוב זהות, ממדי ההרס של הארגון בלתי ניתנים לחיזוי. המוניטין עשוי להיפגע קשות, לקוחות עשויים לעזוב, פיצויי ענק עשויים להיכנס למשוואה, מידע רגיש עשוי להגיע לידיים הלא נכונות, העסקים המתחרים עשויים לנצל את המצב, העובדים עשויים להשקיע זמן רב בניסיון לתקן את הנזק ואף העבודה השוטפת עשויה להיקטע. מכאן שאם לא רוצים לצאת משליטה, נידרש להשקיע בניהול הרשאות אירגוני, ופה נעצור להסביר במה בדיוק מדובר ועד כמה סך הנדבך של אבטחת מידע נחשב מהותי.

אתגר לצד מענה

כיום רוב העסקים נעזרים בשירותי ענן. מגמה שמציעה אינספור יתרונות, אך שגם מציבה אתגרי אבטחה חדשים ומתקדמים. מעבר לאיומי סייבר, מתווספים למשוואה טעויות אנוש, ועל כן חיוני לוודא שכל עובד, לקוח, ספק או שותף עסקי נחשף אך ורק לחלק המוקצה עבורו. ניהול הרשאות לעסק כולל הליכי אוטומציה לצד הליכי מזעור הרשאות עודפות, כאשר בין היתר הוא גם נדרש ליישר קו עם דרישות הרגולציה. כיצד אם כן ניהול הרשאות אירגוני נכנס למשוואה ומייצר מענה חכם, מקיף ומתקדם? ניגשנו לבדוק.

שנעבור לדוגמאות?

מערכת ניהול זהויות והרשאות מסייעת לסווג מידע, מסייעת למנוע דליפת מידע, מונעת מצב שבו חושפים מידע בפני גורמים לא מזוהים וכדומה. על מנת לממש כל זאת, נעשה שימוש מושכל בשלל תנאים מקדימים. לצורך הדוגמה ניתן להגדיר מראש שברגע שעובד מפוטר, באופן אוטומטי מתבטלת ההרשאה שלו להיכנס למחשבי החברה. ניתן להגדיר שלקוח פרמיום מקבל הרשאה למגוון שירותים מתקדמים. ניתן להחליט שכל עובד מקבל הרשאה למגוון מסמכים בהתאם לתפקיד שלו וכדומה. כיצד? כל זאת ניתן לבצע ע" שני חלקים משלימים: אימות זהות וקבלת הרשאה.

התאמה מלאה

ניהול הרשאות ארגוני מונע מבית העסק לבזבז משאבים וזמן יקר, ובעיקר מאפשר להתמקד בקידום הפרויקט/העסק. עם זאת, על מנת להפיק את המרב, נדרשת התאמה מלאה. הן כדי להעניק מענה מקיף, הן כדי למנוע הוצאות מיותרות, והן כיוון שמדובר בתחום שכולל מגוון נרחב של רבדים, כך שנדרש מיפוי ואפיון ממוקד, טרם מציעים מערך שלם של פתרונות מתקדמים.

דינאמיות לצד מידיות

לסיכום נציין שבעידן שבו שימוש בתוכנות זדוניות מאפשר להשיג הרשאות, בעידן שבו האקרים מנצלים באגים ושגיאות מובנות (כדי להשיג גישה לנתונים חסויים), ואף בעידן שבו רבים מהעובדים עובדים מרחוק, הרי שרק מתחדד עד כמה זה קריטי שכל עובד ייחשף למידע שמיועד לו, ושהאקרים לא יצליחו לשים את ידיהם על מידע רגיש. לאור כל זאת, ישנה חשיבות מרובה שההרשאה תתקבל לצד מערך מושכל של החלטות מובנות ובזמן אמת, כאשר בין היתר הפתרונות השונים נדרשים להיות דינאמיים – עליהם להטמיע שינויים נחוצים בהתאם לצרכי התקופה ובהתאם לצרכים המתחדשים של הארגון.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמה לניוזלטר

כתבות באותו הנושא